dc.contributor.author | Öner, Çiğdem | |
dc.contributor.author | Aşçı, F. Hülya | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T18:38:02Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T18:38:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.issn | 2548-0723 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/6275 | |
dc.description.abstract | Sporcuların bağlanma stillerinin duyguları düzenleme becerileri ve bilişsel duygu düzenleme stratejilerini belirlemedeki
rolünün incelenmesinin amaçlandığı bu çalışma ilişkisel tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Çalışmaya İstanbul İlinden
18-30 yaş arası 235’i erkek ve 125’i kadın toplam 360 lisanslı sporcu katılmıştır. Katılımcılara, İlişki Ölçekleri Anketi,
Duyguları Düzenleme Becerileri Ölçeği, Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Veriler;
betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, Pearson korelasyon analizlerinin yanı sıra hiyerarşik regresyon analizleri ile
sınanmıştır. Sonuçlar, kadın sporcuların korkulu bağlanma puanlarının erkeklerin puanlarından, erkek sporcuların diğerlerini
suçlama puanlarının ise kadınlardan anlamlı olarak daha yüksek olduğunu, bireysel performans sporcularının kayıtsız
bağlanma, değişimleme, pozitif tekrar odaklanma, plana tekrar odaklanma, pozitif tekrar gözden geçirme ve bakış açısına
yerleştirmek puanlarının takım performansı sporcularına göre daha yüksek olduğunu, takım performans sporcularının yıkım
puanlarının bireysel sporculardan daha yüksek bulunduğunu göstermiştir. Bağlanma stillerinin duyguları düzenleme becerileri
ile bilişsel duygu düzenleme stratejilerini yordayıcılığını ortaya koymak üzere uygulanan hiyerarşik regresyon analizleri
sonucunda; bağlanma stillerinin kabul ve tolerans dışında sırasıyla farkındalık, beden duyumları, netlik, anlama, yüzleşmeye
hazırlanma, öz-destek ve değişimleme olmak üzere tüm diğer duygu düzenleme becerilerinin anlamlı belirleyicisi olduğu tespit
edilmiştir. Sonuçlar ayrıca, bağlanma stillerinin kendini suçlama, kabul etme, düşünceye odaklanma, pozitif tekrar odaklanma,
plana tekrar odaklanma, pozitif yeniden gözden geçirme, bakış açısına yerleştirmek, yıkım ve diğerlerini suçlama olmak üzere
tüm bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin anlamlı belirleyicisi olduğunu göstermiştir. Bulgulara göre; bağlanma stillerinin
sporcuların duygu düzenleme becerileri ile bilişsel duygu düzenleme stratejilerini belirlemelerinde etken olduğu söylenebilir. | en_US |
dc.description.abstract | The study aimed to investigate the role of athletes' attachment styles in determining emotion regulation skills and cognitive
emotion regulation strategies. 235 male and 125 female, a total of 360 athletes aged between 18-30 years, participated in the
study from Istanbul Province. The participants completed The Relationship Scales Questionnaire, Emotion Regulation Skills
Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and Personal Information Form. The data were analyzed with
descriptive statistics, independent t-test, Pearson correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results showed
that female athletes' fearful attachment scores were significantly higher than men's, and male athletes' blaming others scores
were significantly higher than women's. Individual performance athletes had higher scores than team performance athletes in
dismissing attachment, modification, positive refocusing, refocus on planning, positive reappraisal and putting into
perspective. Besides, the team performance sport athletes had higher scores than individual’s in catastrophizing. As a result of
the hierarchical regression analysis applied to reveal the predictive effect of attachment styles on emotion regulation skills and
cognitive emotion regulation strategies; apart from acceptance and resilience, attachment styles are significant determinants
of all other emotion regulation skills, including awareness, sensation, clarity, understanding, readiness to confront, selfsupport, and modification, respectively. The results also showed that attachment styles were significant determinants of all
cognitive emotion regulation strategies, including self-blame, acceptance, rumination or focus on thought, positive refocusing,
refocus on planning, positive reappraisal, putting into perspective, catastrophizing, and blaming others. It can be concluded
that attachment styles are effective in determining athletes' emotional regulation skills and cognitive emotion regulation
strategies. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Kadir Yıldız | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.25307/jssr.798619 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Bağlanma Stilleri | en_US |
dc.subject | Duygu Düzenleme Becerileri | en_US |
dc.subject | Bilişsel Duygu Düzenleme | en_US |
dc.subject | Spor Psikolojisi | en_US |
dc.subject | Attachment Styles | en_US |
dc.subject | Emotion Regulation Skills | en_US |
dc.subject | Cognitive Emotion Regulation | en_US |
dc.subject | Sport Psychology | en_US |
dc.title | Sporcularda Bağlanma Stillerinin Duyguları Düzenleme Becerileri ve Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerini Belirlemedeki Rolünün İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of the Role of Attachment Styles in Determining Emotion Regulation Skills and Cognitive Emotion Regulation Strategies | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi | en_US |
dc.department | Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-1939-0526 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-6650-6931 | en_US |
dc.identifier.volume | 5 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 202 | en_US |
dc.identifier.endpage | 219 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Öner, Çiğdem | |