Kişilerin ebeveynlerine bağlanmaları ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
Gelecekle ilgili oluşturulan düşüncelerin temelinde, yaşamın ilk dönemlerinde oluşturulan bağlanma stilleri ve ilişki kurma yöntemleri yatmaktadır. Bu araştırmanın amacı; kişilerin ebeveynlerine bağlanmaları ile bilişsel esneklik düzeylerinin arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Ana-Babaya Bağlanma Ölçeği" ve "Bilişsel Esneklik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılardan 129 kişi erkek, 71 kişi kadın olmuştur. Katılımcıların yaşlarına baktığımızda; 69 kişi 18-25, 73 kişi 26-30, 58 kişi ise 30-35 yaş aralığındadır. Araştırma bulguları değerlendirildiğinde, erkek katılımcıların bilişsel esnekliklerinin; kadın katılımcılardan daha yüksek olduğu ve yaş arttıkça bilişsel esneklik düzeyinin de arttığı görülmüştür. Daha önce psikolojik destek almayanların alanlara göre; travmatik bir olay yaşamayanların yaşayanlara göre; ebeveynleri boşanmış olanların ebeveynleri evli olanlara göre bilişsel esnekliği daha yüksektir. Çalışma neticesinde, katılımcıların annelerine ve babalarına bağlanma düzeyleri ile bilişsel esneklik düzeyleri arasında bir ilişki vardır hipotezi kabul edilmiştir. Katılımcıların anne ve babalarına bağlanma düzeyi arttıkça bilişsel esnekliklerinin arttığı bulunmuştur. Attachment styles and relationship building methods formed in the first periods of life underlie the thoughts about the future. The aim of this study is to examine the relationship between individuals' attachment styles to their parents and their cognitive flexibility levels.Among the participants of the study, 129 were men and 71 were women. When we look at the distribution of the participants by marital status; 121 people are single, 77 people are married, 1 person is divorced, 1 person is widow. When we look at the distribution of the participants according to their education level; 5 people are primary school, 8 people are secondary school, 130 people are high school, 22 people are university and 24 people are graduate. When we look at the ages of the participants; 69 people are between the ages of 18-25, 73 people are between 26-30, 58 people are between the ages of 30-35. When we look at the maternal education status of the participants, 89 people graduated from primary school, 27 people from secondary school, 53 from high school, 30 from university, and 1 person from graduate school. When we look at the fathers' education status of the participants, 73 people graduated from primary school, 19 people from secondary school, and 69 from high school, 33 from university, and 6 from graduate school. In the study, "Personal Information Form", Parental Attachment Scale "and" Cognitive Flexibility Scale "were used as data collection tools.When the findings of the study were evaluated, it was seen that the cognitive flexibility of was the male participants were higher than the female participants and the level of cognitive flexibility increased as the age increased. Participants who did not receive any psychological support before have higher cognitive flexibility than those who received psychological support, participants who did not experience a traumatic event have higher cognitive flexibility than those who experienced a traumatic event; participants whose parents are divorced have higher cognitive flexibility than those whose parents are married. In addition, as a result of the study, the hypothesis that there is a relationship between the attachment levels of the participants to their mothers and fathers and their cognitive flexibility was accepted. It was found that the cognitive flexibility is higher in participants whose attachment to their parent's levels is high.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4451Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: