dc.contributor.author | Balcı, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T14:56:14Z | |
dc.date.available | 2023-04-03T14:56:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/4276 | |
dc.description | Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ BAŞAK ÇAYPINAR ESER
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Odyoloji Ana Bilim Dalı / Odyoloji Bilim Dalı
Konu: Kulak Burun ve Boğaz = Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)
Dizin: İşitme kaybı-gürültüye bağlı = Hearing loss-noise induced | en_US |
dc.description.abstract | Gün içinde aktif araç kullanarak ulaşım gürültüsüne maruz kalan sürücülere subjektif odyolojik değerlendirme yöntemlerinden biri olan saf ses odyometrisi testi uygulanarak işitme kaybı varlığı, işitme kaybı olması durumunda hangi frekansı, ne ölçüde etkilediğinin tespiti amaçlanmıştır. Bu bağlamda, gürültüye bağlı işitme kaybı için risk faktörü kabul edilen, 80 dB sese 8 saat maruz kalan araç kullanıcılarına işitme testi uygulanmıştır. Yaşa bağlı işitme kaybı bakımından risk altında olmayan (<50 yaş), farklı tiplerde araç kullanan, kronik hastalığı veya düzenli kullandığı bir ilacı olmayan kişiler çalışma grubumuzda yer almıştır. Çalışmamızda yaşları 18 ile 48 arasında değişen,20 kamyon sürücüsü, 20 otobüs sürücüsü, 20 minibüs sürücüsü, 20 taksi sürücüsü, 20 kendi aracı ile seyahat eden 100 kişiye ulaşılmıştır. Bahsedilen araç grubunun sürücülerinin büyük bölümü erkek cinsiyetinden oluştuğundan çalışmamıza yalnızca erkek sürücüler dahil edilmiştir. Katılımcıların % 36'sı 18-35 yaş grubunda yer alırken, %64'ü ise 36-48 yaş grubundadır. Örneklemde gürültüye maruz kalma yılı %65 oranında 10 yıl ve daha az iken, % 35 oranında ise 10 yıldan daha fazla şekilde dağılım göstermiştir. Elde edilen verilerle yaş, gürültüye maruziyet yılı ve işitme eşikleri istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır. Ulaşım gürültüsünün işitme kaybına olan etkisini araştırdığımız çalışmada; 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 6000 ve 8000 Hertz hava yolu, 500, 1000, 2000 ve 4000 Hertz kemik yolu ölçümü sonuçları değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonucu 36-48 yaş grubunda, 18-35 yaş grubuna göre daha fazla işitme kaybı olduğu anlaşılmıştır. Yine yapılan istatistiksel değerlendirmede 10 yıldan uzun süredir gürültüye maruz kalan sürücülerde işitme kaybında anlamlı bir fark görülmüştür. İşitme kaybında öncelikle etkilenmenin tiz frekanslarda başladığı, ilerleyen dönemde gürültü maruziyeti ile birlikte pes frekansları da etkilediği de tespit edilmiştir. ii Maruziyetin devam etmesi durumunda ilerleyen yaş ve metabolik hastalıklar gibi etkenlerin devreye girmesi ile işitme kaybının kişinin sosyal hayatını etkileyecek boyuta ulaşabileceği düşünülmektedir. Elde edilen veriler neticesinde ulaşım gürültüsüne maruz kalan sürücülerde işitme kaybı gelişebileceği anlaşılmaktadır. Gürültü maruziyeti olan kişilere gürültünün kaynaktan azaltılması, alıcıya ulaşmadan azaltılması ve kişisel koruyucu kulaklık kullanımı hakkında eğitim verilmesi gerektiği düşünülmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | In this research, pure sound audiometry test, which is one of the subjective audiological evaluation methods, was applied to drivers who actively use vehicles during the day. With this test, it is aimed to determine the presence of hearing loss, if there is hearing loss, to what extent it affects which frequency. In this context, the risk of noise-induced hearing loss the factor was accepted, drivers who were exposed to 80 dB of sound for 8 hours were given a hearing test. It depends on age not at risk of hearing loss (<50 years of age), using different types of tools, chronic illness or people who do not have a medication that they use regularly took part in our study group. In our study, 20 people aged between 18 and 48 truck driver, 20 bus drivers, 20 minibuses driver, 20 taxi drivers, 20 of whom travel in their own vehicle 100 people have been reached. 36% of the participants in the 18-35 age group, 64% are in the 36-48 age group. Year of noise exposure in the sample 65% of the time it is 10 years or less, and 35% of the time for more than 10 years. Age, noise exposure and hearing thresholds were statistically compared with the obtained data. The effect of transport noise on hearing loss in the study we investigated; 125, 250, 500, 1000, 2000,4000, 6000 and 8000 Hertz air conduction, 500, 1000, 2000 and 4000 Hertz bone conduction path measurement was performed. As a result of the evaluation made in the 36-48 age group, to the 18-35 age group there is more hearing loss than. Understood again, the statistical evaluation showed a significant difference in hearing loss in drivers exposed to noise for more than 10 years. Hearing loss is primarily affected by high pitched voice starting at frequencies in the following period in addition to exposure, it has been identified that it s also affects the frequencies of the low pitched voices. If exposure persists, advancing age and with the influence of factors such as metabolic diseases iv It is believed that hearing loss will affect a person's social life. As a result of the data obtained, it has been identified that the drivers who exposed transport noise may have hearing loss. It must be reduced noise from the source before it reaches the receiver for the people who expoesed to noise. It is believed that education should be provided for using of personal protective headphones. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Gürültüye bağlı işitme kaybı | en_US |
dc.subject | ulaşım gürültüsü | en_US |
dc.title | Gürültüye maruz kalan sürücülerde işitmenin değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Assesment of noise effect on audiotion in drivers | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |