WISC-IV sonuçlarına göre normal ve üstün yetenekli olarak değerlendirilen altı-on yaş arasındaki çocukların sosyal uyum ve beceri düzeylerinin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumları ile ilişkisi
Özet
Üstün yetenek, bireylerin belirli alanlarda ileri düzeyde olmasını ifade
etmektedir. Üstün yetenekli bireylerin çevrelerini diğer bireylerden farklı şekilde
algıladıkları bilinmektedir. Erken yaşantıda desteklenen üstün yetenekli bireyler
gelecek yaşantılarında var olan potansiyellerini sergileyebilme olanağına sahip
olmaktadır. Sosyal beceriler kişinin sosyal yaşantıyı anlaması ve duygu durumuna
göre hareket edebilmesi olarak ifade edilmektedir. Bireyin sağlıklı bir yaşam sürmesi,
sosyal, duygusal, bilişsel, motor ve dil becerilerinin gelişebilmesi için eğitim önemlidir
ve bu eğitimin ilk başladığı kurum ise ailedir. Aile ortamı ve anne baba tutumları
bireylerin sosyal uyum ve becerilerini büyük oranda etkilemektedir. Bu bilgiler
kapsamında araştırmanın amacı; üstün yetenekli olan çocukların sosyal uyum ve
beceri düzeylerinin normal zihin düzeyinde olan çocukların sosyal uyum ve beceri
düzeylerinden farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak ve sosyal uyum ve beceri
düzeylerinde anne baba tutumlarının etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma ilişkisel tarama modeli baz alınarak uygulanmıştır.
Örneklem seçimi basit-rastgele örneklem seçimi türüne göre yapılmıştır. Araştırmanın
evrenini 6-10 yaş arası çocuk bireyler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise
6-10 yaş arası 90 çocuk birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Sosyodemografik Veri Formu, Sosyal Uyum Ve Beceri Ölçeği (SUBÖ), Aile Hayatı
ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI) ve Wechsler Çocuklar İçin Zekâ ÖlçeğiIV (WISC-IV) kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı kullanılarak
analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgu sonuçlarına göre bütün katılımcıların
Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği (SUBÖ) Dikkat ve Hareketlilik, Onay İhtiyacı alt
boyutları ile Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (PARI) Aşırı Kontrol
/ Aşırı Annelik alt boyutu arasında pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Sosyal
Uyum ve Beceri Ölçeği (SUBÖ) Dikkat ve Hareketlilik alt boyutu ile Aile Hayatı ve
Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (PARI) Sıkı Disiplin ve Aşırı Kontrol alt boyutu
arasında ise pozitif yönde ilişki olduğu sonucu elde edilmiştir. Sosyal Uyum ve Beceri
Ölçeği (SUBÖ) ve alt boyutlarından Sosyal ilişki, Duygu Durumu, İçe Dönüklük,
Engellenme Eşiği ve Dürtüsellik ile Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği
(PARI) Demokratik Tutum ve Eşitlik Tanıma alt boyutu arasında negatif yönde ilişki
ii
olduğu görülmüştür. SUBÖ Onay ihtiyacı alt boyutu ile PARI Sıkı Disiplin alt boyutu
arasında ise pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Üstün zekâ aralığında olan
bireylerin ve normal zekâ aralığında olan bireylerin SUBÖ dikkat ve hareketlilik alt
puanları ile PARI aşırı kontrol, sıkı disiplin, ev kadınlığını reddetme alt boyutları
arasında pozitif yönde ilişki olduğu sonucu elde edilmiştir.
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre, çocukların zekâ seviyesinden bağımsız olarak,
ebeveynler demokratik tutum sergilediğinde, çocukların sosyal uyum ve beceri
düzeylerinde artış meydana gelmektedir. Bu kapsamda çocukların sosyal uyum ve
becerilerini arttırmak adına anne baba tutumları üzerine yapılacak olan eğitim ve
çalışmaların yararlı olabileceği düşünülmektedir. Giftedness refers to being at advanced level of individual in
particular areas. It is known that gifted people perceive their environment in a different
way. Gifted people who are supported in their early life have an opportunity to
demonstrate their potential in their lives. Social skills are expressed as understanding
one’s social life and being able to act according to emotional state. Education is
important for a healthy life and development of social, emotional, cognitive, motor
and language skills. Family is the first institution where this education started. Family
environment and parental attitudes greatly affect individuals’ social adaptation and
social skills. Within the scope of these informations, the aim of the study is to reveal
whether the social adaptation and social skill levels of gifted individuals differ from
the social adaptation and social skill levels of individuals with normal mental level and
to evaluate the effect of parental attitudes on the social adaptation and socialskill levels
of children.
Method: This research was applied based on the relational screening model. Sample
selection was made according to the type of sample-random selection. The universe of
the study consists of children between the ages of 6-10. The sample of the study
consists of 90 children between the ages of 6-10. Sociodemographic Data Form, Social
Adaptation and Skills Scale (SASS), Parental Attitude Research Instrument (PARI)
and Wechsler Intelligence Scale for Children –IV (WISC-IV) were used as data
collection tools in the study. The collected data were analyzed using the SPSS package
program.
Results: In this study, it was found that there was a positive relationship between
attention-mobility, need for approval sub-scales of SASS and overcontrol subdimension of PARI. A positive correlation was found between attention and mobility
sub-scale of SASS and strict discipline and excessive control sub-dimensions of PARI.
Social Adaptation and Skills Scale, emotional state, introversion, frustration threshold
and impulsivity sub-scales of SASS and democratic attitude and equality recognition
subdimension of PARI were found to be negatively correlated. A positive correlation
was found between the need for approval subdimension of SASS and strict discipline
subdimension of PARI. It was found that there was a positive correlation between
attention and mobility subdimension of SASS and excessive control, strict discipline,
iv
and rejection of housewifery sub-dimensions of PARI for both gifted children and the
children who has normal mental.
Conclusion: According to the results of the study, regardless of children's intelligence
level, when parents have a democratic attitude, social adaptation and skill levels of
their children increase. In this context, it is thought that training and working on
parental attitudes in order to increase children’s social adaptation and skills might be
beneficial.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3412Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: