Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTahtalıoğlu, Güleser
dc.date.accessioned2023-05-08T12:18:17Z
dc.date.available2023-05-08T12:18:17Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/4580
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ SELVA ZEREN Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Odyoloji Ana Bilim Dalı Konu: Kulak Burun ve Boğaz = Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.description.abstractİşitme kaybının varlığı, çocuklarda birçok gelişim alanını olumsuz etkilemektedir. Fonolojik farkındalık, sözcüklerin faklı ses birimlerinden meydana geldiğini kavrama becerisidir. İşitme kayıplı çocuklarda bu beceride eksiklikler gözlenmektedir. Bu çalışma; erken çocukluk dönemindeki işitme engelli ve normal işiten çocukların fonolojik farkındalık becerilerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma kapsamında hedeflenen, normal işiten çocuklar ile işitme engelli çocukların fonolojik farkındalık becerileri arasında anlamlı farklar olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 60-72 ay arasında 20 işitme kayıplı çocuk ve 20 normal işiten çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, ''Yangın Erdoğan ve Erdoğan Fonolojik Farkındalık Ölçeği'' kullanılmıştır. Sonuçlar, işitme engelli ve normal işiten bireylere uygulanan fonolojik farkındalık ölçeğindeki bireylerin verdiği yanıtlar doğrultusunda değerlendirilmiştir. İşitme engelli ve normal işiten bireylerin fonolojik farkındalık becerileri karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda; işitme engelli ve normal işiten grupta fonolojik farkındalık ölçeği toplam puanının karşılaştırmasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. İşitme engelli grubun ortalaması, normal grubun ortalamasına göre anlamlı derecede düşük tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları; işitme engelinin çocuklarda, fonolojik farkındalık becerilerini olumsuz yönde etkilediğini göstermiştir. İşitme kaybı olan çocuklarda fonolojik farkındalık becerilerini geliştirici eğitim desteğinin erken dönemde sağlanması, akranlarına sosyal ve akademik hayatta uyum sağlamalarına yardımcı olacaktır.en_US
dc.description.abstractThe presence of hearing loss negatively affects many developmental areas in children. Phonological awareness is the ability to understand that words are made up of different sound units (phonemes). Deficiencies regarding this skill are observed in children with hearing loss. The study was conducted in order to compare the phonological awareness skills of hearing-impaired children and children with normal hearing in early childhood period. Within the scope of the study, it was aimed to determine whether there are significant differences between the phonological awareness skills of hearing-impaired children and children with normal hearing. The study group consisted of 20 hearing-impaired children and 20 children with normal hearing between the ages of 60-72 months. The study data were collected by using "Yangin Erdogan and Erdogan Phonological Awareness Scale." The results were evaluated in line with the responses of the individuals to the questions on the phonological awareness scale applied to hearing-impaired children and children with normal hearing. The phonological awareness skills of the hearing-impaired children and children with normal hearing were compared. As a result of the data obtained, a significant difference was determined in the comparison of the phonological awareness scale total scores of the hearing-impaired children and children with normal hearing. The mean score of the hearing-impaired children was determined to be lower in comparison to the mean score of the children with normal hearing. The results obtained in the study showed that hearing disability negatively affected phonological awareness skills in children. Providing education support that will improve phonological awareness skills for children with hearing loss in early period will help them adapt to their peers in their social and academic lives.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectFonolojik farkındalıken_US
dc.subjectfonolojik farkındalık ölçeğien_US
dc.subjectişitme kaybıen_US
dc.subjectPhonological awarenessen_US
dc.subjectphonological awareness scaleen_US
dc.subjecthearing lossen_US
dc.titleErken çocukluk dönemi, işitme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların fonolojik farkındalık becerilerinin karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of the phnologic awareness skills of early childhood, hearing-impaired children and normal hearing childrenen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess