Hafıza Mekânın Ölü Zaman Sızıntısı: Mustang
Abstract
Deniz Gamze Ergüven’in “En İyi Yabancı Film” dalında 88. Akademi Ödülleri’ne Fransa’dan
aday olarak gösterilen Mustang (2015) filmi, Türkiye’deki geleneksel kadın-erkek rollerini,
kadın-erkek arasındaki güç ve iktidar ilişkisini ele alır. Mustang bu girift ilişkiyi taşrada yaşayan
yetim beş kardeşin oynadığı bir oyunun çevredekiler tarafından farklı yorumlanması sonucu
değişen hayatlarını ve özgürlük mücadelelerini konu edinerek sunar. Film, anlatısında hafıza
mekân olarak kullandığı taşrayla toplumsal cinsiyet rollerine dair derin sorgulamalar içerirken
kullandığı zamansal izleklerle siyasal iktidarın bu söylemlerine dair eleştirel bir bakış açısı sunar.
Çalışmada Mustang filminde zaman-mekân ilişkisinin nasıl kurulduğuna, zamansal ve mekânsal
göstergelerin hangi bağlamda ve nasıl kullanıldıklarına, filmin zamansal ve mekânsal göstergeleri
kullanarak kolektif ya da bireysel belleği nasıl yeniden ürettiğine, kullanılan imgelerin Mustang
filmi özelinde ayırt edici yanlarının neler olduğuna dair bir bakış açısı ortaya koymak amaçlanır.
Bu çalışmada Mustang filminin sahip olduğu döngü, Gilles Deleuze’ün “hareket imge”, “zaman
imge” ve Daniel Frampton’ın “film-zihin” kavramlarından yararlanılarak çözümlenir. In Deniz Gamze Ergüven’s film Mustang (2015), which was nominated for an award at the
88th Academy Awards ceremony, traditional female-male roles and the power relationships
between them are addressed. Mustang explores these intricate relationships by narrating the
changing lives and struggles for freedom of five orphaned sisters as a result of complaints
in their neighborhood about a game they were playing with friends. The film develops a
critical discourse about power by using temporal themes and questions gender roles in
the neighbourhood in terms of memory space. The article examines how the time-space
relationship is created, how temporal and spatial indicators are used, and how these indicators
convey both collective and personal memories. It also presents a point of view concerning
distinctive symbols used in Mustang. The loop in the film is analysed through Gilles Deleuze’s
“movement image” and “time image” and Daniel Frampton’s concept of “filmind”.
Volume
7Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: