Kadın İstihdamında İletişimin Önemi: Çalışma ve İş Kurumu Örneği
Özet
Bir ülkenin gelişmişliği, o ülkenin kadın istihdam oranlarıyla doğru orantılıdır. Ülkemizde Tanzimat'ın ilanından itibaren kadın istihdamına önem verilmiş, fakat yapılan faaliyetler sınırlı kalmıştır. Cumhuriyet'in ilanı kadın istihdamında dönüm noktası olmuştur. Geleneksel anlayışa göre; ''Kadının yeri evi'', ''Görevi ailesine ve çocuklarına bakmaktır'' düşüncesi Cumhuriyet'in ilanıyla beraber değişmeye başlamıştır. Bu yönde İzmir İktisat Kongresi, Umum-i Hıfzısıhha Kanunu ve Beş Yıllık Kalkınma Planları'nda bazı düzenlemeler yapılmıştır. 1923 yılında yeni devletin temellerini sağlam bir zemine oturtmak için yapılan İzmir İktisat Kongresinde kadınların, doğum öncesinde ve sonrasındaki sekiz hafta ve ayda üç gün izinli olmaları kararı alınmıştır. 1930 yılında çıkarılan Umum-i Hıfzısıha Kanunu ile; çalışma şekli ve koşullarında bazı düzenlemeler yapılmıştır. Cumhuriyet'ten sonraki dönemde ise hazırlanan kalkınma planları ile kadın istihdamında gerekli düzenlemeler devam etmiştir. Cumhuriyet Dönemi ve sonrasında kadın istihdamını arttırmaya yönelik yapılan çalışmalara rağmen ülkemizde kadın istihdamı oranlarında istenen artış gözlenememiştir. Çünkü kadınların iş hayatında karşılaştıkları zorluklar istihdamlarına engel olmaktadır. Yarı zamanlı işlerde tercih edilmeleri, düşük ücretle çalıştırılmaları, yükselme olanaklarının zayıf olmaları ve aile-iş dengesini kuramamaları karşılaştıkları sorunlardan bazılarıdır. Türkiye'de kamu istihdam kurumu olarak faaliyet yürüten Çalışma ve İş Kurumu kadınların ve diğer dezavantajlı grupların istihdamını sağlamakla görevlidir ve bu yönde bazı projeler yapmaktadır. Bu konuda İngiltere ve Avrupa Birliği ülkelerinin kadın istihdamı konusundaki faaliyetleri incelenmiş; ''Kadın İstihdamını Arttırmaya Yönelik Strateji Geliştirme Projesi'' İŞKUR ile British Council işbirliği ile imzalanmıştır. İŞKUR'un yapmış olduğu faaliyetlerin tanınırlığını arttırmak ve gerekli kişilere ulaşmak, proje üretmek kadar önemlidir. Bu da; iş arayan, meslek veya iş değiştiren ve meslek seçme aşamasında olan kadınlarla kurulan sağlıklı iletişimle mümkündür. Kadınların kendilerini ifade etmekte zorlandıkları durumlarda sesin tonu, hızı, vücut hareketleri, giysiler, göz hareketleri bireyin kişiliğini yansıtan unsurlardır ve bu unsurlar yardımıyla kurum personeli bireyin hangi iş veya mesleğe uygun olabileceğini anlayabilmektedir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Dünya'da ve Türkiye'de istihdam kavramının tarihsel gelişimi ele alınarak, kadın istihdamı ve Türkiye'de kadın istihdamı üzerinde durulmuştur. Cumhuriyet öncesi ve sonrası ele alınan kadın istihdamı kadının toplum içindeki statüsü, kadın istihdamına etki eden kadının medeni durum faktörü, eğitim faktörü, yaş faktörü, doğurganlık faktörü ve dini faktör ele alınarak, kadın istihdam oranları, güncel verilerle desteklenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, Türkiye'de kadın istihdamı ve istihdamı arttırmaya yönelik önemli etkileri olduğu bilinen iletişim kavramının tanımı, amaç ve önemi üzerinde durularak iletişim ve kadın istihdamı arasındaki ilişki ortaya konmaktadır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise, Türkiye'de istihdam kurumu olarak bilinen Çalışma ve İş Kurumu'nun tarihçesi ve kadın istihdamına sağlamış olduğu katkılar güncel veriler ışığında ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Kadın istihdamı ve iletişim, tarihte kadın emeği, çalışma yaşamı. Development of a country is positive function with its women employment rate. By the administrative reform of proclamation in our country woman employment have improved but it doesn't get to the level desirable. Proclamation of the Republic was a turning point for women employment. According to traditional belief; ''Woman must stay her home and takes care her children and family.'' For destroying this belief, İzmir Economics Congress was held in 1923 and made some changes in Public Health Law and five yeared plans. So many topics about women employment were placed in the Congress. Such as; prenatal term, method of working, vocation… Even though taking prosecutions, the result wasn't as good as wanted in the period of Republic and after. Because, the arduous that women crossed in the working life made them yield up, for example chosen for part-time working, law wage, law chance for high position and wrong balance between family and working life. In Turkey for women and other disadvantage working groups, Turkish Employment Bureau works as a public employment institute to find necessary working area. At the same time, they perform some special project. Such as ''The Strategy Developing Project For Rising Up Women Employment'' It is performed by the cooperation of British Council. İŞKUR has special duty for example lancemendsits studies and gets in touch with the person who in necessity. It is possible with a good communication to find a good job or to change his or her job. Individual negotiation that made face to face sometimes be in a oral way or nonverbal. This negotiation is so important for unemployment person or a person who wants to change his or her work. İŞKUR makes analyses during the negotiations to understand she or he is convenient for job or not. The tone of voice, speed of speaking, the movements of body and eyes, gestures and clothes give special clues about personality. So vocational consultant focusses on these to find out the person suitable for job or not. The study consists of three parts. In the first part, by dealing historical evolution of deploy in the world and in Turkey, woman deploy and woman deploy in Turkey emphasizes. The rate of woman deploy, handled before and after Republic, is supported with up-to date data by dealing the position of woman in society, the woman's marital status, education factor, age factor, fertility factor and religious factor which affect the deploy of woman. In the second part of study, by emphasizing the definition, purpose and importance of the communication, which is known have important effects on woman deploy and increasing woman deploy in Turkey, the relation of communication and woman deploy is brought out. In the third and last part of study, Turkish Employment Organization's short history, known as the deploy institution in turkey, and its contribution to woman's deploy is brought out in the light of up-to date data. Key Words: Women employment and communication, history of women ın the labor, working life.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/48Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]