Yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığı ile romantik ilişki doyumu ilişkisi
Özet
Bu araştırma yetişkinlerde sosyal medya bağımlılığı ile romantik ilişki doyumu ilişkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yetişkinlerin sosyal medya kullanım amaçları, sosyal medya bağımlılıkları ve algıladıkları romantik ilişki doyumu ilişkisini ortaya koymayı amaçlayan nicel araştırma türlerinden biri olan ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde yaşayan 20-40 yaş arasındaki yetişkinlerden oluşmaktadır. Araştırmaya, 211'i erkek (%49.8) ve 213'ü (%50.2) kadın olmak üzere toplam 424 yetişkin katılmıştır. Araştırmada örneklem hacmine ulaşabilmek için uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak katılımcıların yaş, cinsiyet, sosyal medya kullanım durumları, romantik ilişki durumları ve internet üzerinden flört etme durumunu tespit etmek amaçlı " Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Çalışmada yetişkinlerin romantik ilişkilerinde algılanan doyumu ölçmek amacıyla " Algılanan Romantik İlişki Ölçeği" (ARİKÖ) kullanılmıştır. Ayrıca sosyal medya bağımlılığının incelenebilmesi için " Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği" (SMBOYF) ve sosyal medya kullanım amaçlarını belirleyebilmek için " Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği" kullanılmıştır. Form ve ölçekler online anket platformu olan "Google form" sitesinden hazırlanıp, katılımcılara link ulaştırılmış ve doldurulması sağlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analiz edilmesinde SPSS 25 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların, cinsiyete göre ele alındığında algılanan romantik ilişki kalitesi düzeyinde anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Bireylerin sahip oldukları ilişki süreleri ile romantik ilişki doyumu adanmışlık, yakınlık, güven, tutku ve sevgi olgularında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Katılımcıların sosyal medya kullanım amaçları sonuçlarına bakıldığında, bireylerin kişisel özelliklerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamakta olup sadece cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Katılımcıların sosyal medya üzerinden flört etme durumları arasındaki ilişki incelenerek sosyal medya kullanım amaçlarından iletişim başlatma ve eğlence amaçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bireylerin sosyal medya üzerinden flört durumları, sosyal medya bağımlılığı üzerinde etkili sonuçlar üretmektedir. Katılımcıların sosyal medya kullanım amaçlarının romantik ilişki doyumları üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Sosyal medya kullanımı gösteren bireylerin romantik ilişki doyumunda anlamlı bir ilişki bulunmuşken, sosyal medyayı daha az kullanan bireylerde ise romantik ilişki doyumu arasında daha az etkiye sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların sosyal medyayı cinsiyete ve yaşa göre değerlendirildiğinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Katılımcıların sosyal medyayı en çok kullanan 20-29 yaş grubu oluşturmuş, 30-40 yaş arası bireyler ise sosyal medyayı daha az kullandığı görülmüştür. Sosyal medya kullanımı artış olan bireylerin, sosyal medya üzerinden flört etme durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuşken, sosyal medya kullanımı az olan bireylerin sosyal medya üzerinden flört etme durumları daha az olduğu görülmüştür. Katılımcıların algılanan romantik ilişki doyumu, sosyal medya kullanım amaçları ölçeği ve sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişki incelendiğinde; yetişkinlerin sosyal medya kullanım amaçları algılanan romantik ilişki doyumunu etkileyen bir faktör iken, sosyal medya bağımlılığı ise algılanan romantik ilişki doyumunu etkilediği görülmemiştir. Buna göre araştırmada bireylerin, sosyal medya kullanım amaçlarından araştırma ve iş birliği amacı algılanan romantik ilişki doyum üzerinde pozitif yönde arttırıcı etkiye sahip olduğu, ancak iletişim başlatma amacı için algılanan romantik ilişki doyumu üzerinde negatif yönde bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin alt boyutları olan sanal tolerans ve sanal iletişim algılanan romantik ilişki doyumunu açıklamamaktadır. Buna göre bu çalışmada sosyal medya bağımlılığı ile romantik ilişki doyumu arasında bir ilişki bulunamamıştır. The purpose of this study is to investigate the relationship between social media addiction and romantic relation satisfaction in adults. In particular, it aims to examine whether there is a relationship between the aims of social media usage, social media addiction and perceived romantic relation satisfaction in adults. This is a qualitative study, and the data were analyzed by using the relational satisfaction screening model. The participants were adults living in İstanbul in the 2020-2021 academic year. The age of the participants ranges between 20 to 40. In total 424 adults, 211 male (49.8 %) and 213 female (50.2 %), participated the study. Convenient sampling method was used to reach the sample size in the study. As a data collection instrument, a personal information form was used. The form included the variables of age, gender, amount of social media usage, romantic relation status and flirting on the internet. The perceived romantic relation was measures by using the "perceived romantic relation scale". In measuring social media addiction, the "social media addiction scale" and in measuring the aims of social media usage the "social media usage aims scale" were used. Forms and scales were prepared by using the "Google forms" site, an online survey platform, and a link was sent to the participants. SPSS 25 statistical package was used to analyze the data obtained in the study. The findings of the study show that in terms of gender, there was a statistically significant difference in the level of perceived romantic relationship quality. A statistically significant difference was found between the duration of the individuals' relationship and romantic relationship satisfaction, commitment, intimacy, trust, passion and love. When the results of the participants' social media usage purposes were examined, there was no significant difference in terms of the personal characteristics of the individuals, but the only significant difference was according to gender. In terms of the variable of flirting on the social media, a statistically significant difference was found between initiating communication and entertainment purposes, which were the sub-categories of the purposes of social media usage. No significant results were obtained regarding the individuals' flirting on the internet behavior and social media addiction. It was found that the participants' purposes of social media use had a significant effect ın their romantic relation satisfaction. While there was a significant relationship between social media use and romantic relation, it was found that less social media use had less effect on the individuals' romantic relation satisfaction. There was no significant difference when the participants' social media usage was evaluated in terms of gender and age. Participants aged between 20-29 made the most use of social media, and individuals between the ages of 30-40 were seen to use social media less. While there was a significant difference between the flirting status of individuals with increased social media use, it was observed that individuals with less social media use were less likely to flirt over social media. When the relationship between the participants' perceived romantic relationship satisfaction, social media usage purposes scale and social media addiction was examined; it was seen that adults' social media use purposes are a factor affecting perceived romantic relationship satisfaction, whereas social media addiction was not found to affect perceived romantic relationship satisfaction. Accordingly, this study reveals that of the individuals' social media use purposes, research and cooperation purposes have a positive increasing effect on perceived romantic relationship satisfaction, However, it has a negative effect on perceived romantic relationship satisfaction for the purpose of initiating communication. Virtual tolerance and virtual communication, which are sub-dimensions of the social media addiction scale, do not explain perceived romantic relationship satisfaction. Hence, in this study no relationship was found between social media addiction and romantic relationship satisfaction.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3808Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: