Effect of simulation on the development of cognitive skills of the first aid and emergency aid students in neonatal resuscitation
Özet
Purpose: This study was conducted to search the effect of
simulation on the development of cognitive skills of the
first aid and emergency students in neonatal resuscitation.
Materials and Methods: The study, which was planned
as a randomized controlled, experimental study, was
performed between with 60 students studying in the
second year of First Aid and Emergency Programme. The
students were divided into two groups as experimental and
control groups. Prior to the study, the students were
provided with an information form and the Scale of
Problem Solving Inventory (PSI) and the Neonatal
Resuscitation Knowledge Exam were conducted on both
of the groups to determine the individual characteristics of
the students. The students in the experimental group were
trained with the “Scenario-Based Simulation Application”
while the control group was given a theoretical lecture on
“Neonatal Resuscitation” by the researcher. After two
weeks, the final tests were applied to both groups.
Result: The averages of the student grades from the
Neonatal Resuscitation examination after the training
revealed a difference between the groups and that
simulation group got higher grades, and the averages of the
student groups from the PSI determined that the total
grade averages of trust, personal control and total score
were significantly different.
Conclusion: The use of simulation in the neonatal
resuscitation training of the First Aid and Emergency
students is effective and it increases the knowledge score
averages and problem-solving skills of the student. Amaç: Bu araştırma ilk ve acil yardım öğrencilerinin
neonatal resüsitasyon konusundaki bilişsel becerilerinin
arttırılmasında simülasyonun etkisinin incelenmesi amacı
ile yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü deneysel olarak
planlanan araştırma İlk ve Acil Yardım bölümünün ikinci
sınıfında öğrenim gören 60 öğrenci ile yapıldı. Öğrenciler
deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrıldı. Çalışmanın
öncesinde her iki gruba öğrencilerin bireysel özelliklerini
belirlemeye yönelik bilgi formu, Problem Çözme becerileri
ölçeği (PÇÖ) ve Neonatal Ressüsitasyona İlişkin Bilgi
Sınavı yapıldı. Deney grubundaki öğrencilere “Senaryo
Temelli Simülasyon Uygulaması” ile eğitim verildi, kontrol
grubuna ise araştırmacı tarafından "Neonatal
Ressüsitasyon" konulu teorik ders verildi. İki hafta sonra
her iki gruba son testler uygulandı.
Bulgular: Öğrencilerin eğitim sonrası Neonatal
Resuscitation sınavından aldıkları puan ortalamaları
incelendiğinde gruplar arasında fark olduğu ve simülasyon
grubunda fazla olduğu, PÇÖ’den aldıkları puan
ortalamaları incelendiğinde ise, yaklaşma, kişisel kontrol ve
PÇÖ toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak
anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği saptandı.
Sonuç: Simülasyon kullanımının İlk ve Acil Yardım
öğrencilerinin neonatal resüsitasyon eğitiminde etkin
olduğu, öğrencilerin bilgi puan ortalamasını ve problem
çözme becerilerini arttırdığı belirlendi.
Cilt
45Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5368Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: