Gogol’ün “Palto” ve Orhan Kemal’in “Kirli Pardösü” Adlı Eserlerinin Konuları ve Başkişileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma
Abstract
Türk edebiyatının eleştirel / toplumcu gerçekçi yazarları Rus
edebiyatındaki öncüllerini okumuş olmalıdırlar düşüncesinden hareketle
yazılan bu yazıda Nıkolaı Vasilyeviç Gogol’ün “Palto” ve Orhan Kemal’in
“Kirli Pardösü” adlı eserlerinin temaları ve başkişileri üzerinden gidilen
karşılaştırmalı bir çalışma yapılacaktır.
Nikolaı Vasilyeviç Gogol Rus edebiyatının ve Orhan Kemal de Türk
edebiyatının öncü eleştirel gerçekçi yazarları arasında yer alır. Gogol “Palto”
adlı eserinde genel anlamda 19. yüzyıl Rusya’sındaki en düşük rütbeli bir
memurun durumunu ve Orhan Kemal de “Kirli Pardösü” adlı eserinde 20.
yüzyılın ilk yarısının başlarında, Türkiye’deki düşük dereceli bir memurun
durumunu yansıtmıştır. Her iki eserde de yazarların hayatlarından gelen öz
yaşam öyküsel yansımaların bulunduğu bilinmektedir.
Bu çalışma ile biri novella türünde yazılan “Palto” ve diğeri hikâye
türünde yazılan “Kirli Pardösü” adlı eserlerde var olduğu tespit edilen ortak
yönler anlatılmaya çalışılmıştır. Her ikisi de küçük memurun / küçük insanın
geçim sıkıntısını yansıtmak için yazılmış olan eserlerden öncül ile ardıl eser
arasında bulunan ortak ve farklı yönlerin tespit edilmesi bu çalışmanın temel
meselesi olarak belirlenmiştir. Critical / social realist writers of Turkish literature must have read the
writers who had predecessors in Russian literature. In this article, which was
written with this thought in mind, a comparative study will be made on the
thematic structures and protagonists of Nikolai Vasilyevich Gogol's Overcoat
and Orhan Kemal's Kirli Pardösü.
Nikolai Vasilyevich Gogol is among the leading critical realist writers of
Russian literature and Orhan Kemal is among the leading critical realists of
Turkish literature. In his work, Gogol's Overcoat, he generally reflected the
situation of a low-ranking official in 19th century Russia, and Orhan Kemal reflected the situation of a low-ranking official in Turkey at the beginning of
the first half of the 20th century. It is known that there are autobiographical
reflections from the lives of the authors in both works.
In this study, it has been tried to explain the common aspects that have
been determined to exist in the works, one of which was written in the genre
of novalla, and the other, which was written in the type of story, called Kirli
Pardösü. Determining the common and different aspects between the
predecessor and the successor works, both of which were written to reflect
the financial difficulties of the petty civil servant, was determined as the main
issue of this study.
Volume
12Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: