dc.contributor.author | Caner Akın, Güfte | |
dc.contributor.author | Çevik Taşdemir, Derya | |
dc.date.accessioned | 2023-10-12T12:07:19Z | |
dc.date.available | 2023-10-12T12:07:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.issn | 2636-7459 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5848 | |
dc.description.abstract | The curricula at universities were also positively affected by the “Occupational Health and Safety”, which gained
importance in recent years within the scope of the International Labour Organization (ILO) directives that came into force,
and courses related to the field were added to the curriculum. The aim of this study; To measure and analyze the level of
knowledge and awareness of students about Occupational Health and Safety (OHS). In this context, the sample of the
research is in Turkey; Istanbul Gelisim University, which is a foundation university, and Gaziantep University, which is a state
university, consist of the OHS program students. In this way, a comparison between two different types of universities
(state and foundation) was provided. Data were collected through a questionnaire created within the scope of the study.
The questionnaire consists of demographic questions and questions about the OHS Awareness Scale. In the research, the
data were analysed by using the SPSS 25.0 statistical package program. The scale questions used in this study were collected
in a single factor, unlike the original scale. As a result of the study, it has been seen that the presence of a laboratory where
applied courses can take place at the university where the students receive OHS education and the fact that their parents are
employers positively predict OHS awareness. This situation created the opinion that intra-family dialogues can increase OHS
awareness of other family members. This study is important in terms of evaluating the workplace safety culture perspectives
that students have about OHS legal practices within the framework of ILO directives and revealing their perspectives on the
effectiveness of OHS education. | en_US |
dc.description.abstract | Yürürlüğe giren Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) direktifleri kapsamında son yıllarda önem kazanan “İş Sağlığı ve
Güvenliği”nden, üniversitelerdeki müfredatlar da olumlu anlamda etkilenmiş, müfredata alan ile ilgili olarak dersler eklenmiştir.
Bu çalışmanın amacı; İş sağlığı ve Güvenliğine (İSG) dair öğrencilerin bilgi ve farkındalık düzeyini ölçmek ve analiz etmektir.
Bu kapsamda, araştırmanın örneklemini Türkiye’de; vakıf üniversitesi olan İstanbul Gelişim Üniversitesi ile devlet üniversitesi
olan Gaziantep Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği programı öğrencileri oluşturmaktadır. Bu sayede iki farklı tipteki üniversite
(devlet ve vakıf) arası karşılaştırma sağlanmıştır. Veriler çalışma kapsamında oluşturulan bir anket aracılığıyla toplanmıştır.
Anket, demografik sorular ve İSG Farkındalık Ölçeğine ilişkin sorulardan oluşmaktadır. Araştırmada SPSS 25.0 istatistik paket
programı kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Bu çalışmada kullanılan ölçek soruları orijinal ölçekten farklı olarak tek faktörde
toplanmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin İSG eğitimi gördükleri üniversitede uygulamalı derslerin gerçekleşebileceği
laboratuvarın olmasının ve ailesinde anne ve/veya babasının işveren olması İSG farkındalığını pozitif yönde yordadığı
görülmüştür. Bu durum aile içi diyaloğun diğer aile bireylerinde de İSG farkındalığını artırabileceği görüşünü oluşturmuştur. Bu
çalışma, ILO direktifleri çerçevesinde öğrencilerin İSG yasal uygulamaları hakkında sahip oldukları işyeri güvenlik kültürü bakış
açılarını değerlendirmek ve iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin etkinliği hakkındaki bakış açılarını ortaya koymak bakımından önem
arz etmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Durmuş Günay | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.32329/uad.1248362 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Occupational Health and Safety | en_US |
dc.subject | OHS | en_US |
dc.subject | Occupational Health and Safety Training | en_US |
dc.subject | OHS Awareness | en_US |
dc.subject | Social Policy | en_US |
dc.subject | İş Sağlığı ve Güvenliği | en_US |
dc.subject | İSG | en_US |
dc.subject | İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi | en_US |
dc.subject | İSG Farkındalık Ölçeği | en_US |
dc.subject | Sosyal Politika | en_US |
dc.title | Change of Occupational Health and Safety (OHS) University Students’ Perceptions on OHS in Parallel to Vocational Training: The Comparative Analysis | en_US |
dc.title.alternative | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Öğrencilerinin Mesleki Eğitimlerine Paralel Olarak İSG Algılarındaki Değişim: Karşılaştırmalı Bir Analiz | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | Journal of University Research | en_US |
dc.department | İstanbul Gelişim Meslek Yüksekokulu | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-3010-5172 | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-0006-9652 | en_US |
dc.identifier.volume | 6 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.startpage | 292 | en_US |
dc.identifier.endpage | 297 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Caner Akın, Güfte | |