Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorErdoğan, Ebru
dc.date.accessioned2022-01-28T13:32:39Z
dc.date.available2022-01-28T13:32:39Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3338
dc.descriptionDanışman: PROF. DR. İBRAHİM ÖMER SAATCIOĞLU Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu:Psikoloji = Psychology Dizin:Aleksitimi = Alexithymia ; Öfke = Anger ; Ölçekler = Scales ; Üniversite öğrencileri = University students ; İletişim becerisi = Communication skillen_US
dc.description.abstractAleksitimi kavramı, Yunanca kökenli olup "duygular için söz yoksunluğu" olarak dilimize aktarılmıştır. İlk başlarda psikosomatik rahatsızlıkları açıklamak için ortaya çıkmış olsa da daha sonralarda yapılan araştırmalar sadece psikosomatiklerde değil aynı zamanda ruhsal-fiziksel hastalıklarda ve sağlıklı bireylerde de görüldüğü vurgulanmıştır. Aleksitimik bireyler, duygularını fark ederler ancak bu duyguları ifade etmekte güçlük çekerler. Duygu ve düşünceleri arasında bağ kurup onları ifade edemedikleri için kişilerarası ilişkilerde de sorunlarla karşılaşırlar. İnsanı diğer varlıklardan ayıran özellikler arasında duygu, düşünce ve davranışlarını kontrol altında tutabilme ve gerektiği durumlarda bu duyguları diğer alanlarla yer değiştirebilme yetisidir. Öfkelenme, sevinme, suçluluk ve üzülme gibi duygular her bireyde farklı bir şekilde algılanıp deneyimlenebilir. Öfke duygusu, bireyin elinde olmadan gelişen sonuçlara, doyurulmamış isteklere ve karşılıksız beklentilere karşı gösterilen evrensel, doğal aynı zamanda duygusal ve insani bir tepkidir. İletişim, Latince'de "communis" kelimesinden türeyip tutum, duygu, düşünce, bilgi ve davranışların kaynaktan ulaşacağı hedefe doğru gönderilmesi anlamını taşır. Köken olarak sadece ileti anlamı taşımaktan ziyade toplumsal bir etkileşimi barındırdığı söylenebilir. İletişim ile gönderici ve alıcı arasında ortaklık oluşturma amaçlanır. İletişim kavramı bir süreci ifade eder. Asıl amacı anlaşılır mesajlarla alıcıya uygun yolları kullanıp iletiyi anlaşılır kılmaktır. Bu Üniversite Öğrencilerinde Aleksitimi, Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma "ardışık olarak alınan ilişkisel modeli" içeriğinde planlanmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerden meydana gelmektedir. Araştırmanın örneklemini ise İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde okuyan 384 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Aleksitimi Ölçeği, Sürekli Öfke, Öfke Tarz Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Elde ettiğimiz bulgulara göre üniversite öğrencilerinde aleksitiminin tüm alt boyutları ile sürekli öfke, öfke kontrolü, öfke dışta ve öfke içte arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu görülmüştür. Ayrıca sürekli öfke, öfke dışa ve öfke içe alt faktörlerinden her birinin aleksitimi alt faktörleri olan duyguları tanımada güçlük, duyguları ifade etmede güçlük, dışa dönük düşünce ve aleksitimi toplam puanları ile arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna karşın, öfke kontrolü ile aleksitimi toplam puanı ve alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki gözlemlenmiştir. Diğer bir deyişle, üniversite öğrencilerinin aleksitimi puanı, duyguları tanımadaki güçlükleri ve dışa dönük düşünceleri arttıkça sürekli öfke, öfke dışa ve öfke içenin de arttığı; öfke kontrolünün ise azaldığı gözlemlenmiştir. Bu araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin aleksitimi seviyesi, iletişim biçimleri ve öfke stilleri incelenmiş, üç değişkenin yakından alakalı olduğu ve daha fazla araştırılması gerektiği bulunmuştur. Öğrencilerin aleksitimi seviyeleri, öfke ifade ve iletişim biçimleri annelerinin sağlık durumuna, eğitim seviyelerine, not ortalamalarına, yaşadıkları yere, cinsiyetlerine ve gelir seviyelerine göre farklılaştığı görülmüştür. Babanın hayatta sağlık durumunun ise bir etkisi bulunamamıştır. Üniversite öğrencilerinin duygularını tanıması, anlaması ve kelimeleştirebilmesinin iletişim becerilerini nasıl etkilediği ve öfke stillerinin önemi vurgulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Aleksitimi, Öfke, Öfke İfade Tarzları, İletişim, İletişim Becerilerien_US
dc.description.abstractUsing alexithymia, it is of Greek origin and translated into our language as "lack of words for emotions". Although it appeared to explain psychosomatic disorders at first, later research indicates that it appears not only in psychosomatics but also in mental-physical diseases and healthy individuals. Alexithymic individuals notice their feelings but have difficulty expressing these feelings. Because they cannot connect and express their feelings and thoughts, they also encounter you in interpersonal relationships. Among the features of emotions that distinguish your thoughts is the ability to keep emotions, thoughts and behaviors under control and to replace these emotions with other fields in detail. Emotions such as anger, rejoicing, guilt and sadness can be perceived and experienced differently in each individual. The feeling of anger is a universal, natural, emotional and human response to the results, not to the unsatisfied desires and unconditional expectations. Communication means deriving from the word "communis" in Latin and reaching the attitude, emotion, thought, knowledge and behavior towards the target. It can be said that it will involve a social interaction rather than just having the meaning of speaking. It is aimed to establish a partnership between the sender and the receiver by communication. It expresses the communication needs of a process. Its main purpose is to use the appropriate means for the receiver with clear messages and to make the message understandable. It is aimed to examine the relationship between alexithymia, anger and anger expression styles and communication skills in the university students. The research is planned in the context of the "consecutive relational model". The universe of the research consists of students studying at Istanbul Gelişim University. The sample of the study consists of 384 students studying at Istanbul Gelişim University. Personal information form prepared by the researcher, Alexithymia Scale, Continuous Anger, Anger Style Scale and Communication Skills Scale were used in the research. According to the findings we obtained, constant anger, anger control, excrement and anger with all subrelations of alexithymia in university activity. In addition, constant anger, anger-out and anger-in-sub-factors, any alexithymia sub-factors, difficulties in recognizing emotions, expressing emotions, thinking outwardly and accordingly, anger control and alexithymia. On the other hand, as the student's alexithymia score, difficulties in recognizing emotions and outward-thinking thoughts increase, anger, anger is outward and anger is also increasing; Observe that anger control decreases. In this study, university student did not examine alexithymia level, communication styles and anger styles, three variables. It should be seen that the anger expression and communication styles of students who choose alexithymia are for their mothers' health, not their education levels, their averages, but their lives differ according to their location, gender and income levels. There was no effect of the father's health status in life. The importance of understanding and wording the importance of their styles has affected the communication skills and the importance of anger styles. Key words: Alexithymia, Anger, Type of Anger, Contact, Communication Skillsen_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectAleksitimien_US
dc.subjectÖfkeen_US
dc.subjectÖfke İfade Tarzlarıen_US
dc.subjectİletişimen_US
dc.subjectİletişim Becerilerien_US
dc.subjectAlexithymiaen_US
dc.subjectAngeren_US
dc.subjectType of Angeren_US
dc.subjectContacten_US
dc.subjectCommunication Skillsen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde aleksitimi, öfke ve öfke ifade tarzları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between alexithymia, anger and anger expression styles and communication skills in university studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.institutionauthorErdoğan, Ebru


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess