Effects of Genital Hygiene Behaviors of Midwifery and Nursing Students on Vaginal and Urinary Tract Infections
Özet
Aim: The study was carried out to determine midwifery and nursing students’ genital hygiene behaviors and
effects of these behaviors on vaginal and urinary tract infections.
Method: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 282 female students studying in
the midwifery and nursing departments of Kırklareli University Health School between March 1, 2021, and
April 31, 2021. The data were collected using the Genital Hygiene Behaviors Scale and the questionnaire
prepared by the researchers which questions the socio-demographic and infection-related characteristics of
the participating students. Numbers, percentage distribution, chi-square analysis, Mann Whitney U test and
Kruskall Wallis test were used in the analysis of the data, and post-hoc Bonferroni test was used in further
analysis.
Results: The mean age of the students was 21.62±1.90 years. Of them, 49.3% were midwifery students and
50.7% were nursing students. The mean score the students obtained from the overall Genital Hygiene
Behaviors Scale was 93.07±12.07. The mean scores they obtained from its sub-dimensions were as follows:
48.15±6.57 from the General Hygiene sub-dimension, 33.83±4.8 from the Menstrual Hygiene subdimension, 11.08±2.88 from the Abnormal Finding Awareness sub-dimension. It was also determined that
the students displayed better genital hygiene behaviors as their year at school increased. The analysis
(comparison) of the mean scores the participants obtained from the Genital Hygiene Behaviors Scale and its
sub-dimensions in terms of the variables such as the place of residence stayed longest, economic status, daily pad use, bathing position, being diagnosed of urinary tract infection in the last year demonstrated that there
were significant differences between the participants’ scores (p<0.05).
Conclusions: It was determined that the genital hygiene behaviors of the midwifery and nursing students
participating in the study were at a good level, that the higher their year at school was the more positive their
genital hygiene behaviors were and that the students who were diagnosed with urinary tract infections in the
last year obtained lower mean scores from the Genital Hygiene Behaviors Scale. Within this context, it is
recommended that midwifery and nursing students should be given training on genital hygiene in the first
year of their education. Amaç: Araştırma, ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının ve bu davranışların
vajinal ve idrar yolu enfeksiyonları üzerine olan etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma, 1 Mart - 31 Nisan 2021 tarihleri arasında, Kırklareli
Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu ebelik ve hemşirelik bölümlerinde okuyan 282 kız öğrenci arasında
yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan, sosyo-demografik ve enfeksiyon bilgilerini
içeren anket formu ve Genital Hijyen Davranışları Ölçeği kullanılarak google anket formlar aracılığıyla
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı yüzde dağılımı, ki-kare analizi, Mann Whitney U testi,
Kruskall Wallis testi, ileri analizde ise post-hoc bonferonni testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %49,3’ü ebelik, %50,7’si hemşirelik öğrencisidir. Öğrencilerinin
yaş ortalaması 21.62±1.90’dir. Öğrencilerin Genital Hijyen davranışları ölçeğinden aldıkları toplam puan
ortalaması 93.07±12.07’dır. Bu ölçeğin alt boyutlarından olan genel hijyen alışkanlıkları alt boyut puan
ortalaması 48.15±6.57, adet hijyeni alışkanlıkları alt boyut puan ortalaması 33.83±4.8, anormal bulgu
farkındalığı alt boyut puan ortalaması 11.08±2.88’dir. Öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf seviyeleri artıkça
genital hijyen davranışlarının da arttığı saptanmıştır. Yaşamın önemli bir bölümünü geçirdiği yer, ekonomik
durum, günlük ped kullanım durumu, banyo yapma pozisyonu, son bir yıl içinde idrar yolları enfeksiyonu
tanısı alma ile genital hijyen davlarınışları toplam ve altboyut puan ortalamalarında istatistiksel anlamda
fark bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Çalışmaya katılan ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının iyi düzeyde
olduğu ve sınıf seviyesi arttıkça genital hijyen davranışlarının olumlu yönde etkilendiği ve son bir yıl içinde
idrar yolları enfeksiyonu tanısı alan öğrencilerin genital hijyen davranışları ölçek puan ortalamasının daha
düşük olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda ebelik ve hemşirelik öğrencilerine öğrenim hayatlarının ilk yılında
genital hijyen eğitimlerinin verilmesi önerilebilir.
Sayı
16Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5026Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: