Fotojenik Makyajdan Plastik Makyaja 2000’li Yıllar Öncesi Türk Sinemasında Makyaja Genel Bir Bakış
Özet
Sinemanın görsel etkisini artıran öğelerden biri makyajdır. Makyaj sahne atmosferinin
ve sinemasal gerçeklik hissinin oluşmasında önemli bir anlatım aracıdır ve özellikle
karakter ve tip yaratımında oyuncuların sergiledikleri kişilikleri yansıtmak için ihtiyaç
duyulur. Dolayısıyla hareketli görüntülerin doğuşundan itibaren film endüstrilerinde
makyaj bir meslek olarak kabul edilmiş, makyaj sanatçılarının uygulamaları önemsenmiş
ve ödüllendirilmiştir. Sektörleşme adına büyük sıkıntılar yaşayan Türk sinemasında ise
yıllarca görmezden gelinen makyaj, bir meslek olarak uzun yıllar var olmaya çalışmıştır.
Bu çalışmada makyaj sanatının Türk sinemasındaki tarihsel gelişim ve dönüşümü
ele alınmış, 2000 öncesi Türk sinemasında makyaj sanatının yerli film sektöründeki
konumu araştırılmıştır. Çalışmada derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiş, literatür ve
arşiv taraması yapılmış, çeşitli makyaj uygulamaları amaca yönelik örnek yerli filmler
üzerinden gösterilmeye çalışılmıştır. Böylelikle elde edilen bilgiler ışığında 2000’li
yıllar öncesi Türk sinemasında makyajın durumu ortaya konulmuştur. Çalışmaya göre,
Türk sinemasında tiyatro geleneğinin bir devamı olarak ilk öykülü filmlere geçtikten
sonra yönetmenlerin, oyuncuların ya da setteki kişiler tarafından amatör ve bilinçsizce
yapılan daha çok “güzel görünüş” amaçlı makyaj uygulamaları, daha sonra makyaja ilgi
duyan sınırlı sayıdaki kişiler tarafından kişisel gayretler ve deneyimlerle sürdürülmüştür.
Türk sinemasında karakter ve tip yaratımında plastik makyaj uygulamaları da yapabilen
alanında uzman, profesyonel sanatçıların yetişmesi ise televizyonun gelişiyle olmuştur. One of the elements that increase visual effect of cinema is make-up. Make-up is the most
important narrative tool to create stage atmosphere and cinematic reality feeling and
make-up is especially needed to reflect personalities staged by actors in character and
type creation. Therefore, from the birth of motion images, make-up has been accepted
as an occupation in film industry, applications of make-up artists have been cared and
rewarded. In Turkish cinema that experienced significant issues in terms of becoming
a sector has been overlooked for years and struggled to exist as an occupation for long
years. In this study, historical development and transformation of make-up art in Turkish
cinema is considered and position of make-up art in pre-2000s Turkish local cinema is
investigated. This study applied in-depth interviews, literature and archive review and
various make-up applications are presented with purpose-oriented local movies. Thus,
based on obtained data, states of make-up in Turkish cinema before 2000s has been
reflected. According to this study, after transition to first story films as a continuation
of theatre tradition, make-up applications for “beautiful look” applied unconsciously by
directors, actors or set personnel in Turkish cinema is later sustained by personal efforts
and experience of limited number of individuals interested in make-up. Raising expert
and professional artists who can apply plastic make-up for character and type creation in
Turkish cinema started with television.
Cilt
7Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6368Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: