dc.contributor.author | Şen, Sevim | |
dc.contributor.author | Arslan Özkan, Hediye | |
dc.contributor.author | Avşar, Emir | |
dc.contributor.author | Afacan Karaman, Sibel | |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T14:10:18Z | |
dc.date.available | 2023-09-01T14:10:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 2536-4499 | |
dc.identifier.issn | 2602-2605 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5419 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekânın eleştirel düşünme ve klinik karar verme
düzeyleri ile ilişkisini belirlemek amacıyla kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, Ocak-Şubat 2020’de yüz yüze ortamda gerçekleştirilmiştir. Bir Vakıf Üniversitesi
Hemşirelik bölümünde okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 187 öğrenci çalışmanın örneklemini
oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği,
Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Veriler; tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, bağımsız gruplarda t testi, Anova testi ve Pearson
korelasyon testi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %91,4'ü kadın, %8,6'sı erkek ve yaş ortalaması 20,93±1,26’dır.
Katılımcıların ölçek toplam puan ortalamaları sırasıyla duygusal zekâ 142,76±18,18 eleştirel düşünme
195,21±26,15 ve klinik karar verme 96,60±19,94’tür. Katılımcıların duygusal zeka toplam puanı ile eleştirel
düşünme eğilimi alt boyutları olan analitik olmak (r=0,278), açık fikirlilik (r=0,386), meraklılık (r=0,293),
kendine güven (r=0,293), doğruyu arama (r=0,275), sistematiklik (r=0,329), klinik karar verme toplam
puanı (r=0,728) ve alt boyutları olan seçenek ve fikirleri araştırmak (r=0,732), amaçları ve değerleri
soruşturmak (r=0,544), sonuçları değerlendirmek (r=0,676), bilgiyi araştırmak ve yeni bilgiyi tarafsız olarak
benimsemek (r=588) puanları arasında pozitif bir korelasyon tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Araştırma bulguları, öğrencilerin akademik yılı arttıkça duygusal zekâ puan ortalamalarının
arttığını, eleştirel düşünme puanlarının ortalamanın üzerinde olduğunu ve ancak klinik karar verme puanlarının ortalamanın altında olduğunu göstermiştir. Hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekâ
gelişiminin sağlanması, aynı zamanda temel yeterlilikler olan eleştirel düşünme ve klinik karar verme
becerilerinin arttırılmasına katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle duygusal zekâyı geliştirmek
için öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılması önerilir. | en_US |
dc.description.abstract | Aim: This cross-sectional and descriptive research has been performed to identify whether there is a
correlation between emotional intelligence, critical thinking and clinical decision-making among nursing
students.
Method: The study was conducted in person in January-February 2020 with a group of 187 students who
has accepted to participate in research and has currently been studying in Nursing Department of a
foundation university. Data was collected by using “Clinical Decision-Making in Nursing Scale”, “The
California Critical Thinking Disposition Inventory”, “Schutte Emotional Intelligence Scale” and
“Information form” which have been published by former researchers. Statistical analyses were performed
by using T-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient in independent groups.
Results: 91,4% of the students participated in this study were female and 8,6% were male, and the mean of
age was 20,93±1,26. According to scale factors clarified in “Method” section, emotional intelligence, critical
thinking and clinical decision-making average of the participants were 142,76±18,18; 195,21±26,15 and
96,60±19,4 respectively. Among the participants, a positive correlation was detected in between emotional
intelligence and critical thinking’s subgroups which are analyticity (r=0,278), open-mindedness (r=0,386),
inquisitiveness (r=0,293), self-confidence (r=0,293), truth-seeking (r=0,275), systematicity (r=0,329) and
clinical-decision making total score (r=0,728) and its subgroups which are search for alternatives or options
(r=0,732), canvassing of objectives and values (r=0,544), evaluating and reevaluation of consequences
(r=0,676), search for information and unbiased assimilation of new information (r=588) (p<0,05).
Conclusion: This research showed that depending on advances in academic years, the average score of
students’ emotional intelligence gradually increases, critical thinking remains above the average, but clinical
decision-making decreases below the average. It has been believed that supporting improvement of
emotional intelligence among nursing students might contribute to critical thinking and clinical decisionmaking abilities which are basic competencies in nursing. Therefore, it is suggested to use specific teaching
methods and techniques to improve emotional intelligence. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.relation.isversionof | https://doi.org/10.38079/igusabder.994674 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Hemşirelik eğitimi | en_US |
dc.subject | duygusal zekâ | en_US |
dc.subject | eleştirel düşünme | en_US |
dc.subject | hemşirelikte klinik karar verme | en_US |
dc.subject | Nursing training | en_US |
dc.subject | emotional intelligence | en_US |
dc.subject | critical thinking | en_US |
dc.subject | clinical decision-making in nursing | en_US |
dc.title | Hemşirelik Öğrencilerinde Duygusal Zekâ, Eleştirel Düşünme ve Klinik Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of Emotional Intelligence, Critical Thinking and Clinical Decision Making Levels in Nursing Students | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | İstanbul Gelişim Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-3301-4153 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-9328-8263 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-0796-6409 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0002-8134-9137 | en_US |
dc.identifier.issue | 18 | en_US |
dc.identifier.startpage | 877 | en_US |
dc.identifier.endpage | 891 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |