AVM İmajının AVM Ziyareti, Müşteri Memnuniyeti, Müşteri Sadakati ve Ağızdan Ağıza İletişim Üzerindeki Etkisi
Özet
Amaç: Bu araştırmanın amacı, AVM imajının AVM ziyareti, müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati ve
ağızdan ağıza iletişim üzerindeki etkisini ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırmada, konuyla ilgili kavramsal açıklamalar ve literatür araştırması sonuçları ortaya
konulmuştur. Literatürden sonra araştırma modeli, veri toplama ve analiz yöntemleri yazılmıştır.
Araştırmada kullanılan modelde belirlenen değişkenlerin ölçümü için literatürde daha önce çalışılan,
geçerlilikleri ve güvenilirlikleri test edilmiş ölçeklerden alınmıştır. Araştırmada kullanılan anket
formunda katılımcılar her faktörü 5’li Likert ölçeği şeklinde değerlendirmişlerdir. Ankara ilinde faaliyet
gösteren AVM’leri ziyaret eden 435 tüketiciye anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 ve AMOS
24 programları kullanılmıştır. Elde edilen verilerle önerilen modelde olan ilişkilerin test edilmesinde,
doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi analizi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, AVM imajı faktörlerinden atmosfer ve
kategori çeşitliliğinin, AVM’yi tekrar ziyaret etme üzerinde, tek bir kategori içerisinde çeşitliliğin müşteri
memnuniyeti üzerinde, müşteri memnuniyetinin AVM’yi tekrar ziyaret etme ve ağızdan ağıza iletişim
üzerinde, AVM’yi tekrar ziyaret etmenin müşteri sadakati ve ağızdan ağıza iletişim üzerinde ve müşteri
sadakatinin ağızdan ağıza iletişim üzerinde pozitif etkileri olduğu tespit edilmiştir.
Tartışma: Elde edilen sonuçlara göre tüketicilerin zihninde oluşan imaj, alışveriş merkezlerinin rekabet
nedenlerinin arasında yer almıştır. AVM imajı faktörleri tüketicileri AVM’lere çeken temel faktörlerdir ve
atmosfer, kategori çeşitliliği ve tek bir kategori içerisinde çeşitlilik faktörlerine sahip olan AVM’ler,
müşterilerine ilişkin uygun imaj, memnuniyet ve sadakat yaratmaktadırlar. Alışveriş merkezleri
tüketicilerin zihninde uygun imaj yaratarak, onları memnun ederek kendilerine rekabet avantajı
sağlamaktadırlar. Purpose – The aim of this work is designating the impact of shopping center’s image on shopping center’s
patronage, customer satisfaction, customer loyalty and word of mouth.
Design/methodology/approach – In the study, about related subject conceptual explanations and
literature research results were presented. After the literature, research model, data collection and analysis
methods were written. For the measurement of the variables determined in the model used in the research,
it was taken from the scales that were previously studied in the literature, which their validity and
reliability were tested. In the questionnaire used in the research, the participants evaluated each factor as
a 5-point Likert scale. In this study, in Ankara 435 people who visit shopping centers completed the
questionnaires. SPSS 24 and AMOS 24 programs were used to analyze the data. By obtained data, in
testing the relationships of proposed model, confirmatory factor analysis and structural equation
modeling analysis were applied.
Results – As a result of the structural equation modeling analysis and evaluation of hypotheses, it was
concluded that from shopping center image elements, “atmosphere” and “cross category assortment”
factors affect shopping center repatronage, “within category assortment” affect customer satisfaction,
customer satisfaction affect shopping center repatronage and word of mouth, shopping center
repatronage affect customer loyalty and word of mouth and customer loyalty affect word of mouth
positively. Discussion – According to the results, the image formed in the consumers’ minds, is among the
competitive reasons of shopping centers. The elements of shopping center image are the main factors to
attract consumers to them and the shopping centers which have atmosphere, category assortment and
within category assortment factors, creating appropriate image, satisfaction and loyalty for their
customers. Shopping centers create a suitable image in consumers minds and provide competitive
advantage for themselves by satisfying them.
Cilt
12Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6370Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: