Ebeveynlerin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumları ile İlköğretim Öğrencilerinin Ahlaki Olgunlukları Arasındaki İlişki
Abstract
Bu araştırmada, ebeveynlerin çocuk hakları konusundaki tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunlukları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir İli,
Karşıyaka İlçesi’nde alt, orta ve üst sosyoekonomik düzeyleri temsil eden 7 devlet ilköğretim okulu ile özel ilköğretim okulunu
temsil eden bir okulun 7. sınıf öğrencileri
ve bu öğrencilerin ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Yurtsever (2009) tarafından geliştirilen,
‘Çocuk Haklarına İlişkin Ebeveyn Tutum
Ölçeği’ ile Dilmaç (1999) tarafından geliştirilen ‘Ahlaki Olgunluk Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma verilerini çözümlemede,
Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U testi ile
Spearman’s Rho Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ilköğretim 7. sınıf
öğrencilerinin ahlaki olgunlakları cinsiyetlere göre karşılaştırıldığında sevgi boyutunda; okulların sosyo-ekonomik düzeyine
göre karşılaştırıldığında, iç huzur, şiddetten kaçınma davranışı ve doğru davranış
boyutlarında farklılaşmaktadır. İlköğretim
öğrencilerinin ahlaki olgunlukları ile ebeveynlerin çocuk hakları tutumları arasında
çeşitli alt boyutlarda, doğrusal yönlü, zayıf
ilişkiler bulunmaktadır. Bu ilişkiler, öğrencilerin öğrenim gördüğü okulun sosyo-ekonomik düzeyine göre farklılık göstermektedir. This study aims at finding out the attitudes of
parents toward children’s rights and examining the link between moral maturity of primary level students. The participants of the
study consist of 7 state primary schools representing lower, middle and uppersocio-economic levels in Karşiyaka District of İzmir
province and seventh-grade students representing a private primary school and their
parents. As data collection tools, ‘Parent
Attitude Scale on Children Rights’ developed
by Yurtsever and Oktay (2009) and ‘Moral
Maturity Scale’ developed by Dilmac (1999) are used. To analyze the data, Kruskal Wallis
and Mann-Whitney U test, Spearman’s Rho
Analysis are utilized. According to the results
of the study, moral maturity of seventh-grade students based on gender differs in terms
of love; once based on the socio-economic
levels of schools, it differs in terms of inner
peace, violence avoidance and righteous behaviors. There are vertical, weak relationships between moral maturity and the attitudes of parents toward children’s rights, even
if they differ in various sub dimensions. The
relationship between the moral maturity of
children and the attitudes of parents toward
children’s rights differs, based on the socioeconomic level of the school where students
are educated.
Volume
27Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: