Goethe’de Renk Fenomeni
Abstract
Bu makaleyle yapılmak istenen, Johann Wolfgang von Goethe’nin renk
öğretisini temel dinamikleriyle serimlemek ve kuramın, renklere fenomenolojik bir
bakış açısıyla yaklaşmaya elverişli yanlarını ön plâna çıkarmaktır. Bu çalışmayla
Goethe’de renk fenomeninin görünüş biçimleri ve görünüşe gelme koşullarını
irdeleyecek, fizyolojik, fiziksel ve kimyasal renkler ile birlikte Goethe’nin renk
spektrumunu, renklere biçtiği estetik ve etik rolleri, patolojik renklere ve renk
körlüğüne bakış açısını, katoptrik, periyoptrik, diyoptrik ve epoptik ışıkları ele
alma biçimini değerlendireceğiz. Goethe’nin Newton’a yönelttiği eleştiriler
üzerinden gölgenin ve ışığın rengini Goethe açısından teşhis edecek, Goethe’nin
kromatik çalışmalarında yer eden renkli, renksiz resimler ve gölgeler hakkındaki
görüşlerine yer vereceğiz. Prizmatik renk bileşimleri üzerinden pigment
karışımlarını ve renkler arası katmanlaşmayı irdeleyeceğimiz çalışmamıza,
saydamlık – matlık ve ışığın kırılımı konularıyla devam edecek ve nihayetinde renk
kuramının diğer bilimlerle etkileşim içindeki tarihsel seyrini betimleyerek
çalışmamızı sonlandıracağız. What is wanted to be accomplished with this article is to lay out the color
teaching of Johann Wolfgang von Goethe with its basic dynamics and bring forward
the sides that are suitable for approaching from a phenomenological perspective
to colors. With this work, we will examine the appearance forms and the conditions
of appearing of the color phenomenon in Goethe, Goethe's color spectrum along
with physiological, physical and chemical colors, the aesthetic and ethical roles it
gives to colors, the point of view of pathological colors and color blindness, and the
way it deals with cathoptric, periodic, dioptric and epoptic lights. We will identify
the color of shadow and light from Goethe's point of view through Goethe's criticism
of Newton and will include the views of Goethe about colorful and colorless
paintings in chromatic works. We will continue our work on prismatic color
combination which we examine pigment mixtures and color stratification with
transparency - opacity and refraction of light and ultimately we will end our work
by describing the historical course of color theory in interaction with other
sciences.
Volume
15Issue
29Collections
The following license files are associated with this item: