Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorUsta, Zeynep Betül
dc.date.accessioned2022-03-10T12:30:57Z
dc.date.available2022-03-10T12:30:57Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3428
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ HAKAN KARAŞ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) belirtileri, duygu düzenleme güçlüğü, somatizasyon ve dissosiyasyon arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 380 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan soru formları Sosyodemografik Soru Formu, Erişkin DEHB Kendi Bildirim Ölçeği (ASRS), Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği Kısa From (DERS-16), Belirti Tarama Listesi Somatizasyon alt Ölçeği (SCL-90-R) ve Dissosiyatif Yaşantılar ölçeğinden (DESII) oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for he Social Sciences) 25.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz bulguları kapsamında elde edilen sonuca göre; katılımcıların somatizasyon puanları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermektedir. Katılımcıların ASRS ölçeğinden, DERS-16 ölçeğinden ve DESII ölçeğinden elde ettikleri puanlar cinsiyete ve yaşa göre farklılık göstermemektedir. Katılımcıların somatizasyon ve duygu düzenleme güçlüğünden elde ettikleri puanlar gelir durumu değişkenine göre farklılaşmaktadır. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu belirtileri ile duygu düzenleme güçlüğü arasında orta düzeyde, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, DEHB belirtileri ve somatizasyon arasında orta düzeyde, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, DEHB belirtileri ve dissosiyasyon arasında orta düzeyde, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, dissosiyasyon ve somatizasyon arasında orta düzeyde, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki, duygu düzenleme güçlüğü ve somatizasyon arasında orta düzeyde, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki ve dissosiyasyon ile duygu düzenleme güçlüğü arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the relationship between attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms, emotion dysregulation, somatization, and dissociation. The sample of the research consists of 380 people. The questionnaire form which was used in the research contains the Sociodemoghraphic Form, Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS), Brief Version of The Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-16), Symptom Checklist-90 Revised Somatization Subscale (SCL-90-R) and Dissociative Experiences Scale (DESII). Analysis of the research obtained data performed by SPSS (Statistical Package for the Social Science) 25.0 package program. The result obtained within the scope of the analysis findings; there is a significant difference between genders in somatization scores. There isn't a significant difference between genders and age categories in participants' ASRS, DERS-16, and DESII scores. There is a significant difference between monthly income categories in somatization and emotion dysregulation scores. There is a moderate, positive, and significant relationship between ADHD symptoms and emotion dysregulation, a moderate, positive, and significant relationship between ADHD symptoms and somatization, a moderate, positive, and significant relationship between ADHD symptoms and dissociation, a moderate, positive, and significant relationship between somatization and dissociation, a moderate, positive, and significant relationship between emotion dysregulation and somatization and a moderate, positive, and significant relationship between dissociation and emotion dysregulation.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectdikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuen_US
dc.subjectdikkat eksikliğien_US
dc.subjecthiperaktivite bozukluğuen_US
dc.subjectduygu düzenleme güçlüğüen_US
dc.subjectsomatizasyonen_US
dc.subjectdissosiyasyonen_US
dc.subjectattention deficit and hyperactivity disorderen_US
dc.subjectattention deficiten_US
dc.subjecthyperactivity disorderen_US
dc.subjectemotion disregulationen_US
dc.subjectsomatizationen_US
dc.subjectdissociationen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu belirtileri, duygu düzenleme güçlüğü, somatizasyon ve dissosiyasyon arasındaki ilişkien_US
dc.title.alternativeThe relationship between attention deficit hyperactivity disorder symptoms, emotion dysregulation, somatization and dissociation in university studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess