Ergenlikte Aleksitimi Özellikleri ile Kişiler Arası İlişki Biçimleri ve Problem Çözme Yetileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı ergenlerdeki aleksitimik özellikler ile bunların
kişiler arası ilişki biçimleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Metod: Araştırmaya yaşları 12-15 arasında değişen 103 ergen dahil
edilmiştir. Araştırmaya katılan gruba Sosyodemografik Veri Formu, Çocuklar için
Aleksitimi Ölçeği, Çocuklar için Problem Çözme Envanteri ve Kişilerarası İlişkiler Ölçeği
uygulanmıştır. Bulgular: Ergenlerin aleksitimik özellikleri ile problem çözme becerileri
arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca, ergenlerin aleksitimik
özellikleri ile kişiler arası ilişki tarzlarından besleyici ilişki tarzı ile negatif yönlü anlamlı
düzeyde ilişkiye rastlanırken, ketleyici ilişki tarzı ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
bulunamamıştır. Sonuç: Ergenlerin aleksitimik özellikleri ile problem çözme becerileri ve
kişiler arası ilişki tarzları arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Aleksitimik ergenlerin
ilişki biçimlerini değerlendirebilmek açısından kişiler arası ilişki tarzlarını anlamanın
önemli olduğu düşünülmektedir. Objective: The aim of this study is examing the relationship between alexithymic
features in adolescents and their interpersonal relationship styles and problem solving
abilities. Methods: A hundred and three subjects were enrolled to the study. Participants
were given sociodemographic properties form, Alexithymia Scale for Children, Problem
Solving Skills Scale for Children and Interpersonal Relationship Styles Scale. Results: The relationship between alexithymic features in adolescents and problem solving abilities is
negatively directed. In addition to this, there is a statistically significant and negative
correlation between alexithymic features in adolescents and nourishing relationship style
which is the subscale of interpersonal relationship styles. However, there is no
statistically significant correlation between alexithymic features in adolescents and
interlocking relationship style which is the subscale of interpersonal relationship styles.
Conclusion: The results of the study put forth that there is a significant relationship
between alexithymic features in adolescents and their interpersonal relationship styles
and problem solving abilities. Evaluation of alexithymic features in adolescents could be
important to understand their interpersonal relationships styles.
Volume
9Issue
1The following license files are associated with this item: