Yönetsel Değer Farklılıkları Ölçeği
Abstract
Çalışmanın konusunu, yöneticilerin kültürel boyutlar bağlamında sahip olduğu değerler
oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı kültürel boyutları ifade eden yönetsel değerleri ortaya koymaktır.
Bu doğrultuda örgütlerde, yöneticilerin değer yapısını belirlemek için yönetsel değer farklılıkları ölçeği
oluşturulmuştur. Yönetsel değer farklılıkları ölçeği Hofstede’nin kültürel boyutları temel alınarak
geliştirilmiştir. Özellikle kültürel değerlere ilişkin farklı ülkelerde geliştirilen bir ölçeğin bir başka
ülkedeki çalışanlara uygulanması uygun olmayabilmektedir. Ölçek kendi ülkesindeki değerler temel
alınarak geliştirilmiştir. Bununla birlikte kültürel değişim algısı da bir boyut olarak ölçeğe eklenmiştir.
Bu gibi özelliklerden dolayı ölçek diğer çalışmalardan farklı olmuştur. Ölçeğin geliştirilme sürecinin
pandemi koşullarına denk gelmesi çalışanlara ulaşmayı geciktirmiştir. Çalışma mermer, hizmet ve tekstil
alanlarında yapılmıştır. Yönetsel değer farklılıkları ölçeği bireycilik, toplulukçuluk, eril değerler, dişil
değerler, yüksek güç mesafesi, düşük güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma oranı yüksek, belirsizlikten
kaçınma oranı düşük ve kültürel değişim algısı olmak üzere 9 faktörlü yapıda oluşmuştur. Cronbach’s
Alpha katsayısı 0,85, KMO değeri 0,93, toplam açıklanan varyans değeri 60,55 olarak bulunmuştur.
Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda GFI değeri 0,91, NFI değeri 0,93, CFI değeri 0,95, CMIN/DF
değeri 2,54 ve RMSEA değeri 0,036 olarak bulunmuştur. The subject of the study is the values that managers have in the context of cultural dimensions.
The aim of the study is to reveal managerial values that express cultural dimensions. In this direction,
a scale of managerial value differences was created to determine the value structure of managers in
organizations. The scale of managerial value differences was developed based on Hofstede’s cultural
dimensions. It may not be appropriate to apply a scale developed in different countries regarding cultural
values to employees in another country. The scale was developed based on the values in its own country. In addition, the perception of cultural change was added to the scale as a dimension. Due to such features,
the scale was different from other studies. The fact that the development process of the scale coincided
with the pandemic conditions delayed reaching the employees. The study was carried out in the fields of
marble, service and textile. The scale of managerial value differences consists of 9 factors: individualism,
collectivism, masculine values, feminine values, high power distance, low power distance, high uncertainty
avoidance, low uncertainty avoidance and cultural change perception. Cronbach’s Alpha coefficient was
0.85, KMO value was 0.93, and total explained variance value was 60.55. As a result of Confirmatory
Factor Analysis, GFI value was 0.91, NFI value was 0.93, CFI value was 0.95, CMIN/DF value was 2.54
and RMSEA value was 0.036.
Volume
19Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: