Spor bilimleri öğrencilerinin spor okuryazarlığı akademik öz yeterlilik ve sosyalleşme ilişkisi
Abstract
Çalışmanın temel amacı spor bilimleri öğrencilerinin spor okuryazarlığı akademik öz yeterlilik ve sosyalleşme düzeyi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Çalışmanın diğer amacı ise spor bilimleri öğrencilerinin spor okuryazarlığı, akademik öz yeterlilik ve sosyalleşme düzeyinin demografik özelliklere göre değerlendirilmesidir. Bu doğrultuda araştırmada ilişkisel tarama modeli ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli, Spor Bilimleri Fakültesi ve Beden Eğitimi Spor Yüksekokulunda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise basit tesadüfü yöntemle seçilmiş (n=901) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket tekniği tercih edilmiş olup, katılımcıların, spor okuryazarlığı ölçeği, akademik öz yeterlilik ölçeği, sosyalleşme ölçeği ve kişisel bilgi formunda yer alan sorulara cevap vermesi istenmiştir. İstatistiksel analiz olarak, parametrik analizlerden bağımsız örneklem T, Oneway ANOVA ve Pearson Korelasyon analizlerinden faydalanılmıştır. Sonuç olarak, cinsiyet değişkeninin spor okuryazarlığı farkındalığı, akademik öz yeterlilik ve spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyinde belirleyici bir rol üstlenmediği belirlenmiştir. Öğrencilerin sınıflarına spor okuryazarlığı farkındalığı, akademik öz yeterlilik ve spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyi, kişisel ve sosyal bütünleşme ve liderlik boyutlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Spor yapma durumun spor okuryazarlığı farkındalığı ve akademik öz yeterlilik düzeyinde bir etkisi olmadığı, spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyi, kişisel ve sosyal bütünleşme boyutunda ise anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin bölümlerine göre spor okuryazarlığı farkındalığı, akademik öz yeterlilik ve spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyi, kişisel ve sosyal bütünleşme, liderlik ve aidiyet boyutlarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Spor okuryazarlığı farkındalığı artıkça spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyinin aynı doğrultuda arttığı, akademik öz yeterlilik düzeyi ile spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme düzeyi arasında doğrusal bir ilişki olduğu ve spor okuryazarlığının akademik öz yeterlilik düzeyini açıklandığı tespit edilmiştir. The main purpose of the study is to evaluate the relationship between sports literacy, academic self-efficacy and socialization level of sports science students. The other purpose of the study is to evaluate the sports literacy, academic self-efficacy and socialization levels of sports science students according to demographic characteristics. In this direction, relational screening model and causal comparison model were used in the research. The population of the research consists of students studying at the Faculty of Sports Sciences and the School of Physical Education and Sports in Istanbul. The sample consists of volunteer students selected by simple random method (n=901). Questionnaire technique was preferred as the data collection tool, and the participants were asked to answer the questions in the sports literacy scale, academic self-efficacy scale, socialization scale and personal information form. For statistical analysis, independent sample T, Oneway ANOVA and Pearson Correlation analyzes were used. As a result, it was determined that the gender variable did not play a decisive role in the level of sports literacy awareness, academic self-efficacy, and socialization with sports-based physical activity. It has been determined that there are differences in the dimensions of sports literacy awareness, academic self-efficacy and socialization with sports-based physical activity, personal and social integration and leadership. It has been found that doing sports has no effect on sports literacy awareness and academic self-efficacy, but there is a significant difference in the level of socialization with sports-based physical activity and personal and social integration. It has been determined that there is a significant difference in the dimensions of sports literacy awareness, academic self-efficacy and socialization with sports-based physical activity, personal and social integration, leadership and belonging dimensions according to the departments of the students. It has been determined that as the awareness of sports literacy increases, the level of socialization with sports-based physical activity increases in the same direction, there is a linear relationship between the level of academic self-efficacy and the level of socialization with sports-based physical activity, and sports literacy explains the level of academic self-efficacy.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
The following license files are associated with this item: