Spor işletmelerinde öğrenen örgüt algısı ile örgütsel yaratıcılık arasındaki ilişki
Özet
Çalışmada genel amaç, öğrenen organizasyon olma düzeyleri ile örgütsel yaratıcılık algılamaları arasındaki ilişkisinin spor işletmeleri açısından değerlendirilmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise; cinsiyet, eğitim düzeyi, medenî durum ve mesleki kıdemlerine göre öğrenen örgüt algısı ve örgütsel yaratıcılık düzeylerinin incelenmesidir. Bu çalışmada, betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel sorgulama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul'da spor hizmet alanında faaliyet gösteren işletmelerde görev yapan çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini (n=249) gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcılara çalışma hakkında bilgi verildikten sonra çalışmaya katılım, gönüllülük esasına dayalı olarak yürütülmüştür. Katılımcılara kişisel bilgi formu, "Öğrenen Örgüt Algı Ölçeği" ve "Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen veriler IBMM SPSS 25 paket programına aktarılmıştır. İstatistiksel analiz olarak Mann Whitney U, Kruskal Walls H ve Korelasyon analizi kullanılmıştır. Grup ortalamaları arasındaki farkı test etmek için α = 0.05 anlamlılık düzeyi kullanılmıştır. Katılımcıların öğrenen organizasyona ilişkin algıları genel olarak incelendiğinde, katılımcıların öğrenen organizasyona ilişkin algı düzeylerinin yüksek olduğu söylenebilir. Katılımcıların öğrenen organizasyona ilişkin algıları yüksek düzeyde belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyetine göre öğrenen örgüt kişisel hâkimiyeti ve sistem düşüncesi alt boyutlarında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Eğitim değişkeninin öğrenen örgüt düzeyinde belirleyici olmadığı tespit edilmiştir. Katılımcıların yaşının takım halinde öğrenme boyutunu etkilediği ve 20-25 yaş aralığındaki bireylerin takım halinde öğrenme düzeylerinin daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Öğrenen örgütün kişisel hâkimiyet düzeyinin kıdem düzeyine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Spor yapan ve yapmayan bireylerin öğrenen organizasyon düzeylerinin benzer olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeninin örgütsel yaratıcılığı; Bireysel boyutun düzeyini ve toplumsal boyutu etkilediği anlaşılmaktadır. Bireysel boyutun düzeyinin eğitim değişkenine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Katılımcıların yaşlarına göre bireysel boyut düzeylerinin farklılaştığı, kıdem değişkenine göre örgütsel yaratıcılık düzeylerinin ise benzer olduğu belirlenmiştir. Spor yapan ve yapmayan bireylerin örgütsel yaratıcılık düzeylerinin benzer olduğu tespit edilmiştir. Öğrenen örgüt düzeyi arttıkça örgütsel yaratıcılık düzeyinin arttığı ve pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. The general purpose of the study is to evaluate the relationship between the level of being a learning organization and the perceptions of organizational creativity in terms of sports businesses. Another aim of the study is; The aim of this study is to examine the learning organization perception and organizational creativity levels according to gender, education level, marital status and professional seniority. In this study, the relational inquiry model, one of the descriptive research methods, was used. The universe of the research consists of employees working in businesses operating in the field of sports services in Istanbul. The sample of the study (n=249) consists of voluntary participants. After the participants were informed about the study, participation in the study was carried out on a voluntary basis. Personal information form, "Learning Organization Perception Scale" and "Organizational Creativity Scale" were applied to the participants. The obtained data were transferred to the IBMM SPSS 25 package program. Mann Whitney U, Kruskal Walls H and Correlation analysis were used as statistical analysis. A significance level of α = 0.05 was used to test the difference between group means. When the perceptions of the participants about the learning organization are examined in general, it can be said that the perception levels of the participants about the learning organization are high. The perceptions of the participants regarding the learning organization were determined at a high level. A significant difference was found in the sub-dimensions of learning organization personal dominance and system thinking according to the gender of the participants. It has been determined that the education variable is not determinative at the learning organization level. It is understood that the age of the participants affects the dimension of team learning and that individuals between the ages of 20-25 have higher learning levels in teams. It has been determined that the level of personal dominance of the learning organization differs according to the level of seniority. It has been determined that the learning organization levels of individuals who do and do not do sports are similar. Organizational creativity of gender variable; It is understood that the individual dimension affects the level and the social dimension. It was determined that the level of the individual dimension differed according to the education variable. It was determined that the individual dimension levels of the participants differed according to their ages, and the organizational creativity levels were similar according to the seniority variable. It has been determined that the organizational creativity levels of individuals who do and do not do sports are similar. It has been determined that as the level of learning organization increases, the level of organizational creativity increases and there is a positive relationship.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4591Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: