Özgül öğrenme güçlüğü belirtileri olan çocuklarda wechsler çocuklar için zekâ ölçeği-IV alt puanlarının incelenmesi
Özet
Özgül Öğrenme bozuklukları (ÖÖG), bireylerin dinleme, konuşma, okuma, anlama, matematik hesaplama, matematiksel mantığı anlama ve yazmayı öğrenme ve kullanma yeteneklerinde gecikme veya sapma ile karakterize olan heterojen bir grup bozukluk için kullanılan bir terimdir. ÖÖG olan bireyler bilişsel fonksiyonları, zekaları normal olması ve yeterli olanaklara sahip oldukları halde akademik performansta ciddi güçlükler yaşarlar. ÖÖG tanısı koymada, öğrenme ve bellek gibi bilişsel işlevi değerlendirmede Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-Geliştirilmiş Formu (Wechsler Intelligence Scale for Children Revised: WISC-R) kullanılmaktadır. Son yıllarda ülkemizde Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği-IV (WÇZÖ-IV) standardizasyonu yapılmış olup, bu yeni güncellenmiş formu kullanılmaya başlanmıştır. Amaç: Çalışmamızın temel amacı WÇZÖ-IV'ün sağlıklı ve ÖÖG örneklemlerinde ölçtüğü özellikleri ve ÖÖG ve sağlıklı grubunun WÇZÖ-IV'ün alt testlerindeki farklılıkları ortaya koymaktır. Yöntem: Çalışmanın örneklemini İstanbul ilinde bir vakıf hastanenin çocuk ve ergen psikiyatrisi polikliniğinde ÖÖG tanısı alan 48 çocuk ile aynı hastanenin çocuk sağlığı ve hastalıkları bölümünde takip edilen sağlıklı 50 çocuktan oluşturmaktadır. Çocuklara Kişisel Bilgi Formu doldurulmuş ve WÇZÖ-IV testi uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmamızda WÇZÖ-IV Zekâ Testi alt boyutlarından Çalışma belleği, İşlemleme hızı ve Tüm ölçek puanları karşılaştırıldığında, ÖÖG olan çocukların puanlarının sağlıklı çocukların puanlarına kıyasla anlamlı derecede düşük olduğu saptanmıştır. ÖÖG ile normal çocukların WÇZÖ-IV Zekâ Testi alt boyutlarından Sözel Kavrama Testi, Algısal Akıl Yürütme puanları karşılaştırıldığında, ÖÖG olan ile sağlıklı olan çocukların puanlarına arasında farklılık bulunmamıştır. Sonuç: Bu araştırmada literatür verileriyle paralel şekilde ÖÖG olan çocukların WÇZÖ-IV Zeka Testi alt boyutlarından Çalışma belleği, İşlemleme hızı ve Tüm ölçek puanlarının sağlıklı çocukların puanlarına kıyasla anlamlı derecede düşük olduğu saptanmıştır. Sonuçların WÇZÖ-IV performansları açısından ÖÖG alt tiplerine ayrıştırılmış grupların ve OOG+Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun birlikte görüldüğü hasta grubunun dahil edildiği gelecekte yapılacak çalışma bulgularıyla desteklenmesine ihtiyaç bulunmaktadır. Specific learning disabilities (SLD) is used as a term that includes a group of heterogeneous disorders characterized by delay or distortion in listening, speaking, reading, comprehension, arithmetic calculation, understanding mathematical logic and the acquisition and use of written expression skills. Children with SLD face severe difculties in academic performance despite educational opportunity, normal cognitive functioning and intelligence. Wechsler Intelligence Scale for Children Revised (WISC-R) used for diagnosis of Learning disorders and evaluation of cognitive functions like learning and bellek. In recent years Wechsler Intelligence Scale Fourth Edition (WISC-IV) standardiatized for Turkish population and it has been started to be using. Aim: The current study explored cognitive profiles as assessed using the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC)-IV in children and adolescents with Learning Disorders and healthy controls. Also it evaluated the differences of WISC-IV subtest scores between children and adolescents with Learning Disorders and healthy controls Method: Study groups consisted of 62 children and adolescents who diagnosed as Learning Disorders at outpatient clinic of children and adolescents psychiatry and 60 healthy controls who followed at Pediatry clinics of a private hospital in Istanbul. Demographic forms filled for each children and adolescents and WISC-IV applied to all children and adolescents. Findings: Working Memory, Processing Speed subtests and Total scores of WISC-IV was lower in children and adolescents with LD compared to the scores of healthy children and adolescents. However there was no difference in the scores of Verbal Comprehension, Perceptual Organization subtests of WISC-IV between groups. Conclusion: Concordant with literature findings Working Memory, Processing Speed subtests and Total scores of WISC-IV was significantly lower in children and adolescents with LD compared to the scores of healthy children and adolescents in this study. Our findings need to be supported with results of future studies that include patients with comorbid LD and Attention Deficit Hyperactivity Disorder and subtypes of LD.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3339Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: