dc.contributor.author | Çakıcı, Songül | |
dc.contributor.author | Zeren, Selva | |
dc.contributor.author | Gümüş, Nebi Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T06:52:47Z | |
dc.date.available | 2023-09-01T06:52:47Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 2536-4499 | |
dc.identifier.issn | 2602-2605 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/5416 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmada özel eğitim öncesinde ve sürecinde dil gelişimi, psikososyal, duygusal ve davranışsal
problemlerin erken fark edilerek önlenmesi için yöntem geliştirmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmaya İstanbul metropolünde bulunan işitme cihazları satış merkezi ve özel rehabilitasyon
merkezlerine kayıtlı, işitme engeli dışında ek engeli olmayan, işitme cihazı veya koklear implant kullanan,
18 yaş altında, 19 işitme cihazı, 25 koklear implant, 6 hem işitme cihazı hem koklear implant kullanan 50
işitme kayıplı çocuk (29 kadın, 21 erkek) katılmıştır. Çocukların özel eğitime başlamadan önce ve sonra dil
gelişimi ve yaşadıkları ruhsal ve davranışsal sorunları belirlemek amacıyla 16 sorudan oluşan bir veri
toplama aracı oluşturulmuş, hazırlanan ölçekte üçlü Likert Skala kullanılmıştır. Sonuçların
değerlendirilmesinde Mcnemar Bowker testi kullanılmıştır. Sonuçlar p<0,05 olması durumunda anlamlı
kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışma sonucunda işitme engelli bireylerin aldıkları özel eğitimin; öfke nöbeti, takıntı eğilimi,
saldırganlık, uyku bozukluğu, iştah sorunu, dikkat eksikliği, üzüntü ve sevinçlerini paylaşmaları, kalabalık
ortama uyum sağlamaları üzerinde bir etkisi olmadığı görülmüştür. Çalışma grubunda 1-3 yıl eğitim aldıktan
sonra gerginlik, hırçınlık, insanlarla konuşma, arkadaş edinme, sosyal faaliyetlere katılmada anlamlı fark
ortaya çıkmaktadır. İşitme cihazı veya koklear implant uygulandıktan hemen sonra alınan özel eğitimin ilk
yılında duygu ve düşüncelerini ifade etme, açık ve anlaşılır konuşmada anlamlı fark izlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda işitme kaybının dil gelişimi ve beraberinde getirdiği tüm olumsuz etkileri en
az seviyeye indirmek için, erken müdahale ve erken tanılamanın sonrasında işitme kaybına uygun cihazlanma ile beraber çocuğun bireysel ihtiyaçlarına uygun bir eğitim programına hemen başlanması önem
kazanmaktadır. | en_US |
dc.description.abstract | Aim: In this study, it is aimed to develop a method for the prevention of language development, and
psychosocial, emotional and behavioral problems before and during special education.
Method: In the study, registered to hearing aid sales centers and private rehabilitation centers in Istanbul
metropolitan area, having no additional disability other than hearing impairment, using a hearing aid or
cochlear implant, under 18 years of age, 19 hearing aids, 25 cochlear implants, 6 both hearing aids and
cochlear implants. 50 children with hearing loss (29 women, 21 men) participated. A data collection tool
consisting of 16 questions was created in order to determine the language development and mental and
behavioral problems of children before and after they started special education, and a triple Likert Scale was
used in the prepared scale. Mcnemar Bowker test was used to evaluate the results. Results were considered
significant if p<0,05.
Results: As a result of the study, the special education received by the hearing impaired individuals; has
been observed that it has no effect on tantrums, obsession tendencies, aggression, sleep disorders, appetite
problems, lack of attention, sharing their sadness and joy, and adapting to a crowded environment. After 1-
3 years of education in the study group, a significant difference emerges in tension, irritability, talking to
people, making friends, and participating in social activities. A significant difference was observed in
expressing feelings and thoughts and speaking clearly and clearly in the first year of special education
received immediately after the application of a hearing aid or cochlear implant.
Conclusion: As a result of the research, in order to minimize the negative effects of hearing loss on language
development and all the negative effects it brings, it is important to start an education program that is
suitable for the individual needs of the child, after early intervention and early diagnosis, together with
appropriate equipment for hearing loss. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press | en_US |
dc.relation.isversionof | https://doi.org/10.38079/igusabder.992223 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Özel eğitim | en_US |
dc.subject | işitme cihazı | en_US |
dc.subject | koklear implant | en_US |
dc.subject | Special education | en_US |
dc.subject | hearing aid | en_US |
dc.subject | cochlear implant | en_US |
dc.title | Özel Eğitim Öncesinde ve Sürecinde İşitme Cihazı veya Koklear İmplant Uygulanan Çocukların Deneyimleri | en_US |
dc.title.alternative | Experiences of Children with Hearing Aids or Cochlear Implants Before and During Special Education | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | Sağlık Bilimleri Fakültesi | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-0806-5397 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0003-3346-7603 | en_US |
dc.authorid | https://orcid.org/0000-0001-6743-8793 | en_US |
dc.identifier.issue | 18 | en_US |
dc.identifier.startpage | 829 | en_US |
dc.identifier.endpage | 841 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Zeren, Selva | |
dc.institutionauthor | Gümüş, Nebi Mustafa | |