dc.contributor.author | İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |
dc.date.accessioned | 2023-03-16T08:12:21Z | |
dc.date.available | 2023-03-16T08:12:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/4153 | |
dc.description.abstract | AKADEMİNİN
GELECEĞİ
Akademik metinler, geçmiş tüm bilim alanlarının akademik literatürünü birleştirerek bilgi üretebilir
bir yapay zeka tarafından yazılabilir mi? Bu tarz sorular, son zamanlarda ortaya çıkan ve popüler
olan ChatGPT adlı yapay zeka uygulamasıyla birlikte daha fazla ortaya atılmaya başladı. İlk
başlarda, bu sorunun cevabının “evet”e yakın olduğu düşünülse de ChatGPT’nin kullanımı
yaygınlaşmaya başladıkça ve hangi alanlarda işe yaradığı gözlemlendikçe işin seyri değişti.
ChatGPT’nin akademik metinlere yönelik etkisinin incelenmesi, teorik ancak sıkıcı olmayan birkaç
düşünce çerçevesinde gerçekleştirilebilir. Öncelikle söz konusu uygulama özünde akademik
metinlerin yazımını otomasyonlaştırılabileceği öngörülmektedir. Ancak gerek AI teknolojileri
gerekse otomasyon teknolojileri bir yandan emek faktörünün yer aldığı iş imkanlarını kısıtlarken,
diğer yandan yeni iş olanakları yaratmaktadır. Bu birbirine karşıt iki zıt etki, ancak emek gücünün
yaptığı iş ve otomasyonlaştırılmış iş arasındaki kuvvetli ikame sonucunda doğmaktadır. Peki,
geçmişin bilgisini kullanarak bilimsel çıktı elde etmek sadece otomasyonlaştırılabilecek bir süreç
midir? Eğer evrenin tüm bilgisine ulaşmış olsaydık, bu sorunun cevabı evet olabilir ve akademik
metinleri yapay zeka tabanlı teknolojilere yönlendirebilir ve otomasyonlaştırabilirdik. Ancak
bilimsel bilgi, herkesin baktığı ancak bazılarının ilişki kurabildiği gözlemlerle birlikte sürekli
genişleyen yaratıcı bir yapıya sahip olması sebebiyle, tam bir ikameye izin vermemektedir.
İlk başta sorduğumuz soruya şimdi tekrar bakarsak, cevabın nasıl “hayır”a döndüğünü daha iyi
anlayabiliriz. Yaratıcı bir sürece sahip olan akademik metinler, otomatikleştirilebilir bir süreç
olmaktan uzaktır. Ancak, akademik metin yazımında ChatGPT gibi yapay zeka tabanlı uygulamalar
tamamlayıcı bir etkiyle bu sürece yardımcı olabilmektedirler. Bu kapsamda yaşanan gelişmeler
bakıldığında, yazılan makalelerde yardımı alınan ChatGPT’nin ikinci bir yazar olarak eklendiği
görülmektedir. İlerleyen zamanlarda daha gelişmiş yapay zeka tabanlı uygulamaların akademiye
yönelik etkilerinin tam olarak ne türde olacağını bilemesek de, akademisyenlerin işlerinin daha da
kolaylaşacağı ve karşılıklı işbirliğinin artacağı öngörülebilmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi / Istanbul Gelisim University | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | İstanbul Gelişim Üniversitesi | en_US |
dc.subject | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | en_US |
dc.subject | Bültenler | en_US |
dc.title | İstanbul Gelişim Üniversitesi İİSBF SosyoCom: Aylık Etkinlik ve Haber Bülteni (Sayı: 26, Şubat 2023) | en_US |
dc.type | other | en_US |
dc.department | İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | en_US |
dc.identifier.issue | 26 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Diğer | en_US |