Postlingual işitme kayıplı bireylerde işitme cihazı kullanımı öncesi, unilateral işitme cihazı kullanımı ve bilateral işitme cihazı kullanımının yaşam kalitesine etkisi
Abstract
Doğuştan oluşabileceği gibi sonradan da oluşabilecek olan işitme kaybı, yetişkin bireylerin sosyal ve duygusal yönlerini etkileyebilir. Etkilenim ile birlikte kişi kendindeki engeli algılamaya başlar. İşitme kaybının rehabilitasyonunda kullanılan işitme cihazının amacı oluşan engelleri iyileştirmeye yöneliktir. Bu araştırmanın amacı unilateral ve bilateral işitme cihazı kullanan bireylerde algılanan işitme engeline bağlı olarak yaşamlarındaki sosyal ve duygusal etkilenimi incelemektir. Araştırma 18-65 yaş arası unilateral işitme cihazı kullanan 14 kadın, 22 erkek ve bilateral işitme cihazı kullanan 15 kadın, 12 erkek olmak üzere toplam 63 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Unilateral cihaz kullanan katılımcılara cihaz kullanmadan önce ve tek taraflı cihaz kullanırken; bilateral cihaz kullanan katılımcılara ise cihaz kullanmadan önce, tek taraflı cihaz ve çift taraflı cihaz kullanırken ki durumlarını göz önünde bulundurmaları istenerek "Yetişkinler için İşitme Engeli Ölçeği" doldurtulmuştur. Unilateral kullanıcıların cihaz öncesi sosyal puanı 27,94±14,24, duygusal puanı 32,06±15,51 ve toplam puanı 60±28,77 elde edilirken, tek taraflı cihaz kullanırken sosyal puan 19,94±15,69, duygusal puan 23,5±16,68, toplam puan 43,44±31,45 elde edilmiştir. Cihaz öncesi ile tek taraflı cihaz kullanımı arasında sosyal ve toplam etkilenim açısından anlamı ilişki bulunurken (p=0,023, p=0,045) duygusal etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır (p=0,098). Günlük kullanım süresi ile sosyal, duygusal ve toplam etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır (p>0,05). Toplam kullanım süresi ile sosyal etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunurken (p=0,038) duygusal ve ve toplam etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır (p>0,05). Bilateral kullanıcıların cihaz öncesi sosyal puanı 32,59±16,05, duygusal puanı 35,33±17,23, toplam puanı 67,93±33,04, tek taraflı cihaz kullanımında sosyal puanı 29,04±14,79, duygusal puanı 33,41±16,49, toplam puanı 62,44±29,74, çift taraflı kullanımda ise sosyal puanı 19,11±15,61, duygusal puanı 24,67±16,67, toplam puanı 43,78±30,82 elde edilmiştir. Bilateral işitme cihazı kullanıcılarında cihaz öncesi ile tek taraflı kullanım arasında duygusal ve toplam etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunurken (p=0,009, p=0,049) sosyal etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır (p=0,207). Tek taraflı kullanım ile çift taraflı kullanım arasında sosyal, duygusal ve toplam etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunmuştur (p=0,001, p=0,009, p=0,003). Günlük kullanım süresi ve toplam kullanım süresi ile sosyal, duygusal ve toplam etkilenim açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır (p>0,05). Hearing loss, which may be congenital or may occur later, can affect the social and emotional aspects of adult individuals. With the influence, the person begins to perceive the obstacle in himself. The aim of the hearing aid used in the rehabilitation of hearing loss to minimize the handicaps of hearing loss. The aim of this research is to assess the social and emotional impact in the lives of individuals using unilateral and bilateral hearing aids, depending on the perceived hearing handicap. A total of 63 people, aged between 18 and 65, 14 women and 22 men using unilateral hearing aids and 15 women and 12 men using bilateral hearing aids, participated in the study. Participants using unilateral hearing aids before using hearing aids and while using unilateral hearing aids; Participants using bilateral devices were asked to consider their situation when using a unilateral hearing aid and bilateral hearing aid before using a hearing aid, and filled in Hearing Handicap Inventory for Adults. Pre-hearing aid social score of the unilateral hearing aid users was 27,94±14,24, the emotional score was 32,06±15,51, and the total score was 60±28,77. Unilateral hearing aid use social score was 19,94±15,69, emotional score was 23,5±16,68, and total score was 43,44±31,45. In unilateral hearing aid users, a significant relationship was found between pre-hearing aid and unilateral use of hearing aids in terms of social and total scores (p=0,023, p=0,045), but no significant relationship was found in terms of emotional scores (p=0,098). No significant relationship was found between daily hearing aid usage time and social, emotional and total effects (p>0,05). ). A significant relationship was found between total hearing aid usage time and social effects (p=0,038), but no significant relationship was found between total hearing aid usage time and emotional and total effects (p>0,05). Pre-hearing aid social score of bilateral users was 32,59±16,05, emotional score was 35,33±17,23, and total score was 67,93±33,04. Unilateral hearing aid use social score was 29,04±14,79, emotional score was 33,41±16,49, total score was 62,44±29,74. Bilateral hearing aid use social score was 19,11±15,61, emotional score was 24,67±16,67, total score was 43,78±30,82. In bilateral hearing aid users, a significant relationship was found between pre-hearing aid and unilateral use in terms of emotional and total scores (p=0,009, p=0,049), but no significant relationship was found in terms of social score (p=0,207). A significant relationship was found between unilateral use and bilateral use in terms of social, emotional and total scores (p=0,001, p=0,009, p=0,003). No significant relationship was found between daily hearing aid usage time and total hearing aid usage time and social, emotional and total effects (p>0,05).
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
İşitme cihazı kullanan hastaların cihaz memnuniyetinin ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi
Yamaç, Sena (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022)İşitme kayıpları, insanlarda doğuştan meydana gelebilecek bir durum olmasının yanı sıra yaşamlarında sonradan da ortaya çıkabilen bir durumdur. İşitme kaybı, yaşlılık, gürültüye maruz kalma, çeşitli travmalar sonrasında ... -
Uzaktan eğitimde (EBA vb.) işitme cihazı kullanan çocukların yaşadığı problemler
Serbest, Hüseyin Onur (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022)Erken çocukluk döneminde ortaya çıkan işitme kaybına ek olarak yaşanılan bir diğer problem ise dil ve konuşma geriliği olabilmektedir. İşitme kaybının ortaya çıktığı döneme bağlı olarak yaşanacak dil gelişimindeki gerilik ... -
İşitme cihazı kullanan çocuklarda cihaz kullanım sorunları
Olan, Ayşe Nur (İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)İşitme cihazının doğru kullanımı işitsel gelişim, dil ve konuşma gelişimi, sosyal ve bilişsel gelişim açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı çocukların işitme cihazı sırasında karşılaştıkları sorunları belirlemek ...