Ailesi ile yaşayan ve yalnız yaşayan üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, yaşam kalitesi ve benlik saygısı bakımından incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, benlik saygısı ve yaşam kalitesi düzeylerinin, yaşanılan yere göre farklılık gösterip göstermediğini, aynı zamanda bu düzeylerin cinsiyet ve yaşa göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bu araştırmanın bir diğer amacı ise; sosyal kaygı, benlik saygısı ve yaşam kalitesi düzeylerinin birbirleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma bilimsel bir çalışma olup, araştırmanın katılımcılarını 18-28 yaş aralığındaki 363 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, "Kişisel Bilgi Formu", "Sosyal Kaygı Ölçeği" (SKÖ), "Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği" (RBSÖ), "Yaşam Kalitesi Ölçeği" (WHOQOL - BREF – TR) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız gruplar t-testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H testi sonrasında hangi gruplar arasında fark olduğunu belirlemek için pairwise comparison testi uygulanmıştır. Öğrencilerin sosyal kaygı, benlik saygısı ve yaşam kalitesi düzeylerinin, ailenin yanında yaşama ile yalnız yaşama durumuna göre değişmediği tespit edilmiştir. Hem ailesiyle yaşayan, hem de yalnız yaşayan öğrencilerin sosyal kaygı düzeyleri ile yaşam kalitesi düzeyleri arasında orta düzey negatif anlamlı korelasyon, sosyal kaygı düzeyleri ile benlik saygısı düzeyleri arasında güçlü düzeyde negatif anlamlı korelasyon, benlik saygısı düzeyleri ile yaşam kalitesi düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif anlamlı korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte; hem ailesiyle yaşayan öğrencilerin, hem de yalnız yaşayan öğrencilerin sosyal kaygı düzeyleri ve yaşam kalitesi düzeyleri ile cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanında; hem ailesiyle yaşayan hem de yalnız yaşayan öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı sonucuna ulaşılırken, benlik saygısı düzeyi ile yaş değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research aims to examine whether the levels of social anxiety and self-esteem, and the life quality of university students vary according to their places of residence and also according to their genders and ages. Another purpose of this research is to reveal the relationship among social anxiety, self-esteem and life quality. As a scientific study, the research was conducted on 363 university students between the ages of 18 and 28. In this research, the Personal Information Form, the Social Anxiety Scale (SAI), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), and the Quality of Life Scale (WHOQOL - BREF - TR) were used for data collection, and the Independent Groups t-Test, the Pearson Correlation Analysis and the Kruskal Wallis H Test were used for data analysis. After the Kruskal Wallis H Test, pairwise comparison tests were carried out to determine differences shown among the groups. As a result, the research shows that the levels of social anxiety and self-esteem, and the life quality of university students do not vary whether they live with their families or live alone. More specifically, the research confirms that, whether university students live with their families or live alone, there is a moderate negative correlation between their social anxiety and life quality, a strong negative correlation between their social anxiety and self-esteem, and a moderate positive correlation between their self-esteem and life quality. Moreover, the research shows that, whether university students live with their families or live alone, there is no significant relationship between their level of social anxiety/life quality and gender/age. Besides, the research confirms that, whether university students live with their families or live alone, there is no significant relationship between their level of self-esteem and gender, while there is some significant relationship between their level of self-esteem and age.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4423Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: