7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile benlik saygıları ve akademik özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Günümüzde artan dijitalleşme ve sanal dünya gençleri hızla içine çekmekte özellikle sosyal medyaya olan tutumları gençlerin benlik saygılarını ve akademik özgüvenlerini şekillendiren önemli birer unsur halini almaktadır. Araştırmada bu düşünce temel alınarak, kimlik oluşturma çabalarının yoğun olarak yaşandığı ergenlik döneminde, ortaokul kademesinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya tutumları ile benlik saygıları ve akademik özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Sancaktepe ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokul, örneklemini ise bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 230 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup, korelasyonel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Otrar ve Argın tarafından geliştirilen Sosyal Medya Tutum Ölçeği (SMTÖ), Çuhadaroğlu tarafından Türkçeye uyarlanan Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) ve Kalkan, Bakioğlu ve Toprak tarafından hazırlanan Akademik Özgüven Ölçeği (AÖÖ) ile araştırmacı tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için IBM SPSS Statistics 22 (SPSS Inc., Chicago, IL) programı kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler ile demografik karşılaştırmalarda iki grup karşılaştırmaları için Independent Sample T Test, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) analizi kullanılmıştır. Ayrıca nicel değişkenler arasında ilişki olup olmadığı Pearson Korelasyon analizi, ölçek puanlarının birbirini yordayıp yordamadığının tespiti ise regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; sosyal medya tutumunun ve akademik özgüveninin benlik saygısı üzerinde etkili olduğu ve 0.05 anlamlılık düzeyinde modele katkı sağladığı tespit edilmiştir. Modelde; diğer değişken sabit iken sosyal medya tutumundaki bir birim artışın benlik saygısının üzerinde 0.018 birim artışa sebep olduğu yani düşük benlik saygısını temsil ettiği; akademik özgüvendeki bir birimlik artışın ise benlik saygısında 0.017 birimlik azalışa sebep olduğu yani yüksek benlik saygısını temsil ettiği söylenebilir. Bununla birlikte akademik özgüven toplam puanının (p=0.001<0.05) ve sosyal medya tutumu toplam puanının (p=0.011<0.05) 7. sınıflar lehine farklılaştığı; cinsiyet, babanın eğitim durumu ve babanın medeni durumu gibi değişkenlerin ergenlerin benlik saygısı, akademik özgüven ve sosyal medya tutumu için belirleyici olmadığı (p=>0.05) fakat annenin medeni durumu ve annenin eğitim durumunun ergen benlik saygısı üzerinde etkili olduğu (p=<0.05) sonuçlarına ulaşılmıştır. Today, increasing digitalization and the virtual world are rapidly attracting young people, especially their attitudes towards social media become an important element that shapes their self-esteem and academic self-confidence. Based on this idea, the aim of the study is to examine the relationship between social media attitudes, self-esteem and academic self-confidence of students studying at secondary school during adolescence, when efforts to create an identity are intense. The universe of the research consists of a secondary school affiliated to the Ministry of National Education in the Sancaktepe district, and the sample consists of 230 7th and 8th grade students selected by simple random sampling method from this population. The research is a quantitative research and was carried out with a correlational survey model. As data collection tools in the research, Social Media Attitude Scale (SMAS) developed by Otrar and Argın, Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) adapted to Turkish by Çuhadaroğlu and Academic Self-Confidence Scale (ASCS) prepared by Kalkan, Bakioğlu and Toprak, and personal information form prepared by the researcher was used. For the analysis of the data, IBM SPSS Statistics 22 (SPSS Inc., Chicago, IL) program was used. With the scales used in the study, Independent Sample T Test was used for two-group comparisons in demographic comparisons, and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) analysis was used for more than two-group comparisons. In addition, Pearson Correlation analysis was used to determine whether there was a relationship between quantitative variables, and regression analysis to determine whether the scale scores predicted each other. According to the research findings; it has been determined that social media attitude and academic self-confidence are effective on self-esteem and contribute to the model at a significance level of 0.05. In the model; while the other variable is constant, one unit of increase in social media attitude causes an increase of 0.018 units above self-esteem, that is, it represents low self-esteem; it can be said that a one-unit increase in academic self-confidence causes a 0.017-unit decrease in self-esteem, that is, it represents high self-esteem. However, the total score of academic self-confidence (p=0.001<0.05) and social media attitude total score (p=0.011<0.05) differed in favor of 7th graders; Variables such as gender, father's educational status and father's marital status were not determinative for adolescents' self-esteem, academic self-confidence and social media attitude (p=>0.05), but mother's marital status and mother's educational status were found to be effective on adolescent self-esteem (p=<0.05) results have been achieved.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4401Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: