Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTonyalı, Neslihan
dc.date.accessioned2022-03-10T09:53:27Z
dc.date.available2022-03-10T09:53:27Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3421
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET OĞUZHAN KILINÇEL Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu:Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractBu araştırma özel öğrenme güçlüğü olan çocukların Anne-baba tutumları ile süreklilik ve durumluluk kaygı düzenleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu ebeveynlerin tutumları ve kaygı düzeyleriyle cinsiyet, çalışma durumu, eğitim düzeyi, ekonomik durum gibi sosyo-demografik veriler arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2021 yılında Bolu ilinde yaşamını sürdürmekte olan ve özel öğrenme güçlüğü tanısı olan çocuk sahibi 90 kadın ve 60 erkek olmak üzere 150 anne-baba oluşturmaktadır. Çalışma örnekleminden bilgilendirilmiş onam formu alınmış ve katılımcılar ölçek setini kendileri yanıtlayarak verilerin toplanması sağlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Spielberger Sürekli ve Durumluk Kaygı Ölçeği, Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPPS 25 programıyla yapılmıştır. Güvenilirlik düzeyi %95 olarak belirlenmiştir. İki bağımsız değişken arasındaki farkın analizi için T-Testi uygulanmıştır. Çoklu grup arasındaki farkın analizi için ANOVA analizi uygulanmıştır. İki veya daha fazla değişken arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre şu sonuçlar elde edilmiştir: cinsiyete göre durumluk kaygı puanları farklılaşmamaktadır. Sürekli kaygı açısından ise kadınların sürekli kaygı düzeylerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ebeveynlerin kaygı düzeyleri yaşa göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Durumluk kaygı düzeyinin çalışma durumuna göre farklılaşmadığı, sürekli kaygı açısından ise çalışmayan ebeveynlerin sürekli kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Gelir durumu düşük olan ebeveynlerin sürekli kaygı puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu, karı-koca geçimsizliği alt boyutunun cinsiyete göre farklılaştığı ve kadınların puan ortalamasının erkeklere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Durumluk kaygı ile sürekli kaygı, PARI aşırı kontrol alt boyutu, PARI demokratik tutum, PARI ev kadınlığı rolünü reddetme, eş geçimsizliği ve PARI Sıkı disiplin alt boyutu pozitif yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur. Sürekli kaygı ile aşırı kontrol alt boyutu, demokratik tutum, ev kadınlığı rolünü reddetme, karı-koca geçimsizliği pozitif yönlü ve anlamlı ilişkili bulunmuştur.en_US
dc.description.abstractThis study examines the relationship between parental attitudes and trait and state anxiety patterns of children with special learning disabilities. In addition, it is aimed to examine the relationship between the attitudes and anxiety levels of these parents and socio-demographic data such as gender, employment status, education level, and economic status. The sample of the study consists of 150 parents, 90 women and 60 men, who live in the province of Bolu in 2021 and have children with a special learning disability diagnosis. Informed consent form was obtained from the study sample and the participants answered the scale set themselves and the data were collected. Spielberger Trait and State Anxiety Scale, Family Life and Child Raising Attitudes Scale and Personal Information Form were used as data collection tools in the study. Statistical analysis of the obtained data was done with SPPS 25 program. Confidence level was determined as 95%. T-Test was applied to analyze the difference between two independent variables. ANOVA analysis was applied to analyze the difference between multiple groups. Pearson Correlation analysis was applied for the relationship between two or more variables. According to the results obtained from the research, the following results were obtained: state anxiety scores do not differ according to gender. In terms of trait anxiety, it was determined that women's trait anxiety levels were higher than men. Anxiety levels of parents do not differ significantly according to age. It is seen that the level of state anxiety does not differ according to the working status, and in terms of trait anxiety, the level of trait anxiety of non-working parents is higher. It was determined that the trait anxiety scores of parents with low income status were significantly higher, the sub-dimension of husband-wife incompatibility differed according to gender, and the average score of women was higher than that of men. State anxiety and trait anxiety, PARI excessive control sub-dimension, PARI democratic attitude, PARI rejection of the role of housewife, husband-wife conflict, and PARI Strict discipline sub-dimension were found to be positively and significantly related. Trait anxiety and excessive control sub-dimension, democratic attitude, rejection of the role of housewife, husband-wife incompatibility were found to be positively and significantly related.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSürekli ve durumluk kaygıen_US
dc.subjectÇocuk yetiştirme tutumlarıen_US
dc.subjectÖzel öğrenme güçlüğüen_US
dc.subjectTrait and state anxietyen_US
dc.subjectSpecial learning disabilitiesen_US
dc.subjectChildrearing attitudesen_US
dc.titleÖzel öğrenme güçlüğü olan çocukların anne ve babalarının anne baba tutumları ile süreklilik ve durumluluk kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeResearch of connection between parentage behavior of parents whose children has learning disability and their state-trait anxiety inventory levelsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess