Halkla İlişkiler Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Yönelik Algının Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Öğretim Üyelerine Yönelik Bir Araştırma
Abstract
Amaç – Mevcut literatür, kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik, doğru şekilde gerçekleştirilmiş halkla
ilişkiler uygulamalarının kurumların hedef kitleleri üzerinde olumlu yönde algı yarattığını gösterir. Bu
bağlamda kurumsal sosyal sorumluluk kavramının öneminin altı, Caroll tarafından, kurumların iyi bir
kurumsal vatandaş olabilmeleri açısından çizilmiş, bu görüş doğrultusunda kurumsal sosyal sorumluluk
piramidini ortaya koymuştur (Caroll, 1991: 40). Allen ve Meyer tarafından ise bireylerin çalıştıkları
kurumlara bağlılıklarının altında psikolojik etmenler yer almakta olduğu belirtilmektedir. Bu bağlamda onlar
örgütsel bağlılık modelini geliştirmişlerdir (Allen ve Meyer 1990: 3-4). Bu çalışmada, mevcut literatürden yola
çıkarak, halkla ilişkiler bağlamında kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik algının, örgütsel bağlılığa etkisini
vakıf üniversitelerinde yer alan öğretim üyeleri çerçevesinde ortaya koymak amaçlanmıştır.
Tasarım/Yöntem/Yaklaşım – Araştırma kapsamında, kurumsal sosyal sorumluluk piramidi basamakları ile
örgütsel bağlılık modeli boyutlarının ilişkisine yönelik deneysel bir araştırma modeli geliştirilmiştir. Bu model
kantitatif bir yöntem olarak çevrimiçi anket yoluyla elde edilen veriler ile test edilmiştir.
Bulgular – Halkla ilişkiler bağlamında kurumsal sosyal sorumluluğa yönelik algı ölçeğinden alınan ortalama
puanlar ile örgütsel bağlılık ölçeğinden alınan ortalama puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan
pearson çarpım moment korelasyon analizi sonuçlarına göre; halkla ilişkiler bağlamında kurumsal sosyal
sorumluluğa yönelik algı puanı yükseldikçe duygusal bağlılık puanının yükseldiği, devam bağlılığı puanının
düştüğünü, normatif bağlılık puanının ise yükseldiği ortaya çıkmıştır.
Tartışma – Araştırma bulgularında yola çıkarak, doğru biçimde gerçekleştirilen kurumsal sosyal
sorumluluğa yönelik halkla ilişkiler uygulamaları ile üniversitelerdeki duygusal bağlılığın yükseltilebileceği
öngörülebilir. Purpose – Current literature reveals that properly implemented public relations practices for corporate social
responsibility develop a positive perception on the target audiences of the institutions. In this context, the
significance of the concept of corporate social responsibility was highlighted by Carroll in terms of
representing a good corporate citizen (Carroll, 1991: 40). Carroll has introduced the corporate social
responsibility pyramid in line with this view. It is stated by Allen and Meyer there are psychological factors
under the commitment of individuals to the institutions they work for. In this context, they developed the
organizational commitment model (Allen ve Meyer 1990: 3-4). It is aimed in this study to reveal the effect of
the perception of corporate social responsibility on the organizational commitment in the context of public
relations, within the framework of the faculty members in foundation universities, based on the current
literature.
Design/Method/Approach – Within the scope of the study, an experimental research model was developed
for the relationship between the steps of the corporate social responsibility pyramid and the dimensions of
the organizational commitment model. This model has been tested with data obtained through an online
survey as a quantitative method.
Findings – According to the results of the Pearson product-moment correlation analysis to ascertain the
relationship between the average scores obtained from the perception scale for corporate social responsibility
and the average scores obtained from the organizational commitment scale on the context of public relations;
on the context of public relations, it was revealed that as the perception score for corporate social responsibility
increases, the affective commitment score increases, the continuance commitment score decreases, and the
normative commitment score increases.
Discussion – Based on the research findings, it can be predicted that affective commitment in universities can
be increased with public relations practices for corporate social responsibility, when performed correctly.
Volume
13Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: