Serebral Palsi tanısı almış çocuğa sahip annelerin ve tipik gelişim gösteren çocuğa sahip annelerin psikolojik dayanıklılık ve ebeveyn yeterlilik düzeylerinin karşılaştırılması
Abstract
Bu araştırma serebral palsi tanısı almış çocuğa sahip annelerin ve tipik gelişim gösteren çocuğa sahip annelerin psikolojik dayanıklılık ve ebeveyn yeterlilik düzeylerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında hem serebral palsi tanısı almış annelerin hem de tipik gelişim gösteren çocuğa sahip annelerin psikolojik dayanıklılık ve ebeveyn öz yeterlik algılarının yaş, çalışma durumu, çocuk sayısı, psikolojik destek alma ve gelir düzeyi değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu İstanbul ili sınırları içinde özel eğitim gereksinimi olan %40/70 oranında serebral palsi tanısı almış 5-10 yaş aralığındaki çocuğa sahip 100 anne ve okul çağında tipik gelişim gösteren 5-10 yaş aralığındaki çocuğa sahip 100 anne oluşturmaktadır. Araştırma genel tarama modellerinden, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak annelerin demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla "Sosyo-demografik Form" kullanılmıştır. Ayrıca "Ebeveyn Öz Yeterlik Ölçeği" ve "Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma amaçları doğrultusunda analizlerin gerçekleştirilmesinde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda serebral palsili çocukların ve tipik gelişim gösteren çocukların annelerinin ebeveyn yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bununla birlikte psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında ise anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Farklılık incelendiğinde, serebral palsili çocuğa sahip annelerin, tipik gelişim gösteren çocuğa sahip olan annelere oranla daha düşük psikolojik dayanıklılığa sahip oldukları görülmüştür. This study was carried out to examine the psychological resilience and parental competence levels of mothers with children diagnosed with cerebral palsy and mothers with children with typical development. Within the scope of the study, it was also examined whether the psychological resilience and parental self-efficacy perceptions of both mothers diagnosed with cerebral palsy and mothers with children with typical development differ significantly in terms of age, employment status, number of children, receiving psychological support and income level variables. The participant group of the study consists of 100 mothers with children between the ages of 5-10 who are diagnosed with cerebral palsy with a rate of 40/70% and 100 mothers with children between the ages of 5-10 who typically develop at school age within the boundaries of the city of Istanbul. The research was carried out with relational scanning model, one of the general scanning models. As a data collection tool, "Socio-demographic Form" was used to reach the demographic information of the mothers. In addition, "Parental Self-Efficacy Scale" and "Adult Psychological Resilience Scale" were used. Independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used in conducting the analysis in line with the research purposes. As a result of the study, no significant difference was found between the parental competence levels of the mothers of children with cerebral palsy and children with typical development. However, a significant difference was found between psychological resilience levels. When the difference was examined, it was seen that mothers with children with cerebral palsy had lower psychological resilience than mothers with a child with typical development.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: