Reklam İlgilenimi, Reklama Yönelik Tutum ve Satın Alma Niyeti Arasındaki Etkilerin Analizi: Marka Tutumunun Aracılık Rolü
Özet
Reklam, izleyicileri bilgilendirmek, ikna etmek, markanın hatırlanmasına yardımcı olmak ve markaya
değer katmak gibi amaçları yerine getirmektedir. Bu doğrultuda etkili bir reklam içeriği işletmeler açısından
önemli olmaktadır. İzleyici ilgilenimleri, tutumları ve davranışları pazarlama uzmanlarına reklamın etkinliği
hakkında bilgiler sunmaktadır. Bu araştırmada, reklam ilgilenimi, reklama yönelik tutum, marka tutumu
ve satın alma niyeti arasındaki etkiler incelenmektedir. Ayrıca reklama yönelik tutum ile satın alma niyeti
arasındaki ilişkide marka tutumunun aracılık rolü ortaya çıkarılmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda, 400
katılımcıya Apple markasının Apple Watch Seri 6 akıllı saat ürününe ilişkin reklam izletilmiştir. Ardından
katılımcılarının anket formunda yer alan soruları cevaplamaları sağlanmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde, açıklayıcı faktör analizine ek olarak yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde doğrulayıcı
faktör analizi ve yol analizinden yararlanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda doğrudan etkiler
kapsamında, reklama yönelik tutumun ve marka tutumunun satın alma niyetini etkilediği tespit edilmiştir.
Reklam ilgileniminin ise reklama yönelik tutum üzerinde etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca,
reklama yönelik tutumun marka tutumu üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Bunlara ek olarak, bootstrap
(yeniden örnekleme) yöntemi aracılığıyla, marka tutumunun, reklama yönelik tutum ile satın alma niyeti
arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisine sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların
literatüre ve uygulamaya yönelik yararlı bilgiler sunacağı düşünülmektedir. Advertisement realizes the purposes of informing and persuading the audience, reminding the brand, and
adding value to the brand. In this direction, an effective advertisement content is important for businesses.
Audiences’ involvements, attitudes, and behaviors provide marketing professionals with information about
the effectiveness of advertising. In this research, the influences between advertising involvement, attitude
towards advertising, brand attitude and purchase intention are examined. In addition, it is tried to reveal
the mediating role of brand attitude in the relationship between attitude towards advertising and purchase
intention. In this context, an advertisement for the Apple Watch Series 6 smartwatch product was shown
to 400 participants. Then, the participants were provided to answer the questions in the questionnaire
form. In the analysis of the research data, in addition to the exploratory factor analysis, confirmatory factor
analysis and path analysis were used within the framework of structural equation modeling. As a result
of the analyzes carried out, within the scope of direct effects, it has been determined that the attitude
towards advertising and the brand attitude affect the purchase intention. Advertising involvement was
found to influence the attitude towards advertising. In addition, it has been confirmed that the attitude
towards advertising influences the brand attitude. Moreover, through the bootstrap method, it has been
specified that brand attitude has a partial mediating effect on the relationship between attitude towards
advertising and purchase intention. It is thought that the results obtained from the research will provide
useful information for the literature and practice.
Sayı
40Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5713Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: