Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKahraman, Nilay
dc.date.accessioned2022-03-23T13:19:03Z
dc.date.available2022-03-23T13:19:03Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3451
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MÜJEN İLNEM Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu:Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın öncelikli amacı 18-24 yaş üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının beğenilme arzusu ile ilişkisini incelemektir. Çalışmanın diğer amaçları ise sosyal medya bağımlılığı ve beğenilme arzusu değişkenleri ile cinsiyet, yaş ve telefon kullanma sıklığı değişkenlerinin bir ilişkisi olup olmadığına bakmak ve cinsiyet, yaş, telefon kullanma sıklığının değişkenler için farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Yöntem: Araştırmanın evrenini 18-24 yaş arası Bursa Uludağ Üniversitesi ve İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde okuyan bireyler oluşturmaktadır. İki üniversitede bulunan 393 bireyin katılımı ile yapılan çalışmanın örneklemi 281 kadın, 112 erkek olarak dağılmıştır. Örneklem grubuna mobil sosyal ağ üzerinden gönüllülük esasıyla ulaşım sağlanmıştır. Araştırmada evrene, kolaylıkla bulunabilen örnekleme (convenience sampling) tekniği ile ulaşılmıştır. Gönüllülük esası çerçevesinde araştırmaya katılan bireylere, ölçekler uygulanmadan önce araştırma hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Araştırmaya katılanlara Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu (SMBÖ) ve Beğenilme Arzusu Ölçeği (BAÖ) uygulanmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular: Katılımcılar, 112 (% 28,5) erkek birey ile 281 (%71,5) kadın bireyden oluşmaktadır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının beğenilme arzusu ile pozitif yönde bir ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin yaşları telefon kullanma sıklıklarından 2-3 saat ve 3 saatten fazla telefon kullanma sıklığı ile sosyal medya bağımlılıkları ve beğenilme arzusu arasında pozitif yönde ilişki olduğu; telefon kullanma sıklıklarından 1 saatten az ve 1-2 saat telefon kullanma sıklığı ile ölçeklerden alınan puanlarla anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Sosyal medya bağımlılığı için bu ilişkinin cinsiyet ve telefon kullanma sıklığı değişkenleri için farklılaştığı fakat çalışmaya katılan yaş grubu için farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Beğenilme arzusu değişkeni için değişkenlerin farklılaşıp farklılaşmadığına bakıldığında yaş, cinsiyet ve telefon kullanma sıklığının farklılaşmadığı sonucu elde edilmiştir. Sonuç: Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının beğenilme arzusu ile pozitif yönde bir ilişkisi vardır. Sosyal medya bağımlılığının beğenilme ii arzusu ile ilişkisinin olmasından hareketle sosyal medyanın kullanım amaçları arasında bireylerin beğenilme isteklerinin karşılandığını söyleyebiliriz. Ek olarak yaş ve telefon kullanım sıklığı değişkenlerinin sosyal medya bağımlılığı ve beğenilme arzusu ile ilişkisi olduğu bulunmuştur. Var olan ilişkilerden sosyal medya bağımlılığı puanları cinsiyet değişkeni için farklılaşmaktadır. Telefon kullanma sıklıkları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisine bakıldığında telefon kullanma sürelerinin farklı sonuçları olduğu görülmüştür. Beğenilme arzusu puanları için yaş, cinsiyet ve telefon kullanma sıklıklarında farklılık görülmemiştir.en_US
dc.description.abstractThe primary objective of this study is to examine the relationship between social media addiction and desire to be liked among 18-24 year old university students. Other objectives of the study are to examine whether there is a relationship between the variables of social media addiction and the desire to be liked, and the variables of gender, age, and the frequency of phone use, and to examine whether the gender, age, and frequency of phone usage differ for the variables. Method: The population of the study consists of individuals between the ages of 18-24 studying at Bursa Uludağ University and Istanbul Gelişim University. The sample of the study, which was conducted with the participation of 393 individuals from two universities, consists of 281 females and 112 males. The sample group was reached on a voluntary basis via the mobile social network. In the study, the population was reached by convenience sampling technique. Individuals participating in the study on a voluntary basis were given detailed information about the research before the scales were applied. Personal Information Form, Social Media Addiction Scale-Adult Form (SMBÖ) and Desire To Be Liked Scale (BAÖ) were applied to the participants. The data were analyzed using the SPSS program. Findings: Participants consisted of 112 (28.5%) male individuals and 281 (71.5%) female individuals. According to the findings obtained as a result of the study, it was concluded that there is a positive relationship between the social media addiction of university students and their desire to be liked. In addition, there is a positive correlation between age of university students, frequency of using telephone (frequency of using telephone for 2-3 hours and more than 3 hours) and social media addiction and desire to be liked; it was determined that there is no correlation between frequency of using phones for less than 1 hour and 1-2 hours and scores obtained from the scales. For social media addiction, this relationship differs for gender and frequency of phone usage variables; however, it is concluded that it did not differ for the age group participating in the study. For the desire to be liked variable, looking at whether the variables differ; it was found that age, gender and frequency of phone usage did not differ. iv Result: There is a positive relationship between university students' social media addiction and their desire to be liked. Based on the fact that social media addiction is related to the desire to be liked, it is understood that meeting the likes of the individuals is among the purposes of using social media. In addition, age and telephone frequency variables were found to be associated with social media addiction and desire to be liked. Social media addiction scores from existing relationships differ for the gender variable. Considering the relationship between phone usage frequencies and social media addiction, it is seen that phone usage durations had different results. There is no difference in age, gender and frequency of using the telephone for the desire to be liked scores.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSosyal medyaen_US
dc.subjectSosyal medya bağımlılığıen_US
dc.subjectBeğenilme arzusuen_US
dc.subjectSocial mediaen_US
dc.subjectSocial media addictionen_US
dc.subjectDesire to be likeden_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının beğenilme arzusu ile ilişkisinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn examination of the relationship between university students' social media addiction and desire to be likeden_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess