Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaytanoğlu, Hüsna
dc.date.accessioned2023-06-10T09:49:52Z
dc.date.available2023-06-10T09:49:52Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/4843
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MÜJEN İLNEM Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractÇalışmada genç yetişkinlerde sosyal onay ihtiyacı, beden memnuniyeti ve sosyal medya kullanım amaçlarının sosyal medya bağımlılığı ile ilişkisi incelenmektedir. İstanbul'da yaşayan 20-35 yaş arası genç yetişkin "rastgele" seçilmiştir. Verilere "Google Form" aracılığıyla ulaşılmıştır, gönüllülük esas alınmıştır. Bireylerin kişisel verilerini elde etmek amacıyla "Kişisel Bilgi Formu", sosyal onay ihtiyacı düzeylerini öğrenmek amacıyla "Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği", beden memnuniyeti düzeylerini elde etmek amacıyla "Beden Memnuniyeti Ölçeği", sosyal medya kullanım amaçları ile ilgili verileri elde etmek amacıyla "Sosyal Ağların Kullanım Amaçları Ölçeği" ve bireylerin sosyal medya bağımlılık düzeylerini öğrenmek amacıyla "Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; sosyal onay ihtiyacı alt boyutu olan "olumlu izlenim bırakma" alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Kadınların "olumlu izlenim bırakma" puanları erkeklere göre daha yüksek bulunmuştur. Beden memnuniyeti ve alt boyutlarından olan "genel beden memnuniyeti" düzeylerinde kişilerin medeni durumlarına göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. İlişkisi olanların beden memnuniyeti ve "genel beden memnuniyeti" puanları bekar olanlara göre daha yüksek çıkmıştır. Yine beden memnuniyeti alt boyutlarından olan "beden imajına yatırım" puanlarında kadın ve erkek arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Erkeklerin beden imajına yatırım puanları kadınlarınkinden daha yüksek bulunmuştur. Sosyal medya kullanım amaçları alt boyutu olan "eğlencenin" yaşa göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. "20- 25" yaş aralığında olan bireyler "26-35" yaş aralığında olan bireylere göre sosyal medyayı eğlence amaçlı daha çok kullanmaktadır. Yine alt boyutlardan olan "iletişim başlatma" katılımcıların medeni durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Buna göre bekar olanlar ilişkisi olanlara göre sosyal medyayı "iletişim başlatma" amaçlı daha çok kullanmaktadır. Yine araştırma sonuçlarına bakıldığında sosyal onay ihtiyacı, beden memnuniyeti, sosyal medya kullanım amaçlarının sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkisine yönelik kurulan model anlamlı olduğu görülmüştür. Buna göre, araştırmaya ait "bağımsız değişkenler" bir bütün olarak sosyal medya bağımlılığını yordamakta, araştırmanın bağımsız değişkenleri sosyal medya bağımlılığı varyansının %20'sini açıklamaktadır. Sosyal medya bağımlılığı ile sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişki incelendiğinde; toplam puan ile başkalarına karşı duyarlılık, sosyal geri çekilme ve olumlu izlenim bırakma boyutları arasında "pozitif yönde ve anlamlı düzeyde" ilişki belirlenmiştir. Sosyal medya bağımlılığı ile beden memnuniyeti arasındaki ilişki incelendiğinde; toplam puan ile beden imajına yatırım ve genel beden memnuniyeti boyutları arasında "negatif yönde ve anlamlı düzeyde" ilişki belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractIn the research, the relationship between the need for social approval, body satisfaction and social media usage purposes and social media addiction in young adults was examined. Young adults aged 20-35 living in Istanbul were "randomly" selected. The data was obtained through the "Google Form". It is based on volunteerism. "Personal Information Form" was used to obtain personal data of individuals, "Social Approval Need Scale" to determine their need for social approval, and "Body Satisfaction Scale" to determine body satisfaction levels. The "Social Media Use Purposes Scale" was used to obtain data on the social media usage purposes of individuals. The "Social Media Addiction Scale" was used to determine the social media addiction levels of individuals. According to the results obtained in the research; In the sub-dimension of the need for social approval, "leaving a positive impression", a significant difference was observed according to gender. Women's "making a positive impression" scores were found to be higher than men. There was a significant difference in body satisfaction and "general body satisfaction", which is one of its sub-dimensions, according to the marital status of the people. Body satisfaction and "general body satisfaction" scores of those who were in a relationship were higher than those who were single. Again, it was determined that there was a significant difference between men and women in the scores of "investment in body image", which is one of the sub-dimensions of body satisfaction. Men's body image investment scores were higher than women's. It has been determined that "entertainment", which is the sub-dimension of social media usage purposes, shows a significant difference according to age. Individuals in the "20- 25" age range use social media more for entertainment purposes than those in the "26- 35" age range. Again, "communication initiation", which is one of the sub-dimensions, shows a significant difference according to the marital status of the participants. According to this, single people use social media more for "starting communication" than those who are in a relationship. Again, looking at the results of the research, it was seen that the model established for the effect of social approval need, body satisfaction, social media usage purposes on social media addiction was significant. Accordingly, the "independent variables" of the research predict social media addiction as a whole, and the independent variables of the research explain 20% of the social media addiction variance. When the relationship between social media addiction and the need for social approval is examined; A positive and significant relationship was determined between the total score and the dimensions of sensitivity towards others, social withdrawal and leaving a positive impression. When the relationship between social media addiction and body satisfaction is examined; A "negative and significant relationship" was determined between the total score and the dimensions of investment in body image and overall body satisfaction.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSosyal Onay İhtiyacıen_US
dc.subjectBeden Memnuniyetien_US
dc.subjectSosyal Medya Bağımlılığıen_US
dc.subjectSosyal Ağların Kullanım Amaçlarıen_US
dc.subjectBeden İmgesien_US
dc.subjectBeden İmajıen_US
dc.subjectNeed for Social Approvalen_US
dc.subjectBody Satisfactionen_US
dc.subjectSocial Media Addictionen_US
dc.subjectSocial Media Usage Purposesen_US
dc.subjectBody Imageen_US
dc.titleGenç yetişkinlerde sosyal onay ihtiyacı, beden memnuniyeti ve sosyal medya kullanım amaçlarının sosyal medya bağımlılığı ile ilişkisien_US
dc.title.alternativeThe relationship of social approval, body satisfaction and social media use objectives with social media addiction in young adultsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess