dc.contributor.author | Çağlar, Çiğdem | |
dc.contributor.author | Gümüş, Öner | |
dc.contributor.author | Ekici, Filiz | |
dc.contributor.author | Atalık, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2023-10-12T13:04:35Z | |
dc.date.available | 2023-10-12T13:04:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.issn | 1301-6229 | |
dc.identifier.issn | 2148-0710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5849 | |
dc.description.abstract | Employment is a really serious issue in that it can create an economic disruption if it is not dealt with
correctly. The wrong solution for employment causes similar results. For this reason, it is important for both
the economies of the country and the sector in question to solve the employment problem completely and
correctly. In this context, an employment policy should be produced for the aviation sector as well as others.
Employment policies should be determined in such a way that both the labour force and qualification need to
increase. However, these policies should be in the direction of improving existing policies rather than a radical
change. For instance, women’s employment is available in many economies. Therefore, this policy should not
be radically changed; on the contrary, it should be in the form of improving existing policies. Within this scope,
ignoring women while forming employment policy may have several economic and financial consequences.
However, certain factors affect women's employment. These factors can be expressed as follows: the glass
ceiling syndrome, the queen bee syndrome, marital status and age, educational status, mobbing and sexual
harassment, and wage inequality. In this study, women's employment data are extracted from the USA labour
force statistics. The data were subjected to evaluation by the content analysis method. With this method, lots of
the data and information independent of one another are examined deeply. By this way general trends can be
determined clearly. Therefore, the data in this study are examined within the scope of labour economics. This
study concludes that women's employment in the USA aviation market follows a positive course, but this is not
enough. To eliminate the insufficiency, a number of economic and financial proposals need to be implemented. | en_US |
dc.description.abstract | İstihdam, doğru bir şekilde ele alınmadığı takdirde ekonomik bir bozulma yaratabileceği için ciddi bir
konudur. İstihdam için yanlış çözümler benzer sonuçlara neden olur. Bu nedenle hem ülke ekonomilerinin hem de
söz konusu sektörün istihdam sorununun eksiksiz ve doğru çözülmesi önemlidir. Bu bağlamda havacılık sektörü
için olduğu kadar diğerleri için de bir istihdam politikası üretilmesi gerektiği açıktır. İstihdam politikaları, hem
işgücünü hem de niteliği artıracak şekilde belirlenmelidir. Ancak bu politikalar radikal bir değişiklikten ziyade
mevcut politikaların iyileştirilmesi yönünde olmalıdır. Örneğin, kadın istihdamı birçok ekonomide mevcuttur.
Dolayısıyla bu politika kökten değiştirilmemeli, aksine mevcut politikaların iyileştirilmesi şeklinde olmalıdır. Bu
kapsamda istihdam politikası oluşturulurken kadınları görmezden gelmenin bir takım ekonomik ve mali sonuçları
olabilir. Ancak, bazı faktörler kadın istihdamını etkilemektedir. Bu faktörler şu şekilde ifade edilebilir: cam tavan
sendromu, kraliçe arı sendromu, medeni durum ve yaş, eğitim durumu, mobbing ve cinsel taciz ve ücret eşitsizliği.
Bu çalışmada kadın istihdamı verileri ABD işgücü istatistiklerinden alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle
değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu yöntemle birbirinden bağımsız birçok veri ve bilgi derinlemesine incelenir.
Bu sayede genel eğilimler net bir şekilde belirlenebilir. Bu nedenle çalışmadaki veriler çalışma ekonomisi
kapsamında incelenmiştir. Çalışma, ABD havacılık pazarında kadın istihdamının olumlu bir seyir izlediği ancak bunun yeterli olmadığı sonucuna varmaktadır. Yetersizliğin giderilmesi için bir takım ekonomik ve mali önerilerin
hayata geçirilmesi gerekmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Erzurum Kültür ve Eğitim Vakfı | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.17753/sosekev.1262603 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Civil aviation | en_US |
dc.subject | Employment | en_US |
dc.subject | Employment of women | en_US |
dc.subject | Tax | en_US |
dc.subject | Sivil havacılık | en_US |
dc.subject | İstihdam | en_US |
dc.subject | Kadın istihdamı | en_US |
dc.subject | Vergi | en_US |
dc.title | Women’s Employment in Aviation: The Case of United States (USA) | en_US |
dc.title.alternative | Havacılıkta Kadın İstihdamı: Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Örneği | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | EKEV Akademi Dergisi | en_US |
dc.department | İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-1862-9814 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-3231-3293 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-4904-3381 | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-4249-2237 | en_US |
dc.identifier.issue | 95 | en_US |
dc.identifier.startpage | 55 | en_US |
dc.identifier.endpage | 69 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Çağlar, Çiğdem | |