Bireysel Banka Müşterilerinin Demografik Özellikleri ile Kredi Kartına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Abstract
Amaç – Bankacılık sektörü, müşterilerin demografik özelliklerine göre kredi kartı tutumları açısından
oldukça önemli bir yere sahiptir. Rekabetin yoğun olduğu bir dönemde bankaların, müşterilerinin
tercihlerinde doğru tespitlerinin yapılması için gerekli araştırma yapması açısından kredi kartı
tutumlarının incelenmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı, katılım şubelerindeki bireysel banka
müşterilerinin demografik özellikleri ile kredi kartına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkarmaktır. Ankara ilindeki katılım banka şubesinde gerekli çalışmalar yapılmıştır.
Yöntem – Araştırmanın amacına uygun olarak belirlenmiş olan 2020 yılı birinci ve ikinci dönem ilk altı
aydaki kredi kartı kullanan 193 bireysel banka müşterisinin vermiş olduğu cevaplar doğrultusunda
inceleme yapılmıştır. G*Power Version 3.1.9.6 programı kullanılarak Ankara ilinde yer alan katılım
banka şubelerindeki bireysel banka müşterilerinden kredi kartı kullanan kişiler arasından evreni
oluşturan 111782 bireysel banka müşterisi içerisinden örneklemin gücüne göre sayısı belirlenmiştir.
Kolayda örnekleme yöntemi ile anket uygulaması yapılmıştır. Analizler SPSS istatistik programı ile
yapılmıştır. Frekans analizi, t-test ve ANOVA analizleri ile sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma
kapsamında Kuşçuoğlu (2018) tarafından oluşturulan tutum ölçeğindeki ifadelerden yararlanılmıştır.
Çalışma, tarama modeli niteliğini taşımaktadır. Çalışmada tarama yöntemi, değişkenler arasında olan
ilişkilerin ortaya çıkması ayrıca çıkan sonuçların da doğru tahmin edilmesinde oldukça önem taşımıştır.
Bulgular – Müşterilerin cinsiyet ve eğitim düzeyi ile kredi kartı tutumları ölçeklerinden elde edilen
puanlar arasında anlamlı farklılıkların olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bireysel banka müşterilerinin
medeni durumlarına, kredi kartı türüne, ödeme aracı olarak önceliğine, yaşlarına, mesleklerine, aylık
bireysel ve hane halkı gelirine, yapılan harcama miktarına, kredi kartı sayısına ve ödeme şekline göre
kredi kartı tutumları arasında her bir değişken açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Tartışma – Özkan (2015)’ın araştırmasında bireysel banka müşterilerinin cinsiyetleri kredi kartı
kullanım tercihlerini etkileyen faktörleri etkilememektedir. Bu araştırmada cinsiyet arası farklılık tespit
edilmiştir. Ayrıca Özkan’ın yaptığı çalışmada bekâr müşterilerin demografik özelliklerine bağlı olarak
kredi kartı kullanım tutumunun daha çok etkilendiği sonucuna ulaşılmış fakat bu çalışmada bir farklılık
olmadığı tespit edilmiştir. Purpose – The banking sector has a very important place in terms of credit card attitudes according to
the demographic characteristics of the customers. In a period of intense competition, it is important to
examine credit card attitudes in order for banks to make the necessary research to make the correct
determinations of their customers' preferences. As a general purpose, necessary studies were carried
out in the participation bank branch in Ankara, in order to reveal the relationship between the
demografic features of individual bank customers in participation branches and their attitudes towards
credit cards.
Design/methodology/approach – In accordance with the purpose of the study, an investigation was
conducted in line with the responses of 193 individual bank customers who used credit cards in the first
six months of the first and second terms of 2020. Using the G*Power Version 3.1.9.6 program, the
number of retail bank customers in the population of 111782 individual bank customers, which
constitute the population, among the retail bank customers using credit cards at the participation bank
branches in Ankara, was determined according to the power of the sample. A questionnaire was applied
using the convenience sampling method. Analyzes were made with the SPSS statistical program. Results were reached with frequency analysis, t-test and ANOVA analysis. Within the scope of the
research, expressions in the attitude scale created by Kuşçuoğlu (2018) were used. The study is a survey
model. In the study, the survey method was very important in the emergence of the relationships
between the variables and in the correct estimation of the results.
Findings – It is concluded that there are significant differences between the gender and education level
of the customers and the scores obtained from the credit card attitude scales. Significant difference was
not found between individual bank customers' credit card attitudes in terms of marital status, credit
card type, priority as payment, age, profession, monthly personal and household income, amount of
spending, number of credit cards and payment method.
Discussion – In Özkan's (2015) research, the gender of individual bank customers does not affect the
factors that affect their credit card usage preferences. In this study, a gender difference was found. In
addition, in Özkan's study, it was concluded that credit card usage attitudes of single customers were
affected more depending on their demographic characteristics, but it was found that there was no
difference in this study.
Volume
13Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: