Koklear İmplant Kullanan Çocukların İmplant Cihazını Günlük Kullanım Sürelerine Göre Konuşmayı Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Çocukların gelişiminde oldukça önemli olan işitsel algı yaşam boyu devam edip; İletişim
becerilerinin temelini oluşturmaktadır. İşitsel algı; seslerin ve konuşmanın tanınması, anlamlandırılması ve
yorumlanmasını sağlamaktadır. Bu çalışma koklear implantlı hastaların işitsel performanslarının gelişimini
analiz etmek amacıyla yapıldı. Hastaların implant cihazını günlük kullanım sürelerinin, yaşı, cinsiyet ve
işitsel performanslarına etkileri araştırıldı.
Yöntem: Çalışmada konjenital ve prelingual dönemde işitme kaybına uğrayan ve 2 yaşından önce tek taraflı
koklear implant uygulanan 60 hasta seçildi. 7, 8 ve 9 yaşında düzenli rehabilitasyon eğitimi alan hastalar
işitsel performansları yönünden değerlendirildi. Değerlendirmeler yapılırken, Anlamlı İşitsel Deneyim
Skalası (MAIS), Dinlemenin Gelişim Profili (LiP) ve Tek-İki-Üç Heceli Kelimeleri Tanıma Testi (MTP)
kullanıldı. Cihazın günlük kullanım süreleri 0-7 saat, 8-16 saat ve 17 saat ve üzeri olarak 3 gruba ayrıldı.
Yapılan testlerin sonuçları hastaların cihazı günlük kullanım sürelerine, cinsiyetlerine ve yaşlarına göre
değerlendirildi.
Bulgular: Lip/Mais/Mtp puanlarına göre cihaz kullanım süreleri (0-7 saat, 8-16 saat, 17 saat ve üzeri)
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptandı (p<0,05). Cinsiyet açısından yapılan
değerlendirmede Lip/Mais/Mtp puanlarına göre kız ve erkek çocukları arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık olmadığı görüldü (p>0,05). Çalışmada Lip/Mais/Mtp Puanlarına göre yaş grupları (7 yaş, 8 yaş,
9 yaş) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmadı (p>0,05).
Sonuç: Koklear implant kullanıcılarının gün içerisinde implant cihazlarını daha sık kullanmaları; dinleme,
sesleri fark etme, sesleri anlamayla birleştirme, kelimeleri tanıma, sese tepki gösterme, sesi ayırt etme ve
sesi tanımlama becerilerine katkı sağlayıp konuşma skorlarını arttırdığı tespit edilmiştir. Aim: Auditory perception is vital in the development of children, and it continues throughout life. It also
forms the basis of communication skills. Auditory perception provides the recognition, interpretation and
comprehension of sounds and speeches. This study was designed in order to analyze the improvement in the
auditory performance of patients with cochlear implants. The effects of the duration of daily use of the
implant device on the patients’ age, gender and auditory performance were investigated.
Method: Sixty patients with hearing loss in congenital and pre-lingual periods who had unilateral cochlear
implantation before the ages of 2 were included in the study. Patients who had received regular rehabilitation
training at the age of 7, 8 and 9 were evaluated in terms of their auditory performance in this study. While
carrying out the evaluations, the Meaningful Auditory Integration Scale (MAIS), the Listening Progress
Profile (LIP), and the Monosyllabic Trochee Polysyllabic Word Test (MTP) benefited from. We categorized
the duration of daily use of implant device into 3 groups 0-7 hours, 8-16 hours and 17 hours and above. The
results of the tests were evaluated with regard to the duration of daily use of the device, gender and age of
the patients.
Results: A statistically significant difference was found between the duration of daily use of the device (0-
7 hours, 8-16 hours and 17 hours and above) according to the scores of LIP, MAIS and MTP (p<0,05). It was
seen that there was no statistically significant difference between the girls and boys according to the scores
of LIP, MAIS and MTP in the evaluation in terms of gender (p>0,05). In our study, no statistically significant
difference was found between the age groups (7 years old, 8 years old, 9 years old) according to the scores of
LIP, MAIS and MTP (p>0,05).
Conclusion: Consequently, it was determined that the skills of listening, recognizing sounds, combining
sounds with comprehension, recognizing words, reacting to sounds, distinguishing sounds and identifying
sounds increase the speaking scores when cochlear implant users use their implant devices more frequently
during the day.
Sayı
16Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5014Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: