dc.contributor.author | Uçak, Elif | |
dc.date.accessioned | 2022-01-31T09:51:08Z | |
dc.date.available | 2022-01-31T09:51:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/3362 | |
dc.description | Danışman: DOÇ. DR. SEVCAN KARAKOÇ DEMİRKAYA
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Ebeveynler = Parents ; Evlilik = Marriage ; Evlilik çatışması = Marital conflict ; Kişilik = Personality ; Kişilik özellikleri = Personality traits ; Sosyal beceri = Social skill ; Sosyal uyum = Social adjustment ; Çocuklar = Children ; Ölçekler = Scales | en_US |
dc.description.abstract | Giriş ve Amaç: Bu araştırmanın amacı ebeveynlerin evlilik çatışması ve kişilik özelliklerinin, çocuklardaki sosyal uyum ve becerisi ile ilişkisinin incelenmesidir. Yöntem: Bu araştırmanın evrenini İstanbul ilinde bulunan özel ve devlet anaokulundaki öğrenciler ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Çalışmaya gönüllü katılan 400 ebeveyn üzerinden çalışmanın analizi yapılmıştır. Kişisel bilgi formu, çocukların sosyal uyum ve becerilerini ölçmek amacıyla sosyal uyum ve beceri ölçeği ile sosyal uyum ölçeği, katılımcıların kişisel özelliklerini belirlemeye yönelik uluslararası kişilik envanteri, katılımcıların yaşadıkları evlilik çatışmaları ve puanları için evlilik çatışma ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen araştırma verilerinin istatiksel çözümlemeleri SPSS 22.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), İki yönlü ANOVA, Bağımsız Grup t Testi, Kruskal Wallis H Testi, Linear Regresyon Analizi, Mann Whitney U Testi kullanılarak veriler çözümlenmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan 400 çocuktan 100'ü (% 25) kız, 300'ü (% 75) erkektir. Evlilik çatışma puanı, çocukların sosyal uyum ve becerisi ile cinsiyet, çocuğun devam ettiği anaokulu türü, annenin çalışma durumu, ailenin gelir düzeyi, kardeş sayısı, eğitim düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Evlilik çatışması ile sosyal uyum, sosyal uyumsuzluk, sosyal uyum ve beceri puanı arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan regresyon analizi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Sosyal beceri, sosyal iletişim becerileri, sosyal etkileşim becerileri, sosyal bağımsızlık ve sosyal kabul becerileri ile "Uluslararası Kişilik Envanter Ölçeğinin" alt boyutundan aldıkları puanlar arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Tartışma ve Sonuç: Çalışmamızda okul öncesi dönem çocukların sosyal uyum ve becerisi ile evlilik çatışmaları arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Daha geniş örneklemli çalışmaların yapılmasına ihtiyaç vardır. Anahtar Kelimeler : Çatışma, Evlilik Çatışması, Evlilik Çatışması ve Sosyal Beceri, Sosyal Beceri, Sosyal Uyum | en_US |
dc.description.abstract | İntroduction and Purpose: The aim of this study is to examine the relationship of parents with their marital conflict and personality traits and their social cohesion and ability. Method: The universe of this research is the students and their parents in private and public kindergarten in Istanbul. The study was analyzed on 400 parents who volunteered. The personal information form, the social adaptation and skill scale and the social adaptation scale, international personality inventory to determine the personal characteristics of the participants, the marriage conflict scale for the participants' marriage conflicts and scores were used to measure the social adaptation and skills of the children. Statistical analysis of the obtained research data was carried out using the SPSS 22.0 package program. Data were analyzed using Pearson Product Moments Correlation Coefficient, One-Way Variance Analysis (ANOVA), Two-way ANOVA, Independent Group t Test, Kruskal Wallis H Test, Linear Regression Analysis, Mann Whitney U Test. Results: Out of 400 children participating in the study, 100 (%25) are girls and 300 (%75) are boys. There was no significant relationship between marital conflict score, social adaptation and skill of children and gender, kindergarten type where the child attended, mother's employment status, family income level, number of siblings, education level. Regression analysis to determine the relationship between marital conflict and social cohesion, social mismatch, social cohesion and skill score was not found statistically significant. With social skills, social communication skills, social interaction skills, social acceptance skills. No significant correlation was found between the scores of the International Personality Inventory Scale sub-dimension. Discussion and Conclusion: In our study, no significant relationship was observed between the social adaptation and skills of preschool children and parenting conflicts. Larger sampling studies are needed. Keywords: Conflict, Marital Conflict, Marital Conflict and Social Skills, Social Adaptation, Social Skills | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Çatışma | en_US |
dc.subject | Evlilik Çatışması | en_US |
dc.subject | Evlilik Çatışması ve Sosyal Beceri | en_US |
dc.subject | Sosyal Beceri | en_US |
dc.subject | Sosyal Uyum | en_US |
dc.subject | Conflict | en_US |
dc.subject | Marital Conflict | en_US |
dc.subject | Marital Conflict and Social Skills | en_US |
dc.subject | Social Adaptation | en_US |
dc.subject | Social Skills | en_US |
dc.title | Ebeveynlerin evlilik çatışması ve kişilik özelliklerinin çocuklardaki sosyal uyum ve becerisi ile ilişkisinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Assesment of parental personality characteristics and marital conflict on the social adaptationand social of their children | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.institutionauthor | Uçak, Elif | |