Dizel-biyodizel karışımına karbon nanotüp katkısının motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin incelenmesi
Abstract
Çevresel kirlenmenin yol açtığı endişelerin giderek artması, içten yanmalı motorlarda daha temiz ve yenilenebilir
yakıtların kullanımını arttırmıştır. Biyodizel pek çok ülkede dizel motorlarda alternatif yakıt olarak
kullanılmaktadır. Bununla birlikte, dizel yakıtı ile karşılaştırıldığında biyodizelin yüksek viskozitesi ve buna bağlı
olarak daha kötü atomizasyon karakteristiği kullanım alanının sınırlı kalmasına neden olmaktadır. Biyodizelin bu
özelliklerinin iyileştirilebilmesi amacıyla çeşitli katkı maddeleri kullanımı üzerine araştırmalar gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada, karbon nanotüp katkı maddesinin, biyodizel-dizel yakıtı ile çalışan tek silindirli direkt enjeksiyonlu
bir dizel motorunda performans ve emisyon karakteristiklerine etkileri incelenmiştir. Tam yükte motor hızına bağlı
olarak gerçekleştirilen deneylerde, termik verim, motor gücü ve torku ile egzoz emisyonları incelenmiştir.
Maksimum tork devrinde silindir içi basınç ve ısı dağılım oranı da analiz edilmiştir. Karbon nanotüp katkı
maddesinin yanma başlangıcını öne aldığı ve termik verimi iyileştirdiği belirlenmiştir. Maksimum termik verim
100 ppm karbon nanotüp katkısı kullanıldığında %39,3 olarak elde edilmiştir. Karbon nanotüp katkı maddesinin
CO, HC ve is emisyonlarını azalttığı ancak motor performansının iyileşmesine bağlı olarak NOx emisyonlarını
arttırdığı belirlenmiştir. 100 ppm karbon nanotüp katkısının NOx emisyonlarını yaklaşık %11 arttırdığı, buna karşın
CO, HC ve is emisyonları %20, %26 ve %7,9 oranında azalttığı tespit edilmiştir. Increasing concerns caused by environmental pollution have promoted the use of cleaner and renewable fuels in
internal combustion engines. Biodiesel is used as an alternative fuel in diesel engines in many countries. However,
compared to diesel fuel, the high viscosity of the biodiesel and consequently the poorer atomization characteristic
causes its use to be limited. In order to improve these properties of biodiesel, researches have been conducted on
the use of various additives. In this study, the effects of carbon nanotube additive on performance and emission
characteristics of a single cylinder direct injection diesel engine powered by biodiesel-diesel fuel were investigated.
In experiments carried out at full load depending on engine speed, thermal efficiency, engine power and torque and
exhaust emissions were examined. The in-cylinder pressure and heat release rate were also analysed at the
maximum torque speed. It was determined that the carbon nanotube additive advanced the start of combustion and
improved thermal efficiency. Maximum thermal efficiency was achieved as 39.3% when 100 ppm carbon nanotube
additive was used. It was also found that the carbon nanotube additive reduced CO, HC and soot emissions, but
increased NOx emissions due to improved engine performance. It was determined that 100 ppm carbon nanotube
additive increased NOx emissions by approximately 11%, whereas CO, HC and soot emissions decreased by 20%,
26% and 7.9%.
Volume
38Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: