Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSerbest, Hüseyin Onur
dc.date.accessioned2023-02-02T14:34:33Z
dc.date.available2023-02-02T14:34:33Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3826
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ NEBİ MUSTAFA GÜMÜŞ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Odyoloji Ana Bilim Dalı Konu: Kulak Burun ve Boğaz = Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat)en_US
dc.description.abstractErken çocukluk döneminde ortaya çıkan işitme kaybına ek olarak yaşanılan bir diğer problem ise dil ve konuşma geriliği olabilmektedir. İşitme kaybının ortaya çıktığı döneme bağlı olarak yaşanacak dil gelişimindeki gerilik çocuğun sosyal yaşamında ve eğitim hayatında başarısızlıklara yol açabilmektedir. Prelingual, perilingual ve postlingual dönem olmak üzere bu üç dönemde karşılaşılan işitme kaybının tipi, derecesi ve unilateral/bilateral olması da önem taşımaktadır. Prelingual dönemde ortaya çıkabilecek ve dilin karakteristik özelliklerinin öğrenilmeyecek derecedeki işitme kaybı, perilingual dönemde okadar etkili olmamaktadır. Fakat yine de dil yaşı ile kronolojik yaş arasında bir farka sebep olmaktadır. Postlingual dönemde ortaya çıkan işitme kaybında ise dil ve konuşma gelişimi açısından en az etkilenme olmaktadır. Artikülasyon ve/veya ritim bozuklukları görülebilmektedir. Hangi dönemde ortaya çıktığı fark etmeksizin işitme kaybı olan çocukların erken bir şekilde cihazlandırılmaları gerekmektedir. Kulak gelişimi tamamlanmamış olan pediatrik grup için en uygun cihaz tipi kulak arkası (BTE) işitme cihazlarıdır. Ailenin maddi durumu ve bilinç seviyesine göre bilateral işitme cihazı kullanımı oldukça önemlidir. Sürekli kontroller ile cihaz ayarlaması ve cihazdan aldığı faydanın saptanması gereken pediatrik grupta işitsel rehabilitasyon da büyük önem arz etmektedir. İşitme cihazı veya başka bir yardımcı cihaz kullanan çocuklar için eğitim hayatı diğer çocuklara göre zor iken bide dönem koşullarından dolayı ortaya çıkan uzaktan eğitim faktörü vardır. Amaç: Uzaktan eğitim de çocuklar televizyon, bilgisayar, tablet veya telefon gibi teknolojik aletler vasıtası ile bir eğitime tabii tutulmaktadır. Çalışmamızda ise uzaktan eğitimde işitme kaybına sahip çocukların yaşadığı problemler ele alınmaktadır. Hastalar ve Yöntem: Çalışmaya bilateral sensörinöral işitme kaybı olan ve bilateral işitme cihazı kullanan, 7-14 yaş aralığında 100 çocuk dahil edilmiştir. Son 6 ay içerisinde işitme testi yapılan çocuklara araştırmacının hazırladığı 20 soruluk anket uygulanmıştır. Uygulanan anketten toplanan veriler SPSS (Statistical Program in Social Sciences) 25 programı ile değerlendirilmiştir. Bulgular: İşitme kaybı derecelerine göre derste konuşulanları anlama(p=0,001), öğretmeni görmeme kaynaklı sorun (p=0,001), derste konuşan sayısının etkisi (p=0,001), arkadaş iletişimi (p=0,037), derste soru cevap (p=0,001), derste davranış (p=0,001), derse girme isteği (p=0,001), isteksizlik nedeni (p=0,001), uzaktan eğitim dönemi davranış durumu (p=0,001) dağılımlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. İşitme kaybı başlama zamanı için (prelingual, perilingual, postligual) derste konuşulanları anlama (p=0,027), arkadaş iletişimi (p=0,001), derste davranış (p=0,001), ders başarı değişimi (p=0,001), derse girme isteği (p=0,003), isteksizlik nedeni (p=0,001), uzaktan eğitim dönemi davranış durumu (p=0,001) dağılımlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. İşitme cihazı kullanmaya başlama zamanı için (tanıdan hemen sonra, tanıdan birkaç sene sonra, tanıdan çok sonra) öğretmeni görmeme kaynaklı sorun (p=0,0043), derste konuşulanları anlama (p=0,020), arkadaş iletişimi (p=0,016), derste soru cevap (p=0,001), derste davranış (p=0,001), ders başarı değişimi (p=0,001), derse girme isteği (p=0,001), isteksizlik nedeni (p=0,001) dağılımlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç: İşitme kaybı derecesi, işitme kaybının başlama zamanı ve işitme cihazının kullanılmaya başlama zamanına göre anlamlı farklılıklar bulunurken yaş ve cinsiyet faktörüne göre anlamlı farklılık bulunamamıştır. Literatürde yüz yüze eğitim ve uzaktan eğitimde işitme kayıplı bireylerin yaşadığı problemlere fazla değinilmediği için literatüre ışık tutmak amaçlanmaktadır.en_US
dc.description.abstractIn addition to hearing loss that occurs in early childhood, another problem experienced may be language and speech retardation. The retardation in language development to be experienced depending on the period of hearing loss may lead to failures in the social and educational life of the child. The type, degree and unilateral/bilateral hearing loss encountered in these three periods, namely prelingual, perilingual and postlingual periods, are also important. Hearing loss that may occur in the prelingual period and that the characteristic features of the language cannot be learned is not so effective in the perilingual period. However, it still causes a difference between language age and chronological age. Hearing loss that occurs in the postlingual period is the least affected in terms of language and speech development. Articulation and/or rhythm disorders may be observed. Regardless of the period in which it occurs, children with hearing loss should be equipped early. Behind-the-ear (BTE) hearing aids are the most suitable device type for the pediatric group with incomplete ear development. The use of bilateral hearing aids is very important according to the financial situation and level of consciousness of the family. Auditory rehabilitation is also of great importance in the pediatric group, where continuous controls and device adjustment and the benefit from the device should be determined. While education life is difficult for children who use hearing aids or other assistive devices compared to other children, there is a distance education factor that arises due to the bid period conditions. Purpose: In distance education, children are educated through technological devices such as television, computer, tablet or phone. In our study, the problems experienced by children with hearing loss in distance education are discussed. Patients and Methods: 100 children aged 7-14 years with bilateral sensorineural hearing loss and bilateral hearing aids were included in the study. A questionnaire consisting of 20 questions prepared by the researcher was applied to the children who had a hearing test in the last 6 months. The data collected from the applied questionnaire were evaluated with the SPSS (Statistical Program in Social Sciences) 25 program. Results: According to the degrees of hearing loss, understanding what is spoken in the lesson (p=0.001), problem due to not seeing the teacher (p=0.001), the effect of the number of speakers in the lesson (p=0.001), communication with friends (p=0.037), question and answer in the lesson (p=0.001) ), behavior in the lesson (p=0.001), willingness to attend the lesson (p=0.001), reason for reluctance (p=0.001), and distance education period behavior status (p=0.001). For hearing loss onset time (prelingual, perilingual, postligual), understanding what is spoken in the lesson (p=0.027), communication with friends (p=0.001), behavior in the lesson (p=0.001), change in course success (p=0.001), willingness to attend the lesson (p=0.001). A statistically significant difference was found according to the distribution of p=0.003), the reason for reluctance (p=0.001), and the behavior status of the distance education period (p=0.001). For the time to start using hearing aids (right after the diagnosis, a few years after the diagnosis, long after the diagnosis), the problem due to not seeing the teacher (p=0.0043), understanding what is spoken in the lesson (p=0.020), communication with friends (p=0.016), A statistically significant difference was found in terms of question-answer (p=0.001), behavior in the lesson (p=0.001), change in course success (p=0.001), willingness to attend the lesson (p=0.001), reason for reluctance (p=0.001). Conclusion: While there were significant differences according to the degree of hearing loss, onset of hearing loss and time of use of the hearing aid, no significant difference was found according to age and gender. Since the problems experienced by individuals with hearing loss in face-to-face education and distance education are not mentioned much in the literature, it is aimed to shed light on the literature.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectİşitme Kaybıen_US
dc.subjectİşitme Cihazıen_US
dc.subjectPediatrien_US
dc.subjectUzaktan Eğitimen_US
dc.subjectHearing Lossen_US
dc.subjectHearing Aiden_US
dc.subjectPediatrien_US
dc.subjectDistance Learningen_US
dc.titleUzaktan eğitimde (EBA vb.) işitme cihazı kullanan çocukların yaşadığı problemleren_US
dc.title.alternativeProblems experienced by children using hearing aids in distance education (EBA etc.)en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess