Akademisyenlerde İş Tatmini ve Örgütsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı; eğitim kurumlarında görev yapmakta olan
akademisyenlerin iş tatmini ve örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerde görev
yapmakta olan 142’si kadın 158’i erkek olan akademisyenlerden oluşmaktadır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak; araştırmacı tarafından hazırlanmış ‘kişisel bilgi
formu’, Baycan tarafından (1985) Türkçe geçerliliği ve güvenirliği yapılmış olan
‘Minnesota iş doyum ölçeği’ ve Balay (2010) tarafından geliştirilmiş olan ‘Örgütsel
yaratıcılık ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde iş tatmini ve örgütsel yaratıcılık
arasındaki ilişkiyi ölçmek için Spearman korelasyon analizi, ikili grupların
karşılaştırmasında Mann Whitney U testi ve üçlü grupların karşılaştırılması ise Kruskal
Wallis testleri kullanılmıştır. Analizler SPSS 22.0 paket programı kullanılarak .05
anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre,
akademisyenlerin iş tatmini düzeyleri ve örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Akademisyenlerin iş tatminleri attıkça örgütsel
yaratıcılık düzeyleri de artmaktadır. Bulgular literatür kapsamında tartışılmıştır. The purpose of this research is to investigate the relationship between the job
satisfaction and organizational creativity levels of academics working in educational
institutions. The research data consists 142 female and 158 male academics that are
working in different universities in the 2019-2020 academic year. In the research
"Personal information form" prepared by the researcher, "Minnesota job satisfaction
scale" and "Organizational creativity scale" were used as a data collection tools. The data
was tested by non parametric tests and Spearman correlation coefficient technique was used to determine the relationship between them. Mann Whitney U test was used to
compare two groups and Kruskal Wallis tests was used to compare three groups. The
analyzes were tested at .05 significance level using the SPSS 22.0 package program. As a
result a positive relationship was found between academicians' job satisfaction levels and
organizational creativity levels. Organizational creativity levels increase as the job
satisfaction of academics increases. The findings were discussed within the literature and
suggestions were made according to the results obtained.
Volume
10Issue
1The following license files are associated with this item: