dc.contributor.author | Tarhan, Diler Ezgi | |
dc.date.accessioned | 2023-09-21T13:43:17Z | |
dc.date.available | 2023-09-21T13:43:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.issn | 2148-0958 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5614 | |
dc.description.abstract | Bu makaleyle, Pythagoras felsefesinin bir yanıyla müzik bilimine, bir yanıyla
matematiğe, bir yanıyla mistisizm ve kozmogoniye, bir diğer yandan da
kozmolojiye açılan ezoterik öğretisinin felsefî bakış açısından önemli
görülen yanlarını analiz etmek ve Pythagoras öğretisinin ardılları
sayılabilecek isimler üzerinden müzik bilimindeki izlerini sürmek
istenmektedir. Bu amaçla ilk olarak Pythagoras felsefesi ve okulu hakkında
genel bir bilgi verilecek, akabinde Pythagoras’ın müzik kuramının,
matematiksel temellerine değinilecektir. Pythagoras felsefesinin müzik -
matematik ilişkisini nasıl kurduğu açıklanırken Pythagoras’ın “monokord”
adı verilen bir alet üzerinde yaptığı ses deneylerinden söz edilecek ve bu
deneyler sonucunda elde ettiği keşifler açıklanacaktır. Bu buluşların başında
şüphesiz ki “Pisagor gamı” ile “Pisagor koması” adı verilen iki önemli
müzikal keşif gelmektedir. Pythagoras’ın sayısal oranlardan hareketle
saptadığı ses aralıkları ile harmonik oktavlara, akustik ses yakınlıklarıyla
ilgisine, pentatonik, diyatonik ve kromatik ses dizileriyle ilişkisine ve tetradtetraktis sayılarıyla ilgili görüşlerine değinilerek Pythagoras felsefesinde
müzik – matematik ilişkisi ortaya konulduktan sonra, Pythagoras
felsefesinin, Kepler’in Harmonices Mundi eseri üzerindeki tesirine
değinilecektir. Pythagoras’ın Kepler üzerindeki etkisi, Kepler’in
“gökkürelerinin müziği” düşüncesi üzerinden Hindemith, Ligeti, Holzt,
Blanchet ve Stockhausen gibi müzisyenlere ulaşarak onların, gezegenlerin
veya yıldızların çıkardıkları seslerden esinlenen besteler yapmalarına neden
olmuştur. Böylece Pythagoras felsefesi, Kepler üzerinden yeni bir “kozmik
müzik” algısı doğurmuştur. Öte yandan Pisagorcu tınıları, Bach, Rebel,
Monteverdi, Schönberg, Webern ve Herschel gibi müzisyenlerin
bestelerinde de görebilmekteyiz. Dolayısıyla bu makaleyle Pythagoras felsefesindeki müzik-matematik ilişkisi açıklanırken Pisagorcu felsefenin
müzik bilimi ve kozmoloji üzerindeki tesirine de değinilecektir. | en_US |
dc.description.abstract | This article aims to analyze the important aspects of the philosophical point
of view of the esoteric doctrine opening up to the philosophy of Pythagoras
on one side, mathematics on the one hand, mysticism and cosmogony on
the one hand, and cosmology on the other, and to follow their traces in
science of music through names that can be considered the successors of
the Pythagoras teaching. For this purpose, first a general information about
Pythagoras philosophy and school will be given, then the mathematical
basics of Pythagoras' theory of music will be mentioned. While explaining
how the Pythagoras philosophy established the relationship between music
and mathematics, the sound experiments of Pythagoras on a device called
"monochord" will be mentioned and his discoveries as a result of these
experiments will be explained. At the beginning of these discoveries,
without a doubt, two important musical discoveries called "Pythagorean
scale" and "Pythagorean coma" comes. Pythagoras' sound intervals and
harmonic octaves determined based on numerical ratios, its relation to
acoustic sound proximity, its relationship with pentatonic, diatonic and
chromatic sound sequences and his views on tetrad-tetraktis numbers will
be discussed and after revealing the relationship between music and
mathematics in Pythagoras philosophy, the effect of Pythagoras philosophy
on Kepler's Harmonices Mundi will be discussed. Pythagoras's influence on
Kepler reached out to musicians such as Hindemith, Ligeti, Holzt, Blanchet
and Stockhausen through Kepler's idea of "the music of the celestial globe",
causing them to write compositions inspired by the sounds of planets or
stars. Thus, the Pythagorean philosophy created a new perception of
"cosmic music" through Kepler. On the other hand, we can find
Pythagorean tones in the music compositions of musicians such as Bach,
Rebel, Monteverdi, Schönberg, Webern and Herschel. Therefore, while
explaining the relationship between music and mathematics in Pythagoras
philosophy, the effect of Pythagorean philosophy on both science of music
and cosmology will be discussed in this article. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Pinhan Yayıncılık Ltd. Şti. | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Pythagoras | en_US |
dc.subject | Müzik | en_US |
dc.subject | Matematik | en_US |
dc.subject | Felsefe | en_US |
dc.subject | Kozmoloji | en_US |
dc.subject | Harmonices Mundi | en_US |
dc.subject | Pythagoras | en_US |
dc.subject | Music | en_US |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.subject | Cosmology | en_US |
dc.subject | Harmonices Mundi | en_US |
dc.title | Pythagoras Felsefesinde Müzik ve Matematik İlişkisi Üzerine | en_US |
dc.title.alternative | On The Relationship of Music and Mathematics in Pythagoras Philosophy | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi | en_US |
dc.department | Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-3208-9962 | en_US |
dc.identifier.volume | 2 | en_US |
dc.identifier.issue | 15 | en_US |
dc.identifier.startpage | 203 | en_US |
dc.identifier.endpage | 224 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Tarhan, Diler Ezgi | |