Ebeveyn çocuk ilişkisinin 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri arasındaki farklılaşmanın incelenmesi
Abstract
''Ebeveyn Çocuk İlişkisinin 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri arasındaki farklılaşmanın incelenmesi'' konulu araştırmada ebeveyn çocuk ilişkisinin 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri ve bu becerilerin ebeveyn-çocuk ilişkisi yönünden etkilenip etkilenmemesi aynı zamanda konunun çeşitli demografik parametreler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evren ve örneklemini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel ve devlet okul öncesi eğitim kurumları oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın veri toplama aşamasında; çocukların ailelerinden demografik bilgilerin alınması amacıyla ''Kişisel Bilgi Formu'' 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla "Sosyal Problem Çözme Becerileri Ölçeği ve bu beceriyi ebeveyn çocuk ilişkisi yönünden inceleyebilmek amacıyla "Ebeveyn Çocuk İlişkisi Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre ebeveyn çocuk ilişkisinin 48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerileri arasındaki farklılaşma incelendiğinde anne olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi puanı bakımından, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Buna göre olumlu sosyal problem çözme becerisi üst düzey olanların orta olanlara göre ebeveyn-çocuk ilişkisinden aldıkları puanın daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.48-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerilerine etkisine ilişkin anne olumsuz ebeveyn-çocuk ilişkisi puanı, baba olumlu ebeveyn-çocuk ilişkisi puanı ve baba olumsuz ebeveyn çocuk ilişkisi puanları bakımından anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Baba yaşına göre Ebeveyn Çocuk İlişkisi Ölçeği'nden alınan puanlar incelendiğinde, baba yaşı düzeyleri arasında anne olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi puanı, anne olumsuz ebeveyn çocuk ilişkisi puanı, baba olumsuz ebeveyn çocuk ilişkisi puanı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Ancak baba yaşı düzeyleri arasında baba olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi puanları bakımından anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Baba mesleğine göre Ebeveyn Çocuk İlişkisi Ölçeği'nden alınan puanlar incelendiğinde baba meslek düzeyleri arasında anne olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi puanı, anne olumsuz ebeveyn çocuk ilişkisi puanı, baba olumsuz ebeveyn çocuk ilişkisi puanı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir ancak baba meslek düzeyleri arasında babanın olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi puanı bakımından anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Hangi meslek düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğunun tespiti incelendiğinde, baba meslek düzeyi memur olanların olumlu ebeveyn çocuk ilişkisi ortalama puanının, esnaflara, işçilere ve hizmet sektöründe çalışanlara göre daha yüksek olduğu yani, babasının mesleği memur olanların ebeveyn çocuk ilişkisinde olumlu tutumunun babası esnaf, işçi ve hizmet sektöründe olanlara göre daha fazla olduğu söylenebilmektedir. 48-72 aylık çocukların demografik bilgileri ile Sosyal Problem Çözme Becerileri arasındaki farklılaşma incelenmiştir. Buna göre yalnızca baba eğitim durumu düzeyleri ile Sosyal Problem Çözme Becerilerine etki düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Buna göre öğrenim durumu ortaöğretim olanların Sosyal Problem Çözme Becerilerine etki düzeyi alt düzeyde iken, eğitim durumu yükseköğretim olanların Sosyal Problem Çözme Becerilerine etki düzeyi orta düzeyde olduğu gözlenmektedir. In the research titled "Examining the Differentiation of the Parent-Child Relationship between the social problem-solving skills of 48-72 month old children", it is aimed to examine the parent-child relationship in terms of various demographic parameters as well as whether the parent-child relationship is affected by the social problem-solving skills of 48-72 month old children and whether these skills are affected by the parent-child relationship. The universe and sample of the study consists of private and state pre-school education institutions affiliated to the Ministry of National Education in Küçükçekmece district of Istanbul in the 2021-2022 academic year. In the data collection phase of the research carried out in the relational screening model; In order to obtain demographic information from the families of the children, the "Personal Information Form", the "Social Problem Solving Skills Scale" was used to measure the social problem solving skills of children aged 48-72 months and the "Parent-Child Relationship Scale" was used to examine this skill in terms of the parent-child relationship. According to the results of the study, when the differentiation between the social problem-solving skills of 48-72 months old children of the parent-child relationship was examined, it was found that there was a significant difference between the groups in terms of the mother-positive parent-child relationship score. Accordingly, it was determined that the scores of those with high levels of positive social problem-solving skills from the parent-child relationship were higher than those who had a high level of medium ones.There was no significant difference in terms of mother-negative parent-child relationship score, father positive parent-child relationship score and father-negative parent-child relationship scores related to the effect of 48-72 month old children on social problem-solving skills. When the scores obtained from the Parent-Child Relationship Scale according to the age of the father were examined, it was found that there was no significant relationship between the mother positive parent-child relationship score, the mother negative parent-child relationship score, and the father negative parent-child relationship score between the father age levels. However, it was found that there was a significant difference between the father's age levels in terms of father-positive parent-child relationship scores. When the scores obtained from the Parent-Child Relationship Scale according to the father's profession were examined, it was determined that there was no significant relationship between the mother positive parent-child relationship score, the mother negative parent-child relationship score, and the father-negative parent-child relationship score between the father occupational levels, but a significant difference was found between the father occupational levels in terms of the father's positive parent-child relationship score. When it is examined to determine which occupational levels there is a significant difference between them, it can be said that the average score of the positive parent-child relationship of those who are civil servants of the father's profession level is higher than those who work in the tradesmen, workers and service sector, that is, the positive attitude of those whose father's profession is civil servant in the parent-child relationship is higher than those whose father is in the tradesmen, workers and service sectors. The differentiation between the demographic information of 48-72 month old children and Social Problem Solving Skills was examined. Accordingly, it was found that there was a significant relationship between only father's education level and their level of influence on Social Problem Solving Skills. Accordingly, it is observed that the level of influence on Social Problem Solving Skills of those whose education status is secondary education is at a low level, while the level of influence on Social Problem Solving Skills of those with higher education status is at a medium level.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: