Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış 4-8. sınıf öğrencilerinde, anne baba tutumları ile problem çözme becerileri, sosyal kaygı düzeyleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin araştırılması: Tekirdağ örneklemi
Abstract
Bu araştırmada Özel Öğrenme Güçlüğü tanısı almış 4-8. Sınıf öğrencilerinde anne baba tutumları ile problem çözme becerileri, sosyal kaygı düzeyleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra araştırmada ÖÖG olan çocuklarda problem çözme becerileri ve sosyal kaygı düzeylerinin çocuğun ÖÖG'ne yönelik eğitim ve ek eğitim desteği alma durumlarına ve eşlik eden bir ruh sağlığı sorunlarının var olup olmamasına göre karşılaştırılması ve akademik başarı düzeylerinin tanı alınan sınıf düzeyi, ÖÖG'ne yönelik eğitim ve ek eğitim desteği alma durumlarına ve eşlik eden bir ruh sağlığı sorunlarının var olup olmamasına göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini ÖÖG tanısı olan 100 (50 kız, 50 erkek) 4-8. Sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veriler toplanırken; sosyal kaygı düzeyini belirlemek için, ''Çocuklar için Sosyal Anksiyete Ölçeği-Yenilenmiş Biçim (ÇSAÖ-Y)'', anne baba tutumlarını belirlemek için, "Anne Baba Tutum Ölçeği", problem çözme becerilerini belirlemek için "Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri (ÇPÇE)' ve öğrencilere ait sosyodemografik ve akademik bilgilerin alınması için ise "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, anne Baba Tutum Ölçeği, ÇPÇE ve ÇSAÖ-Y toplam ve alt boyutlarından alınan puanlar arasındaki ilişkiler değerlendirildiğinde; Anne Baba Tutum Ölçeği "sorumluluk ve kabul" alt boyutu ile ÇPÇE "problem çözme becerisine güven" (r= 0.939 p=0.000) alt boyutundan alınan puanlar ve ÇPÇE'den alınan toplam puanlar arasında (r= 0.862 p=0.000) pozitif yönde, "problem çözme becerisinden kaçınma" alt boyutu (r= - 0.324 p=0.001) ve ÇSAÖ-Y (r= - 0.303 p=0.001) ile negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Anne-baba tutumu ölçeği "otorite ve denetim" alt boyutu ile "problem çözme becerisinden kaçınma" (r= 0.462 p=0.000) alt boyutu ve ÇSAÖ-Y'den alınan puanlar arasında (r= 0.365 p=0.000) pozitif yönde güçlü bir ilişki, "problem çözerken öz denetim" (r= - 0.629 p=0.001) alt boyutundan alınan puanlar ve ÇPÇE (r= - 0.249 p=0.013) toplam puan arasında negatif yönde güçlü bir ilişki belirlenmiştir. ÇPÇE "problem çözme becerisine güven" alt boyutu ile ÇSAÖ-Y arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde bir ilişki belirlenmiştir (r= - 0.249 p=0.013). Problem çözme becerisi ölçeği "problem çözerken öz denetim" alt boyutu ile ÇSAÖ-Y arasında negatif yönde güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (r= - 0.396 p=0.000). ÇPÇE "problem çözme becerisinden kaçınma" alt boyutu ile ÇSAÖ-Y arasında pozitif yönde güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (r= 0.346 p=0.000). ÇPÇE'den alınan toplam puan ile ÇSAÖ-Y arasında ise negatif yönde güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (r= - 0.350 p=0.000). ÖÖG'ne yönelik eğitim alanların problem çözerken öz denetim düzeyleri ve problem çözme becerileri daha ileri düzeyde, problem çözme becerilerinden kaçınma düzeyleri ise daha düşük düzeyde bulunmuştur. Özel eğitim dışında ek eğitim desteği alanların ve başka bir ruh sağlığı sorunu olmayanların akademik başarı düzeylerinin daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. In this study, it was aimed to investigate the relationship between parental attitudes, problem solving skills, social anxiety levels and academic achievement in 4-8th grade children with Special Learning Disability (SLD). Problem solving skills and social anxiety levels were compared with respect to presence of special education for SLD, additional educational support, and psychiatric comorbidity. Academic achievement levels were compared with respect to grade at diagnosis, presence of special education for SLD, additional support and comorbid psychiatric disorder. The study included 100 (50 girls, 50 boys) 4-8th grade students diagnosed with SLD. The data was collected by "Social Anxiety Scale (SAS)", "Parent Attitudes Scale (PAS)" and "Problem Solving Inventory for Children (PSIC)". A sociodemographic form was used to obtain sociodemographic and academic information of students. According to the results of this study, there was a positive correlation between PAS- responsibility and acceptance dimension scores and PSIC-trust in problem solving skills (r= 0.939 p=0.000) scores and PSIC-total scores ( (r= 0.862 p=0.000). PAS- responsibility and acceptance dimension scores were negatively correlated with PSIC-avoidance in problem solving dimension scores (r= - 0.324 p=0.001) and SAS scores (r= - 0.303 p=0.001). PAS- authority and control dimension scores were positively correlated with PSIC- avoidance in problem solving scores (r= 0.462 p=0.000) and SAS scores (r= 0.365 p=0.000); and negatively correlated with PSIC-self-control in problem solving scores (r= - 0.629 p=0.001) and PSIC total scores (r= - 0.249 p=0.013). PSIC- trust in problem solving skills dimension scores were negatively correlated with SAS scores (r= - 0.249 p=0.013). There was a negative correlation between PSIC-self-control in problem solving scores and SAS scores (r= - 0.396 p=0.000). There was a positive correlation between PSIC-avoidance in problem solving scores and SAS scores (r= 0.346 p=0.000). PSIC total scores were negatively correlated with SAS scores (r= - 0.350 p=0.000). The children having special educational support for SLD showed better problem-solving skills and greater academic achievement. Academic achievement was higher in children without psychiatric comorbidity.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: