Anne-babaların bağlanma biçimleri ve dikkat eksikliği belirtilerinin DEHB’li çocuklarda sosyal cevaplılığa etkileri
Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan okul çağı çocuklarının sosyal
cevaplılık sorun düzeylerine anne-babalarının bağlanma biçimleri ve anne-babaların dikkat eksikliği belirti düzeylerinin etkisini araştırmaktır. Yöntem: DEHB’li 7-12 yaşları arasında 179 çocuk ve anne-babaları araştırmanın
örneklemini oluşturdu. Çocukların tanıları Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Çizelgesi
ile konuldu. Anne-babalarından Ebeveyn Bağlanma Biçimi Ölçeği, Wender Utah Derecelendirme Ölçeği ve Sosyal
Cevaplılık Ölçeğini doldurmaları istendi. Bulgular: Yol analizi sonucunda annelerin kaçıngan ve ikircikli bağlanma
düzeylerinin çocukların sosyal cevaplılık sorun düzeyleri üzerine anlamlı artırıcı etkisinin olduğu, annelerin dikkat
eksikliği belirtilerinin bu etki üzerine aracılık ettiği gösterildi. Babaların bağlanma biçimi puanlarının ise çocukların
sosyal cevaplılık düzeyleri ile ilişkisi saptanmadı. Sonuç: DEHB’li çocuklarda eşlik eden sosyal cevaplılık sorunlarında anne-babaların, özellikle annelerin bağlanma biçimlerinin ve olası dikkat eksikliği belirtilerinin göz önüne
alınması önerilmektedir. Objective: The aim of this study is to investigate the effects of parental attachment styles and parental inattentiveness symptoms on social responsiveness problem scores of school age children diagnosed with attention deficit
hyperactivity disorder (ADHD). Methods: One hundred and seventy-nine children with ADHD diagnosed between
7 and 12 years and their parents were the sample of the study. The Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children – Present and Lifetime Version was used to determine the presence of psychiatric
disorders in the children. Parents were asked to fill out the Parental Attachment Scale, Wender Utah Rating Scale,
and Social Responsiveness Scale. Results: As a result of the path analysis, it was shown that avoidant and
ambivalent attachment levels of mothers had a significant increase effect on the levels of social responsiveness of
children and mothers' attention deficit symptoms mediated this effect. The attachment style scores of fathers were
not correlated with social responsiveness of children. Conclusion: In children with attention deficit hyperactivity
disorder comorbid with social responsiveness problems, it is recommended to consider the attachment patterns of
parents, especially mothers, and possible attention deficit symptoms.
Cilt
20Sayı
6Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6379Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: