dc.contributor.author | Tonyalı, Neslihan | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T09:53:27Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T09:53:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/3421 | |
dc.description | Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET OĞUZHAN KILINÇEL
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırma özel öğrenme güçlüğü olan çocukların Anne-baba tutumları ile süreklilik ve
durumluluk kaygı düzenleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu ebeveynlerin
tutumları ve kaygı düzeyleriyle cinsiyet, çalışma durumu, eğitim düzeyi, ekonomik durum gibi
sosyo-demografik veriler arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın örneklemini 2021 yılında Bolu ilinde yaşamını sürdürmekte olan ve özel öğrenme
güçlüğü tanısı olan çocuk sahibi 90 kadın ve 60 erkek olmak üzere 150 anne-baba
oluşturmaktadır. Çalışma örnekleminden bilgilendirilmiş onam formu alınmış ve katılımcılar
ölçek setini kendileri yanıtlayarak verilerin toplanması sağlanmıştır. Araştırmada veri toplama
araçları olarak Spielberger Sürekli ve Durumluk Kaygı Ölçeği, Aile Hayatı ve Çocuk
Yetiştirme Tutumları Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
istatistiksel analizi SPPS 25 programıyla yapılmıştır. Güvenilirlik düzeyi %95 olarak
belirlenmiştir. İki bağımsız değişken arasındaki farkın analizi için T-Testi uygulanmıştır. Çoklu
grup arasındaki farkın analizi için ANOVA analizi uygulanmıştır. İki veya daha fazla değişken
arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre şu sonuçlar elde edilmiştir: cinsiyete göre durumluk
kaygı puanları farklılaşmamaktadır. Sürekli kaygı açısından ise kadınların sürekli kaygı
düzeylerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ebeveynlerin kaygı
düzeyleri yaşa göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Durumluk kaygı düzeyinin çalışma
durumuna göre farklılaşmadığı, sürekli kaygı açısından ise çalışmayan ebeveynlerin sürekli
kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Gelir durumu düşük olan ebeveynlerin
sürekli kaygı puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu, karı-koca geçimsizliği alt
boyutunun cinsiyete göre farklılaştığı ve kadınların puan ortalamasının erkeklere göre daha
yüksek olduğu saptanmıştır. Durumluk kaygı ile sürekli kaygı, PARI aşırı kontrol alt boyutu,
PARI demokratik tutum, PARI ev kadınlığı rolünü reddetme, eş geçimsizliği ve PARI Sıkı
disiplin alt boyutu pozitif yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur. Sürekli kaygı ile aşırı kontrol
alt boyutu, demokratik tutum, ev kadınlığı rolünü reddetme, karı-koca geçimsizliği pozitif
yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur. | en_US |
dc.description.abstract | This study examines the relationship between parental attitudes and trait and state
anxiety patterns of children with special learning disabilities. In addition, it is aimed to examine
the relationship between the attitudes and anxiety levels of these parents and socio-demographic
data such as gender, employment status, education level, and economic status. The sample of
the study consists of 150 parents, 90 women and 60 men, who live in the province of Bolu in
2021 and have children with a special learning disability diagnosis. Informed consent form was
obtained from the study sample and the participants answered the scale set themselves and the
data were collected. Spielberger Trait and State Anxiety Scale, Family Life and Child Raising
Attitudes Scale and Personal Information Form were used as data collection tools in the
study. Statistical analysis of the obtained data was done with SPPS 25 program. Confidence
level was determined as 95%. T-Test was applied to analyze the difference between two
independent variables. ANOVA analysis was applied to analyze the difference between
multiple groups. Pearson Correlation analysis was applied for the relationship between two or
more variables.
According to the results obtained from the research, the following results were obtained:
state anxiety scores do not differ according to gender. In terms of trait anxiety, it was
determined that women's trait anxiety levels were higher than men. Anxiety levels of parents
do not differ significantly according to age. It is seen that the level of state anxiety does not
differ according to the working status, and in terms of trait anxiety, the level of trait anxiety of
non-working parents is higher. It was determined that the trait anxiety scores of parents with
low income status were significantly higher, the sub-dimension of husband-wife
incompatibility differed according to gender, and the average score of women was higher than
that of men. State anxiety and trait anxiety, PARI excessive control sub-dimension, PARI
democratic attitude, PARI rejection of the role of housewife, husband-wife conflict, and PARI
Strict discipline sub-dimension were found to be positively and significantly related. Trait
anxiety and excessive control sub-dimension, democratic attitude, rejection of the role of
housewife, husband-wife incompatibility were found to be positively and significantly related. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Sürekli ve durumluk kaygı | en_US |
dc.subject | Çocuk yetiştirme tutumları | en_US |
dc.subject | Özel öğrenme güçlüğü | en_US |
dc.subject | Trait and state anxiety | en_US |
dc.subject | Special learning disabilities | en_US |
dc.subject | Childrearing attitudes | en_US |
dc.title | Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların anne ve babalarının anne baba tutumları ile süreklilik ve durumluluk kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Research of connection between parentage behavior of parents whose children has learning disability and their state-trait anxiety inventory levels | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |