Personality Type and Perceptions of Discrimination in Nursing Students: A Correlational Study
Abstract
Aim: This study aimed to determine the personality types and discrimination perception levels of
undergraduate nursing students at two private universities in Istanbul, Turkey, and assess whether
personality affects perceptions of discrimination.
Method: A descriptive, correlational study was conducted. Data were obtained from 172 nursing students
who volunteered to participate in the study. ‘The Nurses’ Perceptions of Discrimination Scale’ was used to
determine the degree to which the students perceived various behaviors as discriminatory, and the students’
personality types were assessed using the ‘Bortner Rating Scale–Short Form’. The data were collected online
on the Internet. The relationship between students’ perceptions of discrimination and their Bortner type
A/B personality traits was analyzed using the Mann-Whitney U test.
Results: Most of the students were 21-25 years of age (58.1%), female (63.4%), in the first or second year of
the nursing program (67.5%), and not working (80.2%). Our results showed that most of the students had
type A personality (66.9%) and high perceptions of discrimination (mean=110.83 on a scale of 30 to 150).
There was no significant relationship between personality type and discrimination perception levels
(p<0.05).
Conclusion: This study suggests that nursing students are generally sensitive to discriminatory behaviors
in the workplace and during patient care, but Bortner personality type is not a significant factor associated
with perceptions of discrimination in nursing students. Studies with larger sample sizes are recommended
to further contribute to the literature. Amaç: Araştırma, Türkiye'de İstanbul'da bulunan iki özel üniversitedeki hemşirelik lisans öğrencilerinin
kişilik tiplerini ve ayrımcılık algı düzeylerini belirlemek ve kişiliğin ayrımcılık algılarını etkileyip
etkilemediğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak tasarlanan bu araştırma, araştırmaya katılmaya gönüllü olan
172 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Öğrencilerin, hasta bakımında ve çalışma ortamında karşılaşılan
bazı davranışları ne derece ayrımcılık olarak algıladığını belirlemek için ‘Hemşirelerde Ayrımcılık Algısı
Ölçeği (HAAÖ)’ ve kişilik tiplerini belirlemek için ‘Bortner Derecelendirme Ölçeği-Kısa Formu’
kullanılmıştır. Veriler, online olarak internet ortamında toplanmıştır. Öğrencilerin ayrımcılık algıları ile
Bortner tipi A/B kişilik özellikleri arasındaki ilişki Mann-Whitney U testi kullanılarak incelenmiş olup,
verilerin değerlendirilmesinde SPSS programı kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin çoğu 21-25 yaş (%58,1), kadın (%63,4), hemşirelik
bölümünün birinci veya ikinci yılında (%67,5) ve çalışmamaktadır (%80,2). Ayrıca, öğrencilerin çoğunun A
tipi kişiliğe (%66,9) ve yüksek ayrımcılık algısına (30 ila 150 arasında bir ölçekte ortalama=110,83) sahip
olduğu ortaya çıkmıştır. Kişilik tipi ile ayrımcılık algı düzeyleri arasında ise anlamlı bir ilişki saptanmamıştır
(p<0,05).
Sonuç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin genel olarak iş yerinde ve hasta bakımı sırasında ayrımcı
davranışlara karşı duyarlı olduklarını ancak Bortner kişilik tipinin hemşirelik öğrencilerinde ayrımcılık algısı
ile ilişkili anlamlı bir faktör olmadığını düşündürmektedir. Literatüre daha fazla katkı sağlamak için daha
büyük örneklem ile çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Issue
19Collections
The following license files are associated with this item: