Acute Effect of Unilateral Muscle Training Supported with Visual Feedback on Contralateral Muscle Strength and Joint Position Sense
Abstract
Aim: Unilateral exercise training is an effective and useful technique, especially in immobilization and
neurological conditions, but the effect of unilateral muscle exercise training on muscle strength is modest.
Therefore, the aim of this study is to detect the acute concomitant effect of mirror therapy and unilateral
exercise training on muscle strength and joint position sense in healthy adults.
Method: Thirty-one participants were randomly enrolled in two groups the mirror (n=16) and control
groups (n=15). Hand grip (HG), pinch grip (PG) strengths, and joint position sense (JPS) of the wrist were
assessed in both hands before and after a single exercise session which include 300 repetitive ball squeezing
exercises by right (exercised) hand for all groups. The participants in the mirror group were asked to watch
the mirror to see the reflection of their exercised hands, the control group only watched their exercised and
unexercised hands without any visual feedback support during the exercise session. Repeated Measure
ANOVA and Mixed ANOVA tests were performed to analyze in- and between-group differences.
Results: The statistically significant differences were determined in unexercised hand HG and PG strength
in the mirror group (F=10,105; p=0,006, ηp2=0,403; F=5,341; p=0,035; ηp2=0,263, respectively).
However, any group×time interaction was found in JPS, HG, or PG tests (p<0;05). Additionally, no
difference was shown in JPS in-group comparisons (p<0;05).
Conclusion: The result of the study suggested that unilateral exercise training should apply concomitant
with visual feedback. Further studies are needed to compare the effect of different sensory feedbacks on
unilateral exercise training. Amaç: Tek taraflı egzersiz eğitimi, immobilizasyon ve nörolojik durumlarda faydalı ve etkin bir yöntemdir.
Ancak, unilateral egzersiz eğitiminin kas kuvveti üzerine etkisi azdır. Bu sebeple, çalışmanın amacı sağlıklı
kişilerde ayna tedavisi ile birlikte uygulanan tek taraflı egzersiz eğitiminin kas kuvveti ve eklem pozisyon
hissi üzerine etkisini belirlemektir.
Yöntem: Otuz bir katılımcı rastgele yöntemle ayna ve kontrol grubuna dahil edildi. Her iki elde, el kavrama
(EK), çimdik kavrama (ÇK) kuvvetleri ve el bileğinin eklem pozisyon hissi (EPH) bir seanslık egzersiz eğitimi
öncesi ve sonrasında değerlendirildi. Tüm gruplar için tek seanslık egzersiz eğitimi sağ elle yapılan 300
tekrarlı top sıkma egzersizini içeriyordu. Ayna grubundaki katılımcılardan egzersiz sırasında egzersiz yapan
ellerinin aynadaki görüntüsünü izlemeleri istenirken, kontrol grubu egzersiz yapan ve yapmayan ellerini
herhangi bir görsel geribildirim desteği olmadan izlediler. Repeated Measure Anova ve Mixed Anova testleri
grup içi ve gruplar arası farklılıkların analizi için kullanıldı.
Bulgular: Ayna grubunun egzersiz yapmayan elinin EK ve ÇK kuvvetlerinde istatistiksel olarak değişiklik
saptandı (sırasıyla F=10,105; p=0,006, ηp2=0,403; F=5,341; p=0,035; ηp2=0,263). Ancak, EPH, EK ve
ÇK’da grup×zaman interaksiyonu bulunmadı (p>0,05). Ek olarak, EPH grup içi karşılaştırmalarda herhangi
bir farklılık göstermedi (p<0,05).
Sonuç: Çalışmanın sonuçları, tek taraflı egzersiz eğitiminin görsel geri bildirimle birlikte uygulanmasını
tavsiye etmektedir. Farklı duyusal geri bildirimlerin tek taraflı egzersiz eğitimi üzerindeki etkilerini
karşılaştırmak için ileri çalışmalara ihtiyaç vardır.
Issue
18Collections
The following license files are associated with this item: