Hemşirelerin Kendi Kendine İlaç Kullanma ve Önerme Durumlarının İncelenmesi
Özet
Amaç: Araştırma hemşirelerin kendi kendine ilaç kullanma ve ilaç önerme durumlarını belirlemek amacı
ile planlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte olup evreni İstanbul ilinde yaşayan devlet ve özel hastanede çalışan
hemşireler, örneklemi ise araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 502 hemşire oluşturmuştur.
Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan üç bölüm ve 28 sorudan oluşan Google form online
anket formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS 20.0 programında (Statistical Program for Social Sciences)
değerlendirilmiştir. Niteliksel verilerin değerlendirilmesinde sıklık, yüzde, nicel verilerin
değerlendirilmesinde standart sapma, medyan değerlerinden yararlanılmış ve gruplar arasındaki farklılıklar
Ki kare testi ile incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerin %77,1’inin kendi kendine ilaç kullandıklarını, en fazla analjezik
(%78,5) ve vitamin (%34,9) ilaçlarını, baş ağrısı (%77,3), soğuk algınlığı (%42,2) yakınmaları durumunda
aldıklarını belirtmişlerdir. Bu ilaçları alma nedeni olarak da benzer sorunları daha önce deneyimleme
(%59,0); bilgi sahibi olma (%43,2); ilacı daha önceden kullanma (%27,9) olarak ifade etmişlerdir. İlaç
önerme durumlarında hemşirelerin %44,9’u başkalarına ilaç önerisinde bulunduklarını, %55,1’i ilaç
önerisinde bulunmadıklarını ifade etmiştir. Hemşirelerin sosyo-demografik değişkenlerine göre, sadece
eğitim düzeylerinde anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05). Lisansüstü eğitim düzeyine sahip hemşirelerin
(%86,4); lise (%61,7), ön lisans (%72,4) ve lisans (%81,6) düzeyinde eğitim olan hemşirelerden daha yüksek
oranda kendi kendilerine ilaç kullandıkları tespit edilmiştir (p<0,05). Lise mezunu hemşirelerin (%66) ön
lisans (%60,2), lisans (49,8) ve lisansüstü (39,8) mezunu hemşirelerden istatistiksel olarak anlamlı oranda
daha az ilaç önerdikleri bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelerin kendi kendine ilaç kullanma ve önerme durumlarının yüksek olduğu ve hemşirelerin
eğitim düzeyinin kendi kendine ilaç kullanma ve önerme durumunu etkilediği saptanmıştır. Aim: This research is aiming to determine the nurses' self-medication and drug recommendation.
Method: The research is descriptive and its population consists of nurses working in public and private
hospitals living in Istanbul, and the sample consists of 502 nurses who voluntarily agreed to participate in
the research. The data of the study were collected with the Google Form online questionnaire consisting of
three sections and 28 questions prepared by the researchers. The data were analyzed with the SPSS 20.0
program (Statistical Program for Social Sciences). Frequency and percentage were used in the evaluation of
qualitative data, standard deviation, and median values were used in the evaluation of quantitative data, and
the differences between the groups were examined with the Chi-square test.
Results: 77.1% of the nurses participating in the study used self-medication, mostly used analgesics (78.5%)
and vitamins (34,9%), headache (77.3%), and cold medicine. While 42.2% stated that they used drugs in case
of complaints, they also stated that they had experienced similar problems before (59.0%), had knowledge
(43.2%), and used the drug before (27.9%). In cases of recommending medication, 44.9% of the nurses stated
that they recommended medication to others, and 55.1% did not recommend medication. According to the
socio-demographic variables of the nurses, a significant difference was found only in the education levels
(p<0.05). The nurses with postgraduate education (86.4%), high school (61.7%), and associate degree
(72.4%). It was determined that the nurses used drugs at a higher rate than the nurses with a graduate degree
(81.6%) and a bachelor's degree (p<0.05). It was found that high school graduate nurses (66%)
recommended statistically significantly less drugs than an associate degree (60.2%), undergraduate (49.8%),
and graduate (39.8%) graduate nurses (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the nurses had a high level of self-medication and recommendation
and that the education level of the nurses affected the self-medication and recommendation status.
Sayı
19Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4750Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: