dc.contributor.author | Tiftik, Canan | |
dc.date.accessioned | 2022-04-21T12:05:57Z | |
dc.date.available | 2022-04-21T12:05:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.citation | Tiftik, Canan. (2021). Akademisyenler ve psikolojik yıldırma: Sistematik bir derleme araştırması. IBAD Sosyal Bilimler
Dergisi, (11), 249-279. | en_US |
dc.identifier.issn | 2687-2811 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/3487 | |
dc.description.abstract | Yapılan taramada, akademisyenler özelinde lisansüstü
tezlerden bağımsız ve ampirik makalelere yönelik
sistematik derleme çalışmasının olmadığı belirlenmiştir.
Bu çalışma, akademisyenlerin maruz kaldığı psikolojik
yıldırma uygulamaları konu alan ampirik makalelerin
metodolojilerinin, kavramsal ve demografik
değişkenlerinin ve temel bulgularının sentezlenmesi ve
gelinen noktanın tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır.
Sistematik derlemenin doğası gereği nitel araştırma
yöntemi ile içerik çözümleme ve tematik analiz
teknikleri kullanılmıştır. Mart 2021 tarihinde, “psikolojik
taciz”, “mobbing”, “yıldırma”, psikolojik yıldırma” ve
“psikolojik şiddet” anahtar kelimeleri kullanılarak
DergiPark portalı üzerinde tarama yapılmış, tarama
sonucunda 825 makaleye ulaşılmıştır. Bu makalelerden
2011-2021 yıllarında yayınlanan ve katılımcılarının
akademisyen ve akademik çevre olduğu 21 makale
çalışmaya dahil edilmiştir. 20 kritere göre içerik analizi
yapılmış ve ulaşılan bulgular ise tematik gruplar altında
sentezlenmiştir. Derleme bulgularına göre var olan
algıların tersine akademik çevrede psikolojik
yıldırmanın ve katılımcıların yıldırmaya maruz kalma
düzeylerinin çok düşük olduğu bulunmuştur. Kıdem,
yaş, cinsiyet, birim, medeni durum, eğitim durumu,
üniversite niteliği ve uyruk değişkenleri ile psikolojik
yıldırma olgusu arasında ayrışan ve farklı bulguların
olduğu gözlenmiştir. Çalışmaların bir kısmında ise
psikolojik yıldırma ile kavramsal değişkenler arasındaki
ilişkinin test edildiği ve ulaşılan bulgulara göre yıldırma
ile kavramsal değişkenler arasında anlamlı bir ilişkinin
olmadığı saptanmıştır. Araştırma bulgularından
genellenebilir çıkarımlar yapılamayacağı kanaatine
varılmıştır. Veri üçleme ve hibrit yöntemlerin
kullanıldığı araştırma projelerinin olmadığı
görülmüştür. Genellenebilir sonuçlara ulaştıracak
araştırma projelerinin yapılmasının gerekli olduğu
belirlenmiştir. Akademisyenler ve akademik çevreye
yönelik sistematik derleme ya da meta analiz
çalışmalarının yok denecek kadar az olduğu
saptanmıştır. Kanıta dayalı karar verme, gelecekte
araştırılması gereken konuların ve literatürdeki
boşlukların ya da yetersizlik alanlarının belirlenmesi için
sistematik derleme ve meta analiz çalışmalarının
yapılması önerilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | This systematic review study was conducted to synthesize
the methodologies, conceptual and demographic variables
and basic findings of empirical articles on psychological
mobbing practices faced by academics and to determine the
point reached. Due to the nature of systematic review,
qualitative research method, content analysis and thematic
analysis techniques were used. In March 2021, the
keywords of psychological harassment", "mobbing",
"psychological mobbing", "psychological terror" and
"psychological violence were searched on the DergiPark
portal. In total, 825 articles were reached as a result of this
search. Of these articles, 21 articles published in 2011-2021,
whose participants were academicians and academic
circles, were included in the study. Content analysis was
conducted according to 20 pre-determined criteria and the
findings obtained were synthesized under thematic groups.
Contrary to the existing perceptions, the review findings
concluded that psychological mobbing in the academic
environment and the exposure of participants to mobbing
were very low. It was observed that there were
differentiated and different findings between the variables
of seniority, age, gender, unit, marital status, educational
status, university and nationality and psychological
mobbing. In some of these studies, the relationship between
psychological mobbing and conceptual variables was
tested, and according to the findings; there is no significant
relationship between mobbing and conceptual variables.
Generalizable inferences cannot be made from the existing
research findings. The research projects using data
triangulation and hybrid methods which do not exist.
Therefore, it is necessary to conduct research projects that
will lead to generalizable results. There are almost no
systematic reviews or meta-analysis studies for academics
and the academic community. Systematic review and metaanalysis studies have been recommended to determine
evidence-based decision-making, future research, and to
identify gaps or areas of insufficiency in the literature | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hayrullah KAHYA | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.21733/ibad.935054 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Psikolojik yıldırma | en_US |
dc.subject | Akademisyenler | en_US |
dc.subject | Sistematik derleme | en_US |
dc.subject | Üniversite | en_US |
dc.subject | Psychological mobbing | en_US |
dc.subject | Scholars | en_US |
dc.subject | Systematic review | en_US |
dc.subject | Turkish universities | en_US |
dc.title | Akademisyenler ve Psikolojik Yıldırma: Sistematik Bir Derleme Araştırması | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.ispartof | IBAD Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Uygulamalı Bilimler Fakültesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-8327-5282 | en_US |
dc.identifier.issue | 11 | en_US |
dc.identifier.startpage | 247 | en_US |
dc.identifier.endpage | 279 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.institutionauthor | Tiftik, Canan | |